• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 18 شهریور 1403
کد مطلب : 234424
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nxq9z
+
-

فرش قرمز فجر ‌43 برای‌کارگردانان سرشناس

خبرهایی از حضور کارگردانان نامدار در جشنواره فیلم فجر امسال شنیده می‌شود

گزارش
فرش قرمز فجر ‌43 برای‌کارگردانان سرشناس

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

جشنواره فیلم فجر یکی از مهم‌ترین نمودهای موفقیت یا شکست سیاست‌های فرهنگی و هنری دولت‌هایی است که بر سر کار می‌آیند.  اگر جشنواره رونق و شور و گرما داشته باشد و فیلم‌هایی از کارگردانان نسل‌های مختلف در آن به نمایش درآید، فارغ از کیفیت فیلم‌ها، افکار عمومی و رسانه‌ها حکم به موفقیت جشنواره می‌دهند. همین نگرش به جشنواره باعث شده که دولت‌ و مسئولان سینمایی آنها مخصوصا در سال اول روی کار آمدن‌شان تمام تلاش‌شان را برای برگزاری جشنواره‌ای پرشور به‌کار ببندند و زمینه حضور سینماگران نامی را در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران فراهم کنند. امسال هم با توجه به پروانه‌های ساختی که برای چند کارگردان سرشناس سینما صادر شده، به‌نظر می‌رسد که وزارت ارشاد قصد برگزاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر را با حضورکارگردانان نامدار و مرکزیت بخشیدن به این رویداد سینمایی - فرهنگی دارد.

حمید نعمت‌الله

هنوز تکلیف آخرین ساخته حمید نعمت‌الله، «قاتل و وحشی»، بعد از 5سال مشخص نشده و معلوم نیست که بالاخره این فیلم امکان اکران عمومی در ایران را دارد یا نه، اما نعمت‌الله برای فیلم جدیدش با عنوان موقت «رخ» به تهیه‌کنندگی خودش پروانه ساخت گرفته. نعمت‌الله فیلمساز کم‌کاری است و ظرف 21سال گذشته تنها 6فیلم ساخته که تقریبا می‎شود هر 3سال و نیم یک فیلم. البته شاید تاریخ پروانه ساختی که برای نعمت‌الله و کارگردانان دیگری که نام‌شان در این گزارش آمده صادر شده، به پیش از تغییر دولت برگردد، اما متقاعد کردن این کارگردانان برای رساندن آثارشان به جشنواره مطمئنا به تعامل مسئولان جدید سازمان سینمایی با اهالی سینما بستگی تام و تمام دارد.

ابراهیم حاتمی‎‌کیا

در چند سال اخیر و بعد از آخرین فیلم به نمایش درآمده ابراهیم حاتمی‎کیا - «خروج» (1398) - نام او نه با یک پروژه سینمایی بلکه با سریال تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» گره خورده که سرمایه عظیمی برای ساخت آن درنظر گرفته شده است. در چند روز گذشته خبر آمده که احتمالا نسخه‌ای سینمایی از این سریال به جشنواره امسال ارائه خواهد شد. گویا حاتمی‌کیا با تغییر فیلمنامه تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» قصد دارد زندگی این پیامبر را در 3 مقطع کودکی، میانسالی و پیری در قالب فیلمی سینمایی به تصویر بکشد. فیلمبرداری فصل کودکی این فیلم شروع شده و بازیگران آن فعلا علیرضا کمالی، ‌مریلا زارعی، ‌نوید پورفرج و ترلان پروانه اعلام شده‌اند.

فریدون جیرانی

فریدون جیرانی که در سال‌های اخیر بیشتر در کسوت مجری و میزبان برنامه‌های گفت‌وگومحور سینمایی دیده شده، قصد دارد در مقام کارگردان فیلم «نام من، مینا» را جلوی دوربین ببرد. جیرانی در این پروژه، علاوه بر کارگردان، تهیه‌کننده هم هست و امیر عربی فیلمنامه این کار را نوشته است. قرار است نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال باشد. آخرین فیلم جیرانی «آشفته‌گی» نام داشت که محصول سال۱۳۹۷ بود. این فیلم در سال۱۳۹۸ به نمایش درآمد و در اکران شکست خورد و بعد از آن جیرانی دیگر پروژه‌ای سینمایی را کلید نزد و فقط سریال «نهنگ آبی» را ساخت.

سعید روستایی


بعد از همه قضایایی که «برادران لیلا» پشت سر گذاشت، به‌نظر می‌آمد که دیگرکاردر سینمای ایران برای‌سعید روستایی دشوار باشد؛ اما حالا خبر آمده که جدیدترین فیلم او به نام «زن و بچه» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و احتمالا نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم پیش‌رو خواهد بود. روستایی بعد از شروع موفقی که با فیلم «ابد و یک روز» (۱۳۹۴) در سینما داشت و موفق به دریافت ۹ سیمرغ بلورین از سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر شد، مسیرش را با «متری شیش و نیم» (۱۳۹۷) ادامه داد و موفقیت فیلم نخستش را   تکرار کرد. فعلا نام 2 بازیگر این فیلم اعلام شده؛ پریناز ایزدیار که قبلا در 2فیلم اول روستایی با او همکاری کرده و لیلا حاتمی که برای نخستين‌بار جلوی دوربین این کارگردان جوان می‌رود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید