• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180617
+
-

ساره

کتاب
ساره

حامد یزدانی-روزنامه‌نگار

نقش بی‌بدیل زنان در پشتیبانی جنگ و حمایت از مردان مبارز در طول دفاع‌مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آنها خاطرات بسیاری از همراهی با همسران خود در مناطق جنگی دارند و بهترین راویان برای معرفی خلق و خوی همسران شهیدشان و سبک زندگی آنها هستند. کتاب «ساره» روایتی از زندگی ساره نیکخو، همسر شهید سبزعلی خداداد است. او یکی از زنان مقاوم، صبور و مهربان مازندرانی است که سال‌هایی از دوران جنگ را در جنوب کشور و در کنار همسر و فرزندش با نگاه به آینده سپری کرده است. همسرانه‌های زیبای ساره تمام کتاب را پر از فراز‌و‌فرودهایی کرده و شما با خواندن این کتاب در جریان سختی‌های زندگی، ساده‌زیستی، دوری و دلتنگی‌های این زوج وفادار قرار‌می‌گیرید. کتاب با قلم حسن و حسین شیردل تنظیم شده و انتشارات شهید کاظمی آن را به چاپ رسانده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«فروریختن خانه را می‌دیدم، ولی چیزی نمی‌شنیدم. داخل اتاق‌های خانه بی‌هوا و بی‌هدف می‌چرخیدم. وسایل خانه را که تکه‌تکه با علی‌آقا جمع کرده بودیم نگاه می‌کردم. آن لحظه حس کردم تنها روی زمین ایستاده‌ام و کس دیگری روی کره‌زمین نیست. هیچ‌کس نیست. به خدا گفتم: «خدا! الان من که را صدا بزنم؟ به کجا چنگ بزنم و خودم را نگه‌دارم؟»
شهید خداداد، 27فروردین 1363همسر و فرزندش را برای سهولت کار به اهواز برد تا کمتر به زادگاهش بابل برود و تمرکز بیشتری بر مناطق عملیاتی و جنگ داشته باشد. او فرمانده گردان‌های انصارالحسین(ع) بود و در 9آذر 1365درحالی‌که برای شناسایی منطقه عملیات کربلای4رفته بود بر اثر اصابت ترکش خمپاره 60به پشتش به شهادت رسید. حسن و حسین شیردل که از نویسندگان مازندرانی هستند در کتاب «ساره» تلاش کرده‌اند تا زبان بومی مازندرانی را وارد خاطره‌نویسی کنند و این ویژگی، کتاب را خواندنی‌تر کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید