• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234249
+
-

ستاره‌ای به نام ساره

اولين طلاي كاروان پارالمپيك ايران در پاريس را ساره جوانمردي گرفت؛ زني كه براي چهارمين دوره متوالي روي سكو رفت. ايران در 2شب گذشته 3نقره و 2برنز ديگر هم داشت

تیتر یک
ستاره‌ای به نام ساره

اگر قرار باشد براي هر كسي يك رنگي را انتخاب كنيم،‌ حتما رنگ ساره‌ جوانمردي طلايي است؛ طلايي درخشان. نه فقط به خاطر مدال‌هايش كه به خاطر ايستادگي‌اش در برابر سدهايي كه مقابلش بوده‌، به خاطر حضور مداومش و سكوهايي كه زيرپايشان قرار گرفته‌اند. او از سال2010 در ورزش حضور دارد. اينكه بتواني 14سال در ورزش حرفه‌‌اي خودت را حفظ كني و هر مسابقه‌اي كه مي‌روي، يك مدال سهم تو باشد، حتما آدم ويژه‌اي هستي. شايد اگر ما جاي او بوديم بعد از همان برنز بازي‌هاي لندن، يا نه بعد از طلاي ريو ديگر اشباع مي‌شديم يا حداقل خسته؛ اما او ماند، در ريو طلا گرفت و در توكيو طلايش را تكرار كرد و حالا هم در پاريس اولين طلاي كاروان پارالمپيك را گرفته؛ مدال طلاي تيراندازي با تپانچه 10متر را ولي باز هم قانع نشده و هنوز هم دلش مي‌خواهد:‌«اميدوارم بتوانم مدال طلاي 50متر خفيف را هم بگيرم.» بايد به خاطر اين انگيزه بالا، به خاطر اين خواستن‌ها او را تحسين كرد؛ چه الگويي بهتر از او؟ ساره همه اين مدال‌ها را در حالي گرفته كه معلوليت دارد. او يكي از معلولاني است كه سال‌ها ديده نشده‌اند، حتي سال‌ها از خانه بيرون نرفته‌اند و حتما هم‌جنسان ساره شرايط بدتري هم داشته‌اند. شايد مقاومت اصلي ساره براي ماندن در ميدان و تلاش بيش از حد او براي گرفتن مدال‌هاي بيشتر، فقط به خاطر همان‌هايي باشد كه ديده نمي‌شوند و مهم‌تر از همه توانايي‌هاي خودشان را باور ندارند. ساره مادر هم هست و اين مدال‌هاي او پيامي هم براي همه مادراني دارد كه بعد از مادر شدن، خود و خواسته‌هايشان را فراموش مي‌كنند.
مدال مهم ديگري كه ايران ديروز گرفت، مدال نقره فاطمه همتي در تيراندازي با كمان بود. همتي كه در ماده كامپوند و با پيروزي بر تيراندازاني از چين و فرانسه به مرحله نيمه‌نهايي صعود كرده بود، در اين مرحله  فاوئبه پاترسون از بريتانيا را شكست داد ولي در فينال مقابل اوزنور كره از تركيه شكست خورد و مدال نقره گرفت.

حذف تلخ
نسرين شاهي هم در تپانچه 10متر مسابقه داد اما به خاطر مشكلي كه اسلحه داشت از دور رقابت‌ها كنار رفت. به گفته حسين اميري، سرمربي تيم ملي مشكل از وزن ماشه اسلحه شاهي بوده. جالب است كه روز قبل كميته برگزاري، استاندارد اسلحه شاهي را تاييد كرده بود.

برنزها
عليرضا بخت در پاراتكواندو به مدال برنز رسيد. او در وزن 80-كيلوگرم، با شكست مقابل حريف ازبكستاني شانس حضور در فينال را از دست داد اما در ديدار رده‌بندي، اسد بك توشتميروف از قزاقستان را 18 بر 12 برد و مدال برنز گرفت. حامد حق‌شناس نيز در وزن 80+كيلوگرم پاي فينال به نماينده بريتانيا باخت و به جاي فينال در رده‌بندي مبارزه كرد. او در ديدار آخر مقابل نيشان اوميرالي از قزاقستان 16 بر 14 به پيروزي رسيد و مدال برنز گرفت.

نقره‌هاي شيرين
شب قبل هم كاروان ايران به 2مدال نقره در دووميداني رسيده بود؛ مدال‌هايي كه خاطره‌ساز شدند. پرستو حبيبي در پرتاب كلاب و در كلاس F32‌ مسابقه داد و با پرتاب 26متر و 29سانتي‌متر به مدال برنز رسيد. حبيبي خوشحال بود كه در اولين حضورش در بازي‌هاي پارالمپيك روي سكو مي‌رود. او از خودش توقع نداشت كه به مدال برسد اما ارزش پرتابي كه كرد، نه برنز كه نقره بود. در پايان مسابقات اين ماده مسئولان كاروان نسبت به پرتاب‌هاي ورزشكار لهستان معترض شدند؛ كسي که مدال طلا را صاحب شده بود. با بررسي مجدد، خطاي ورزشكار لهستاني تاييد شد و مدال طلا را از او پس گرفتند. با اين اتفاق رنگ مدال حبيبي هم از برنز به نقره تغيير كرد. مدال حبيبي 22ساله اولين مدال ورزش ايران در ماده كلاب بود. او در پاريس ركورد آسيا را كه دست خودش بود، ارتقا داد.
ظفر ذاكر در پرتاب وزنه و در كلاس F55 مسابقه داد. او در بهترين پرتاب ركورد 11متر و 88سانتي‌متر را ثبت كرده و بدون مدال مانده بود و حسرت اين را مي‌خورد كه چرا نتوانست وزنه را 2سانتي‌متر بيشتر پرتاب كند و مدال برنز بگيرد اما اعتراض مسئول كاروان، ذاكر را روي سكوي پاريس برد. اعتراض ايران به خطاهايي بود كه 2ورزشكار صربستان و لهستان انجام داده بودند و با وجود اين خطاها صاحب مدال نقره و برنز شده بودند. با قبول اعتراض ايران، نه تنها ظفر به مدال رسيد كه رنگ مدال از چيزي كه خود او مي‌خواست بهتر بود؛‌نقره.

بازي‌هاي امروز
عليرضا مختاري شروع‌كننده مسابقات امروز براي ايران است. او در پرتاب وزنه و در كلاس F53 رقابت مي‌كند. تيم ملي واليبال نشسته با برزيل بازي دارد و تيم گلبال با آمريكا. تيم گلبال ديروز با برزيل 7-7 مساوي كرد. هادي نوري هم در تيراندازي با كمان براي گرفتن مدال رقابت مي‌كند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید