• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 26 شهریور 1403
کد مطلب : 235048
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwo6R
+
-

کاهش 60درصدی تقاضا برای خرید کیف مدرسه

 رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران با اشاره به میزان فروش کوله‌پشتی در آستانه بازگشایی مدارس می‌گوید: از ۱۳میلیون دانش‌آموز در کشور شاید ۲میلیون نفر هم از تولیدات داخلی خرید نکرده‌اند، این اتفاق 2 دلیل دارد که یکی افزایش کیفیت محصولات است، به‌طوری‌که دانش‌آموز از یک کیف 3سال استفاده می‌کند و دلیل دیگر هم افت قدرت خرید مردم است.
سیدمحمود موسوی، می‌افزاید: تقاضا برای خرید کیف مدرسه افت ۶۰ درصدی داشته و کیف دیگر جزئی از سبد مصرفی خانوار نیست. مردم اول به فکر خوراک، بعد پوشاک و در مرحله بعد کفش هستند و خبری از خرید کیف نیست و کیف به یک کالای لوکس تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه واردات کیف از سال۹۷ ممنوع شده است، می‌گوید: با وجود ممنوعیت واردات، معضل این صنف قاچاق است. امسال آن قدر کیف قاچاق وارد کشور شده که چک‌های تولیدکنندگان داخلی برگشت خورده است. قیمت کیف ایرانی ۵۰۰هزار تومان و کیف خارجی یک میلیون تومان است، با وجود این مصرف‌کنندگان، محصولات قاچاق وارداتی را انتخاب می‌کنند.
موسوی توضیح می‌دهد: ۸۰درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران متعلق به اتباع افغانستانی است. این تولیدکنندگان به تازگی هم وارد بازار تولید کوله‌پشتی مدارس شده‌اند.سیدمحمود موسوی، اضافه کرد: بسیاری از خانوارهای عراقی‌کیف‌های خود را از ایران می‌خرند. ما به عراق صادرات کیف داریم، اما عمده صادرات را اتباع افغانستانی که به‌عنوان تولیدکننده و فروشنده در ایران فعالند، انجام می‌دهند. این نوع تولیدکنندگان عمدتا ارز حاصل از صادرات کیف‌هایشان را به‌حساب خانواده‌شان در خارج ایران واریز می‌کنند؛ با این رویه هیچ ارزی وارد ایران نمی‌شود بلکه حتی سرمایه از کشور خارج هم می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید