• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 5 مهر 1403
کد مطلب : 235853
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0wzB
+
-

عملیات جست‌وجو و نجات در معدن طبس پایان یافت

51قربانی در مرگبارترین حادثه معدن

گزارش
51قربانی در مرگبارترین حادثه معدن

فتانه احدی- روزنامه‌نگار

عملیات جست‌وجو و نجات در معدن «معدنجوی طبس» پس از 4روز نفسگیر، ساعت 5صبح دیروز با کشف آخرین جسد به پایان رسید. جست‌‌وجوگران پیکرهای 49نفر را از تونل‌های معدن بیرون کشیدند و با مرگ 2نفر از مصدومان در روز گذشته، آمار قربانیان این حادثه به 51نفر رسید.
به گزارش همشهری، از شامگاه شنبه گذشته که حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، هولناک‌ترین حادثه معدنی در کشور را رقم زد، عملیات تیم‌های جست‌‌وجو برای نجات حادثه‌دیدگان در این معدن آغاز شد.
در همان روز نخست بود که اجساد 30نفر از قربانیان در بلوک B معدن از داخل تونل‌ها بیرون کشیده شد، اما مهم‌ترین بخش از عملیات جست‌وجو دستیابی به تونل بلوک C، یعنی جایی بود که 19نفر دیگر از کارگران در آنجا محبوس بودند. مقدار بالای گاز متان که در این تونل منتشر شده بود، مانع از آن می‌شد که عملیات جست‌وجو با سرعت انجام شود و در این شرایط بود که جست‌وجوگران 4شبانه‌روز به عملیات خود ادامه دادند تا اینکه ساعت 5صبح دیروز و با انتقال پیکر آخرین قربانی به بیرون از تونل، این عملیات پایان یافت.
حالا و با پایان یافتن عملیات جست‌وجو و نجات، آنچه برای افکار عمومی اهمیت دارد، رسیدگی و پیگیری این حادثه است؛ حادثه‌ای که به‌گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، تردیدی وجود ندارد که سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است.
سیدحسن هاشمی روز گذشته گفت: ما نمی‌خواهیم همه این خطاها را متوجه پیمانکاران و شرکت‌ها کنیم. حتما باید بررسی‌های دقیقی انجام شود، اما براساس تجربه‌ای که دارم معتقدم که خطاهای نابخشودنی انجام شده و از حیث قضایی مشکل قابل پیگیری است که ان‌شاءالله به نتایج مثبتی خواهد رسید. بنده این قول را به خانواده جانباختگان می‌دهم که به‌سادگی از کنار این موضوع عبور نمی‌کنیم و تا احقاق حقوقشان تلاش کامل خواهیم کرد.

مکث1
فداکاری تا پای جان

مجتبی حسین‌پور 30ساله است و اهل شهر سه‌قلعه در خراسان جنوبی. او در واحد ایمنی معدن فعالیت دارد و شبی که حادثه رخ داد، از نیروهای امدادی بود که برای عملیات نجات راهی معدن شد، اما بر اثر استنشاق گاز بی‌هوش شد و تا یک قدمی مرگ رفت.
حسین‌‌پور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: شب حادثه در شیفت استراحت بودم که با ما تماس گرفتند. به سرعت راهی معدن شدیم.  آنجا متوجه شدم که معدنچیان بلوک C بر اثر نشت گاز و انفجار محبوس شده‌اند. بلافاصله به دستگاه تنفسی رسپیراتور مجهز و در 2گروه 4نفره و 2نفره وارد تونل شدیم. وی ادامه می‌دهد: من و یکی از همکارانم به‌سوی کارگاه بلوک B رفتیم. در آنجا موفق شدیم 4تا 5نفر را نجات دهیم و بیرون بیاوریم. وقتی داشتم یکی از معدنچیان را به بالا می‌آوردم، متوجه شدم یکی از همکارانم که با هم به عملیات نجات آمده بودیم، داخل تونل جان باخته است. با دیدن پیکر او، دنیا روی سرم خراب شد. آن شب تا ساعت 12در حال امدادرسانی بودم که احساس خستگی زیادی کردم. خودم را به گوشه‌ای از تونل رساندم و ماسکم را برداشتم که استراحت کنم اما از حال رفتم.

مکث2
یک نجات‌یافته

حسین کرمی 46ساله است و اهل شهرستان کاشمر در خراسان جنوبی. او 3فرزند دارد و  از 5‌ماه پیش در معدن طبس مشغول به کار شده است. او شب حادثه در بلوک B کار می‌کرد که ناگهان صدای مهیبی به گوشش رسید و متوجه شد که از دور فریاد می‌زنند معدن را ترک کنید. کرمی می‌گوید: در حال کار کردن در بلوک ‌B‌بودم که صدایی مهیب مرا متوجه خود کرد. به عقب برگشتم دیدم مسئول ایمنی با فریاد به همه ما می‌گوید که معدن را ترک کنیم. من 20متر جلوتر از همکارانم بودم. بوی انفجار را متوجه شدم وقتی به عقب برگشتم تا ببینم چه اتفاقی افتاده است، دیدم همه همکارانم روی زمین افتاده‌اند. وی می‌افزاید: این صحنه را ‌دیدم، اما باور نمی‌کردم که در عرض چند ثانیه همکارانم روی زمین بیفتند و دیگر جانی در بدنشان نباشد. متوجه شدم که دیگر درنگ جایز نیست و باید برای کمک به دوستان تلاش کنم. کرمی می‌گوید: تلاشم را کردم تا آنهایی را که زنده‌ بودند نجات دهم. 3نفر از همکارانم را بیرون آوردم، اما بعد از آن یک لحظه سرم گیج رفت و چیزی متوجه نشدم.
وی می‌افزاید: به‌دلیل شدت مسمومیت چند روز در‌ آی‌سی‌یو بستری بودم.

مکث3
مرگ در راه نجات


در انفجار معدن طبس در کنار معدنچیانی که حین کار جان خود را از دست دادند، افرادی هم از واحد ایمنی و امداد و نجات‌ بودند که هنگام عملیات نجات، دچار حادثه شدند. آنها با تجهیزات سنگینی که با خود حمل می‌کردند همه فکرشان نجات جان همنوعانشان بود. یکی از آنها احمد مختاری 47ساله بود که در راه نجات معدنچیان جانش را فدا کرد. هنوز مشخص نیست که چگونه با وجود ماسک رسپیراتور و کپسول اکسیژن، احمد مختاری که از نیروهای ایمنی و امداد و نجات بود، دچار گازگرفتگی شده است. برخی می‌گویند که او در عملیات نجات ماسکش را روی صورت یکی از مصدومان قرار داده که جانش را نجات دهد و همین باعث گازگرفتگی و در نهایت مرگ خودش شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید