• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23459
+
-

جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها

معاون راهداری استان: جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها مانع از کولاک خواهد شد

منابع طبیعی
جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

  
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از جنگل‌کاری 100 هزار هکتار از اراضی کشور در سال جاری خبر داده است. این طرح قرار است در اراضی کشور در عرصه‌هایی که می‌تواند در مهار فرسایش خاک، تولید اکسیژن و جلوگیری از آلایندگی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی موثر باشد، اجرایی شود. طبق برآورد کارشناسان اگر به طور متوسط هر 2 متر یک درخت کاشته شود مجموعا در این طرح که می‌تواند ظرف 5 سال اجرایی شود، 5 میلیون اصله درخت غرس می‌شود که در نوع خود طرحی بی بدیل خواهد بود.
آن‌ها بر این باورند که این طرح می‌تواند در کنار مزایای بی شماری که برای ایمنی راه‌ها دارد بخشی از منبع تولید اکسیژن نابود شده ایران را نیز ترمیم کند. 


دیدگاه راهداری

معاون راهداری استان می‌گوید: در حال حاضر ۱۵ کیلومتر از راه زنجان به قزوین و همچنین ۱۰ کیلومتر از خروجی زنجان به ابهر دارای فضای سبز بوده که در این راه‌ها درختکاری‌هایی انجام شده است.
«جواد یوسفی» با اشاره به علت کاشت درخت در حاشیه راه‌ها، اظهار می‌کند: جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها مانع از کولاک خواهد شد و علاوه بر آن در زیبایی مناظر استان نیز موثر است.
به گفته وی هزینه نگهداری این درختان در حاشیه راه‌ها به عهده راهداری و حمل و نقل استان است و کاشت نهال از وظایف آبخیزداری استان است.

یوسفی با تاکید براین‌که هزینه نگهداری آبیاری درختان بسیار بیشتر از هزینه کاشت نهال است، می‌گوید: سالانه به طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای آبیاری درختان حاشیه راه‌ها از سوی راهداری استان هزینه می‌شود. در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبارات در این اداره و شرکت نکردن سرمایه‌گذاران در مناقصه، آبیاری درختان حاشیه راه‌ها از سوی پیمانکاران اداره راهداری استان انجام می‌شود.
وی می‌گوید: در حال حاضر آبیاری این درختان با سیستم‌های نوین آبیاری یا به وسیله تانکر انجام می‌شود که با توجه به کمبود اعتبارات در این زمینه به فکر گسترش جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها نیستیم.


توسعه جنگل‌کاری‌

معاون راهداری استان با بیان این‌که اداره منابع طبیعی استان آمادگی کامل برای توسعه جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها را با همکاری راهداری استان دارد، اظهار می‌کند: اگر منابع مالی مورد نظر از طرق مختلف از قبیل منابع ملی یا استانی تامین شود طرح توسعه جنگل کاری در حاشیه راه‌های استان عملیاتی می‌شود.
با توجه به این‌که با گذشت زمان به تعداد خودروها افزوده می‌شود و بازگشایی راه‌ها یکی از روش‌های جلوگیری از ترافیک است به نظر می‌رسد جنگل‌کاری در حاشیه راه‌ها  در صورت عریض کردن راه‌ها راهکار مناسبی نباشد که معاون راهداری در این باره می‌گوید: راه‌هایی که در حاشیه آن‌ها جنگل‌کاری شده است فاصله مناسبی دارد و ۳۸ متر حریم این جاده‌هاست.
 وی اضافه می‌کند: اگر جنگل‌کاری در حاشیه این راه‌ها به صورت حساب شده و کارشناسی انجام شود، هیچ مشکلی برای راه‌ها در آینده نخواهد داشت.
یوسفی ادامه داد: برای توسعه درختکاری‌ در حاشیه راه‌ها لازم است منابع طبیعی از گونه‌هایی استفاده کند که در برابر کم‌آبی مقاوم بوده و نیاز به آب کمتری داشته باشد.
وی می‌افزاید: منابع طبیعی استان در نظر دارد از گونه‌ گیاهان در کنار راه‌ها استفاده کند که به دلیل داشتن ریشه راست به سمت آب‌های زیر زمینی می‌روند و بعد از 3 سال نیاز کمتری به آبیاری خواهند داشت.


اهداف جنگل‌کاری‌

معاون ‌آبخیزداری استان نیز با اشاره به اهداف جنگل‌کاری در حاشیه اتوبان‌ها اظهار می‌کند: ایجاد پوشش درختی و درختچه‌ای در اطراف اتوبان به منظور کاهش سرعت باد و حفظ راه از کولاک در فصل زمستان است که علاوه بر آن ایجاد چشم‌انداز زیبا در کنار راه‌ها و ایجاد فضایی سبز برای استراحت و اتاق مسافران است. 
«مهدی معانی» به عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ۱۶ کیلومتر در 2 طرف آزاد‌راه زنجان، ۱۵ کیلومتر در حاشیه شمالی آزاد‌راه ابهر، ۱۲ کیلومتر در حاشیه جنوبی آزاد‌راه ابهر و ۲۵ کیلومتر در وسط این آزاد‌راه از جمله اقدامات آبخیزداری استان در توسعه جنگل‌کاری اطراف راه‌هاست.
وی با بیان این‌که کاشت و تامین نهال از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام می‌شود و نگهداری آن‌ها به عهده اداره راهداری استان است، ادامه می‌دهد: توسعه جنگل‌کاری‌ در اطراف اتوبان‌ها با هماهنگی اراده راهداری و براساس برنامه صورت انجام می‌شود.


   مشکل تامین منابع مالی

معاون آبخیزداری استان ادامه می‌دهد: در حال حاضر عمده مشکل ما تامین منابع مالی برای خرید نهال و نگهداری آن است که امیدواریم با تامین مالی این مشکل برطرف شود. 
«مهدی معانی» ادامه می‌دهد: با توجه به بحران کم آبی در استان جنگل‌کاری باید با رویکرد دیم و کاشت گونه‌هایی مقاوم به کم آبی باشد که در این میان انتخاب گونه‌های با نیاز به آب کمتر می‌تواند راهکار مناسبی باشد.
وی با اشاره به گونه‌‌های مقاوم به کم آبی اظهار می‌کند: کاشت گونه‌های عرعر و اقاقیا و کاشت درختان دیمی از جمله راهکارهای اداره آبخیزداری استان برای توسعه جنگل‌کاری‌ در حاشیه راه‌هاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید