• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234154
+
-

برنامه مراقبتی‌تان را فهرست کنید

 داشتن یک روال خودمراقبتی مؤثر مزیت‌های قابل توجهی در زندگی افراد دارد، ازجمله مقاومت در برابر بیماری، کاهش فرسودگی شغلی، کاهش مشکلات روحی و روانی، احساس ارزشمندی و... به همین دلیل باید یک برنامه خودمراقبتی مؤثر متناسب با زندگی و نیازهای خود داشته باشید. ارزیابی کنید که کدام بخش از زندگی شما به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد. بهتر است هر چند مدت این ارزیابی را تکرار کنید چون همانطور که وضعیت شما در طول زمان دچار تغییر می‌شود، نیازهای مراقبتی شما هم شامل این تغییرات هستند. برای ایجاد یک برنامه مراقبتی هم می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

نیازهایتان را بررسی کنید
فهرستی از بخش‌های مختلف زندگی و فعالیت‌ها که هر روز در آن شرکت می‌کنید تهیه کنید، ازجمله کار، مدرسه، روابط اجتماعی و خانواده و...

عوامل استرس‌زا را درنظر بگیرید
بررسی کنید که چه چیزهایی باعث بروز استرس در شما می‌شود و به این فکر کنید که چه کارهایی برای رفع این استرس‌ها می‌توانید انجام دهید.

استراتژی‌های مراقبت از خود را طراحی کنید
به فعالیت‌هايی فکر کنید که با انجام آن در هر یک از زمینه‌های زندگی احساس بهتری پیدا می‌کنيد. به‌عنوان مثال گذراندن وقت با دوستان راهی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی سالم است.

قدم‌های کوچک بردارید
لازم نیست همه‌‌چیز را ناگهانی و یکباره حل کنید. یک قدم کوچک برای شروع مراقبت بهتر از خودتان بردارید و به‌تدریج آن را افزایش دهید.

زمانی را برای تمرکز بر نیازهای خود برنامه‌ریزی کنید
اگر آنقدر مشغله‌های کاری دارید که احساس می‌کنید برای هیچ‌چیز دیگری وقت ندارید، مراقبت از خودتان را در اولویت قرار دهید. زمانی که به تمام جنبه‌های خود اهمیت می‌دهید، متوجه می‌شوید که حتی در کارکرد روزانه و ارتباطات اجتماعی هم مؤثرتر و کارآمدتر عمل و رفتار می‌کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید