• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 31 مرداد 1403
کد مطلب : 233388
+
-

چطور نقشه‌های کلاهبرداران را برای سرکیسه‌کردن زائران اربعین نقش برآب کنیم

سفر اربعین در امنیت

گزارش
سفر اربعین در امنیت

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

چند روز مانده به اربعین حسینی، شمار زیادی از مشتاقان راهپیمایی در این روز بزرگ راهی عراق شده‌اند و شمار زیادی از زائران نیز در تدارک سفر هستند. در این بین اما تبهکاران نیز به‌دنبال فرصتی برای سرکیسه کردن زائران هستند و از ترفندهای گوناگونی استفاده می‌کنند. شاید به همین دلیل است که رئیس پلیس فتای فراجا در خصوص انواع کلاهبرداری‌ها، به‌خصوص سایبری به زائران هشدار داده است. در این گزارش به مهم‌ترین شگردهایی که ممکن است افراد شیاد برای کلاهبرداری از زائران استفاده کنند اشاره می‌کنیم.

گذرنامه سریع
سفر به خارج از کشور نیازمند داشتن گذرنامه معتبر است. این روزها بعضی از زائران در تب و تاب گرفتن گذرنامه هستند. هرچند با اقدامات انجام شده در فراجا گذرنامه در مدت کوتاهی صادر و پست می‌شود اما ممکن است بعضی افراد برای گرفتن گذرنامه در دام باندهای کلاهبرداری گرفتار شوند. یکی از ترفندها وعده صدور سریع گذرنامه است. شهروندان ممکن است با جست‌وجوی صفحه درخواست صدور گذرنامه در فضای مجازی وارد صفحه‌های جعلی شوند؛ صفحه‌هایی که ممکن است دقیقا شبیه به صفحه اصلی باشند. از کاربران بعد از ورود به این صفحه‌ها خواسته می‌شود تا اطلاعات شخصی و حتی اطلاعات بانکی‌شان را وارد کنند و فقط دقایقی پس از این کار، افراد کلاهبردار با استفاده از این اطلاعات حساب بانکی فرد متقاضی را با ترفند فیشینگ خالی می‌کنند.

دستفروشان شیاد
این روزها که هیچ‌کس در جیبش اسکناس ندارد و همه پرداخت‌ها با کارت‌های بانکی انجام می‌شود، کلاهبرداران هم تلاش می‌کنند تا برای خالی کردن جیب شهروندان، حساب آنها را خالی کنند. در مناطق مرزی و حتی آن سوی مرز یکی از ترفندها برای کلاهبرداری از زائران اربعین کلاهبرداری اسکیمری است. این نوع از کلاهبرداری به این شکل است که افراد شیاد با نقشه‌ای حساب شده معمولا در قالب دستفروش ظاهر می‌شوند. آنها از قبل دستگاه پوزی را که در اختیار دارند به اسکیمر مجهز می‌کنند. به این ترتیب وقتی زائران از آنها خرید می کنند و در دستگاه کارت می‌کشند، اطلاعات کارت‌شان کپی می‌شود و درحالی‌که معمولا رمز کارت را هم از مشتری پرسیده‌اند با ساختن یک کپی از کارت مشتری و در شرایطی که رمز را هم در اختیار دارند به راحتی حساب او را خالی می‌کنند. لازم است زائران نسبت به این نوع کلاهبرداری هوشیار باشند.

سیم‌کارت
گوشی‌ هوشمند مهم‌ترین ابزار ارتباطی زائران است اما قبل از آن باید اینترنت مناسب در اختیار داشت. یکی دیگر از دام‌هایی که ممکن است افراد در آن گرفتار شوند شبکه‌های وای‌فای آلوده است. توصیه می‌شود در مکان‌های عمومی از وای‌فای‌های آنجا که معمولا رایگان است استفاده نکنید. درصورت آلوده بودن شبکه وای‌فای ممکن است به گوشی شما نفوذ و اطلاعات شخصی شامل تصاویر خصوصی و اطلاعات بانکی سرقت و از آنها سوءاستفاده شود. همچنین زائران باید ضمن فعال‌سازی PIN سیم‌کارت و رمز گوشی، در طول سفر از تحویل دادن گوشی همراه به افراد غریبه‌خودداری کنند. بهتر است زائران برای تماس و ارتباط از پیام‌رسان و سیم‌کارت‌های داخلی استفاده کنند.

کاروان ارزان
هرچند بسیاری از زائران به‌صورت شخصی به عتبات سفر می‌کنند، خیلی‌ها هم دوست دارند در قالب کاروان به عراق مشرف شوند. در این شرایط است که پای کاروان‌های ارزان وسط کشیده می‌شود. مجرمان سایبری با تبلیغ کاروان‌های غیررسمی با هزینه‌های پایین‌تر از طریق پیامک یا شبکه‌های اجتماعی دام گسترده‌ای برای شهروندان و مشتاقان سفر به عتبات پهن می‌کنند. ممکن است بعضی از این پیامک‌ها حاوی لینک‌های آلوده باشد و بعضی دیگر نیز بعد از دریافت مبلغی به‌عنوان ودیعه از دسترس خارج شود. لازم است زائران فقط از طریق کاروان‌ها و مؤسسات مجاز و مورد تأیید سازمان حج و زیارت اقدام کنند.

مکث
ارزهای تقلبی

زائران برای تامین هزینه‌هایشان در کشور عراق نیاز به دینار عراقی یا دلار دارند و به همین دلیل باید پیش از سفر نسبت به تهیه ارز اقدام کنند؛ اما گاهی بعضی از زائران تهیه ارز را به مرز یا حتی به کشور عراق موکول می‌کنند و همین کوتاهی گاهی باعث می‌شود گرفتار افراد شیاد و کلاهبردار شوند. در این شرایط است که پلیس امنیت اقتصادی تصمیم به ساماندهی فروشندگان ارز در مرزها گرفته است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این‌باره می‌گوید: مأموران پلیس امنیت اقتصادی برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد فرصت‌طلب که در قالب دلالان ارز در مرزها اقدام به فروش ارزهای جعلی و تقلبی کرده بودند، طرح ساماندهی و مقابله با دلالان را در مرزها به مرحله اجرا درآورد. کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با استقرار در مرزهای مختلف ضمن ساماندهی دلالان ارزی و شناسایی و شناسنامه‌دار کردن فروشندگان ارز، با متخلفان ارزی نیز مقابله می‌کنند. این افراد دارای جلیقه‌ای مخصوص و تحت ضوابط ابلاغی موظف به فعالیت هستند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید