• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233476
+
-

گرما چه مشکلاتی در کشور ایجاد کرد؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: معماری و طراحی ساختمان‌ها به‌گونه‌ای که نیاز به سرمایش و گرمایش را کاهش دهد، استفاده از مصالح ساختمانی با عایق حرارتی بالا و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی ساختمان‌ها ازجمله راهکارهای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی است.
احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امواج گرمایی و بی‌هنجاری شدید دما در فلات مرکزی ایران و استان‌های خشک و کویری با جمعیت متراکم مانند یزد و اصفهان در تابستان۱۴۰۳ به‌عنوان رکورد یا کم‌سابقه توصیف شده است. او ادامه داد: در برخی روزها و هفته‌های تیر و مرداد‌ماه جاری میانگین دمای هوا در فلات مرکزی ایران بین ۴ تا ۸درجه سلسیوس و فراتر از میانگین دوره پایه (1400-1371) بود. بی‌هنجاری این چنینی در دوره اوج گرمای تابستانه واقعا تحمل آن را بسیار سخت و غالبا غیرممکن می‌کند.
وظیفه با بیان اینکه یکی از اثرات کلیدی موج‌های گرما، افزایش شدید تقاضا برای برق است، گفت: تولید برق گاهی بر اثر پدیده‌هایی مانند توفان‌های همرفتی مختل می‌شود و شبکه‌های برق تحت فشار قرار می‌گیرند و باعث خاموشی می‌شود. خاموشی به‌معنای پایان تهویه هواست. او اضافه کرد: افزایش شدید دما در جهان و ایران در سال‌جاری به‌خصوص در گرم‌ترین دوره سال (مردادماه) مشکلات فراوانی را در حوزه‌های مختلف برای کشور ایجاد کرد که ازجمله آن می‌توان به تهدید سلامت و افزایش بسیار زیاد مراجعات مردمی به بیمارستان‌ها به‌ویژه در مناطق گرمسیری به‌دلیل گرمازدگی اشاره کرد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: گرمای شدید هوا، افزایش تعداد و دامنه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور را در پی دارد. پایداری گرمای شب و روز و استمرار گرما در مرداد سال‌جاری به‌خصوص در استان‌های واقع در فلات مرکزی ایران، از علل مؤثر بالا رفتن مصرف آب و انرژی برق به‌طور بی‌سابقه عنوان شده است.
وظیفه خاطرنشان کرد: حوزه آب و انرژی به‌ویژه انرژی برق یکی از مهم‌ترین بخش‌های دچار چالش در تابستان سال‌جاری و به‌دنبال افزایش شدید دماست و علاوه بر تشدید میزان مصرف آب و انرژی به واسطه همین مخاطره محیطی ضریب حوادث نیروگاهی به‌شدت افزایش یافته است. وظیفه در پایان تأکید کرد: معماری و طراحی ساختمان‌ها به‌گونه‌ای که نیاز به سرمایش و گرمایش را کاهش دهد، استفاده از مصالح ساختمانی با عایق حرارتی بالا، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی ساختمان‌ها، توجه به محیط و افزایش کیفیت و کمیت فضای سبز مهم‌ترین رویکردهای جهان در برابر تغییر اقلیم و افزایش تاب‌آوری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید