• چهار شنبه 31 مرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 15 صفر 1446
  • 2024 Aug 21
چهار شنبه 31 مرداد 1403
کد مطلب : 233414
+
-

صهیونیست‌ها زیر ضرب نفوذ اطلاعاتی و سایبری

یادداشت
صهیونیست‌ها زیر ضرب نفوذ اطلاعاتی و سایبری

سیدرضا صدرالحسینی؛  کارشناس مسائل منطقه

با توجه به پیشرفت عرصه‌های تقابل و جنگ بین کشورها و گروه‌ها و گسترش میدان نبرد از جنگ سخت به جنگ نیمه‌سخت و نرم، موضوع حمله و تقابل سایبری که از طریق هک و اخلال در زیرساخت‌ها و سیستم‌های طرف مقابل صورت می‌گیرد، به‌عنوان یکی از کارویژه‌ها و دستورات جنگی یاد می‌شود. در همین راستا بیان این نکته ضروری است که دولت‌ها امروزه بخش قابل‌توجهی از بودجه و توان خود را صرف دفاع و تأمین مصونیت در عرصه‌های غیرنظامی می‌کنند.
این مدل اقدام دفاعی یکی از پرهزینه‌ترین کارهایی است که دولت‌ها انجام می‌دهند. دولت‌ها و نهادهای امنیتی در پی آن هستند تا موانع مستحکمی را برای حفاظت و نگهداری مراکز داده‌ها و اطلاعات بسازند تا مبادا در اختیار دشمن قرار بگیرد. اما با تمام این اوصاف در عرصه تقابل سایبری و امنیتی، کشورها و دولت‌ها سعی دارند که با استفاده از تکنولوژی هکری و برنامه‌های نفوذکننده، ضمن ضربه به زیرساخت‌های سیستمی رقیب و دشمن خود، اطلاعات و داده‌هایی را استخراج تا درصورت نیاز از آن استفاده کنند یا حتی این داده‌ها را در فضای مجازی و مطبوعات منتشر سازند.
داده‌هایی درمورد اطلاعات نظامیان، میزان حقوق دریافتی آنان، اخبار بیماری احتمالی سران کشور رقیب و... ازجمله مواردی است که در عرصه تقابل امنیتی و سایبری در اولویت قرار می‌گیرد تا در این نبرد استفاده شود.
موضوع حملات سایبری و جنگ هکری در چندسال گذشته به زیرساخت‌های مهمی چون زیرساخت‌های شهری نظیر سیستم آب و برق نیز توسعه پیدا کرده است. مثلا امروزه می‌شنویم که سیستم پمپ بنزین‌ها، بانک‌ها و مراکز خدماتی یک شهر یا کشور دچار اخلال هکری شده است. بر همین مبنا در حدود یک‌سال گذشته بالاخص پس از عملیات طوفان‌الاقصی در 7اکتبر، ‌حمله‌های سایبری و هکری ایذایی و بعضا سنگینی به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و سیستم‌عامل‌های آنان در بخش‌های مختلف به شکل مستمری صورت گرفته است.
به‌طور مثال، اخلال و ضربه به سیستم برق اراضی اشغالی که در هفته‌های اخیر در مطبوعات و رسانه‌های صهیونیستی مخابره شد، منتسب به گروه‌ها و کشورهای محور مقاومت است. اما نکته حائز اهمیت آن است که با توجه به حقوق سایبری و برخی قواعد حقوقی، معمولا کشورها و گروه‌ها برای در امان ماندن از پیامدهای قضایی و محکومیت، پس از انجام عملیات هک و ضربات سایبری مسئولیت آن را به شکل رسمی و علنی اعلام نمی‌کنند، ولی طرف‌های درگیر به‌خوبی مطلع می‌شوند که این ضربات و عملیات‌های هکری از سوی رقبا و دشمنان خودشان صورت گرفته است.
در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی گزارش‌های قابل‌توجهی ‌مبنی بر آسیب‌پذیر‌بودن در تقابل و جنگ سایبری ارائه کرده است. پس از عملیات طوفان‌الاقصی ضعف و مشکلات اساسی رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی برای همگان به‌صورت عریان و آشکار مشخص و ثابت شد که تابوی شکست‌ناپذیری این رژیم در عرصه‌های مختلف، بیشتر برآمده از تبلیغات رسانه‌ای به سبک هالیوود است تا واقعیت‌های میدانی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید