• چهار شنبه 7 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 25 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 27
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234524
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxqYL
+
-

انتقادات دنباله‌دار بنزینی

انرژی
انتقادات دنباله‌دار بنزینی

از زمان آغاز به‌کار دولت چهاردهم، رئیس‌جمهور و معاون اول او به‌صراحت از قیمت پایین بنزین انتقاد کرده‌اند و سؤال این است که آیا دولت درصدد اصلاح قیمت است یا فکری دیگر برای رفع ناترازی این فرآورده نفتی دارد؟
به‌گزارش همشهری، در تازه‌ترین انتقاد، محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان در مراسم معارفه وزیر نفت اظهار کرد: کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰تومان بفروشیم؟
رئیس‌جمهور هم هفته گذشته گفته بود: هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم.
این در شرایطی است که پزشکیان در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش قیمت بنزین در دولتش را تکذیب کرد و گران‌شدن بنزین درصورت پیروزی در انتخابات را شانتاژ رقبا دانست. او در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درصورت راهیابی او به پاستور قیمت بنزین افزایش می‌یابد، اظهار کرده بود: هر حرکتی که قرار است در جهت اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام شود، در ابتدا باید مردم را توجیه و برای آن آماده کرد و در آنها این پذیرش را به‌وجود آورد که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ اینکه بدون مشارکت و نظر مردم یک‌شبه تصمیم گرفته شود و آن فاجعه پیش بیاید، علمی و قابل‌قبول نیست.
این در حالی است که محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت پیش از این هرگونه افزایش قیمت بنزین را رد کرده و عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با بیان اینکه جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد، گفته است: کارشناسان می‌گویند مگر خودرو را به قیمت بین‌المللی می‌فروشید که بنزین هم به قیمت بین‌المللی باشد؟
با این اظهارنظرهای متفاوت مهم‌ترین سؤال مردم این است که اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، این انتقادها از قیمت پایین بنزین چه معنایی دارد و برنامه دولت چهاردهم برای عبور از ناترازی بنزینی چیست؟ قانون برنامه هفتم توسعه که رئیس‌جمهور قول داده به آن پایبند باشد، تأکید دارد: به‌منظور رفع ناترازی بنزین و ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، سازمان برنامه‌وبودجه با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل‌های انرژی شبکه حمل‌‌و‌نقل کشور را که شامل بنزین، نفت‌گاز، گاز مایع، برق و گاز طبیعی فشرده می‌شود حداکثر ظرف 6ماه از لازم‌الاجراشدن این قانون تهیه کند و به‌ تصویب هیأت وزیران برساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید