• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233698
+
-

سینمای عاشورایی محصول جوشش است نه سفارش

سینمای عاشورایی محصول جوشش است نه سفارش

نشست بررسی سینمای «محرم و عاشورا» با حضور حسن جلایر، تهیه‌کننده سینما، داریوش یاری کارگردان سینما، سعید الهی تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی، هادی مقدم‌دوست کارگردان سینما، مسعود سخاوت، آهنگساز و موسیقیدان و محمدرضا ورزی کارگردان به میزبانی مجید،اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما برگزار شد.

بخش زیادی از دانسته‌هایم را از منبرها آموخته‌ام
داریوش یاری، کارگردان: من به‌عنوان کارگردان و نویسنده‌ای که دوست دارم در‌ زمینه‌‌ دینی فیلم بسازم بخش زیاد و جدی آن را از منبر و زبان مداح‌ها یاد گرفتم.
خیال‌سازی‌ای که پای منبرها کردم من را شیفته کرد تا آرام آرام بیایم و از زبان و ادبیات تصویری استفاده کنم و تجربیاتم را با مخاطب به اشتراک بگذارم.

بخش خصوصی نمی‌تواند فیلم دینی بسازد
سعید الهی، تهیه کننده:بخش خصوصی علاقه‌مند به تولید آثار دینی نیست و به عقیده من دولت باید در زمینه تولید چنین آثار استراتژیکی حضور فعالی داشته باشد.
تولید فیلم تاریخی سختی‌های بسیاری دارد و در جمهوری اسلامی، همه دستگاه‌های اجرایی در این امر ثابت قدم نیستند و فیلمسازان گاهی نیز برای پیشرفت تولید یک فیلم، وابسته به روابط شخصی خود هستند.
 باید دید آیا می‌توان سلیقه تمام طیف‌ها را درخصوص مسائل مذهبی جلب کرد؟ این مسئله نیاز به پژوهشی گسترده و هنر بسیاری دارد تا تمام نظرات تجمیع شده و باید منابع تحقیقی و پژوهشی به‌صورت دقیق مشخص شود.

«سفیر» تاریخ مصرف ندارد
محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان: در دوران نوجوانی پس از تماشای فیلم «سفیر» نمایشنامه‌ای برای حضرت مسلم نوشتم و از موسیقی آن فیلم برای اجرای نمایشنامه استفاده کردم. به عقیده من فیلم «سفیر» اثری بدون تاریخ مصرف است.
فیلمساز باید در این زمینه دغدغه‌مند باشد، اما این مسئله نیز کافی نیست و باید برنامه‌ریزی‌های پیرامونی در جهت خلق پروپاگاندا و تبلیغات صورت بگیرد؛ اقدامی که برای فیلم محمد رسول‌الله(ص) اثر مجید مجیدی رخ داد و تمام بیلبوردهای شهری درگیر این فیلم شدند. مهم‌تر از فرآیند تولید چنین فیلم‌هایی، بحث تبلیغات برای جذب
مخاطب است.

با یک جریان منظم، سینمای عاشورایی به سرانجام می‌رسد
هادی مقدم‌دوست، نویسنده و کارگردان: بی‌انضباطی در پژوهش باعث می‌شود تا فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه به نتیجه لازم دست پیدا نکند. به‌نظرم نوعی هجمه و دستپاچگی در این زمینه وجود دارد که کار را دشوار می‌کند. باید درنظر داشت که با یک جریان منظم، سینمای عاشورایی به سرانجام می‌رسد.
اگر کاستی‌ها و موانع موجود در روندی منظم شناسایی می‌شدند سیاستگذار، سینماگر و مخاطب نفع خود را از این موضوع دریافت می‌کرد.متأسفانه درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که می‌خواهند تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازند، درحالی‌که تسهیل این موضوع به یک پژوهش جدی نیاز دارد اما بیش از هر چیز به‌دنبال شناسایی سهم تقصیر در یکدیگر هستیم.
به نظرم بهتر است مسائل با صراحت مطرح شوند و باید در این‌باره نیز توجه جدی صورت بگیرد.

نقطه شروع کار هنرمند باید تسلط بر تاریخ دین باشد
حسن جلایر، تهیه‌کننده «سفیر»: علمای ما یک حُسن بزرگ دارند، آنها معمایی را طرح می‌کنند و کتاب‌های متعددی را در پاسخ به این معما به رشته تحریر درمی‌آورند.
باید بررسی شود که ما پیرو چه کسانی هستیم؟ اگر خود را مسلمان شیعه می‌دانیم باید تلاش کنیم تا به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد فرهنگ ما صورتی مطلوب به‌خود خواهد گرفت.
مسئولان مربوطه باید از فرهنگ دینی و حقیقت عاشورا کاملا آگاهی داشته باشند تا بتوانند موضوع را پرورش دهند. هنر از مفهوم والایی برخوردار است و تنها در قالب آن است که می‌توان انسانی را شکل داد و ساخت. امام حسین(ع) فردی ظلم‌ستیز بودند و یک هنرمند باید نقطه شروع کار خود را تسلط بر تاریخ دین قرار دهد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید