• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 3 شهریور 1403
کد مطلب : 233574
+
-

گفت‌وگو با سفیر ایران در روسیه

توافقنامه تهران و مسکو در مرحله نهایی شدن

کاظم جلالی: پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با پزشکیان، از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به روسیه دعوت کرد

گفت‌و‌گو
توافقنامه تهران و مسکو در مرحله نهایی شدن

محمدعلی حسن‌نیا-روزنامه‌نگار

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: روابط 2کشور بر 2پایه اساسی استوار است که نخستین آنها عنصر «همسایگی» است.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی در روابط ایران و روسیه تنظیم روابط براساس منافع مشترک است، افزود: عنصر دوم در روابط تهران و مسکو با توجه به فضای جدید جهانی و منطقه‌ای «اشتراکات رویکردی» است. ایران و روسیه هردو با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند و در مقابل ساختار قدرت بین‌المللی به رهبری آمریکا قرار داریم.

نفی دوقطبی؛ عامل گرایش روسیه به ایران
سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی ساختار قدرت جهانی را که دوقطبی بود، نفی می‌کرد و بعد از زمان فروپاشی جماهیر شوروی هم نگاه تک‌قطبی در جهان را قبول نداشت، اضافه کرد: به مرور برخوردهای انحصارطلبانه غرب و آمریکا باعث شد که برخی کشورهای دیگر به‌سمت سیاست‌های ایران بیایند که نمونه آن کشورهای جنوب و روسیه هستند و جایگاه آمریکا در حال تضعیف است.
جلالی با تأکید بر اینکه تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای و جهانی مانند بریکس و شانگهای بر نفی همین نگاه تک‌قطبی است، ادامه داد: رویکردهای ایران و روسیه باعث شده که 2کشور روابط بسیار نزدیک‌تری داشته باشند و تهران تلاش کرده که در این مورد روی منافع مشترک کار شود.
وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در سوریه مقابل تروریسم ایستادند، خاطرنشان کرد: ساختارهای قدرت در منطقه توسط تهران و مسکو تقویت شد.

ظرفیت 15میلیون تنی کریدور شرقی
سفیر ایران در روسیه تدوین توافقنامه جامع همکاری را یکی از مهم‌ترین کارهای ایران و روسیه برشمرد و عنوان کرد: «توافقنامه همکاری تهران و مسکو در مرحله نهایی شدن است» و با شکل‌گیری دولت جدید‌ آقای پزشکیان امیدواریم این موافقتنامه امضا شود.
جلالی با اشاره به همکاری ایران و روسیه در موضوع کریدور شمال و جنوب یادآور شد: کریدور شمال-جنوب دارای 3شاخه است که شاخه کریدور شرقی از قزاقستان و ترکمنستان به ایران متصل می‌شود و در سال2023 برای نخستین‌بار فعال شد و 650هزار تن کالا از آنجا عبور کرد و ظرفیت 15میلیون تن کالا را هم دارد که در تلاش هستیم آن را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: شاخه میانی کریدور شمال به جنوب از دریای خزر و کریدور غربی به‌صورت جاده‌ای متصل است و بیش از 3میلیون تن کالا از آن عبور می‌کند که مسیر آن از روسیه و آذربایجان به ایران می‌رسد.
سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: راه‌آهن از شهر سن پترزبورگ تا بندرعباس وجود دارد؛ به غیراز یک قسمت کوچک از رشت تا آستارا که در حال رایزنی و کار با روس‌ها هستیم که این موضوع برطرف شود.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری نفتی در ایران توسط روس‌ها
جلالی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری نفتی در ایران را روسیه انجام داده است، گفت: در همکاری و خط ترانزیت گاز هم در حال فعالیت با روس‌ها هستیم. روابط 2کشور در حوزه‌های لجستیکی، پولی، بانکی و مالی در حال پیشرفت است.
این دیپلمات کشورمان گریزی به آینده روابط ایران و روسیه در دولت جدید هم زد و گفت: در صحبت‌های آقای پزشکیان و عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان بر این موضوع تأکید شده است که روابط با روسیه و چین افزایش خواهد یافت.
وی درباره دعوت پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از پزشکیان برای سفر به این کشور اعلام کرد: در همان گفت‌وگوی تلفنی اول بین روسای‌جمهور، آقای پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به روسیه دعوت کرد. روسیه از ایران برای شرکت در اجلاس روسای بریکس که در کازان برگزار می‌شود به‌صورت مکتوب دعوت کرد که ان‌شاءالله رئیس‌جمهور در این اجلاس شرکت خواهد‌کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید