• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23311
+
-

متکدیان حرفه‌ای سقز

مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری: شناسایی متکدیان با همکاری نهادهای متولی صورت گرفته است تا علت تکدی‌گری آنان مشخص شود

جامعه
متکدیان حرفه‌ای سقز


فردین مصطفایی| سقز-خبرنگار:

یکی از آسیب‎ها و مسائل اجتماعی، پدیده تکدی‎گری و گدایی است که با وضعیت و ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه‎ در ارتباط است. 
این پدیده در حال رشد به عنوان معضلی اجتماعی دامن‎گیر شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ و در حال رشد استان چون سقز شده است. متکدیان با شیوه‎های گوناگون مانند ادعای فقر و ورشکستگی، بیان بیماری خود و اعضای خانواده، ازکارافتادگی، معلولیت، نمایش زخم‌های بدن خود یا فرزندان و نیز با سوء‎استفاده از احساسات و عواطف انسانی سعی در کسب ترحم مردم و دریافت کمک دارند. 
در سقز به‎رغم اقدامات متعدد نهادهای حمایتی و خدماتی و انجمن‎های خیریه، شاهد استمرار و حتی گاهی افزایش متکدیان در خیابان‌های اصلی شهر همچون میدان آزادی تا میدان جمهوری و قدس، جلو مساجد و درمانگاه‌ها و اداره‌ها، در تقاطع و میادین و ورودی‎های شهر و آرامستان‎ها هستیم که این موضوع جدای از مشکلات ظاهری، تبعات و آثار ناخوشایند و منفی اجتماعی به دنبال دارد. 


انواع متکدیان

یکی از مغازه‎داران خیابان آزادی با اشاره به حضور متکدیان با چهره‎های متفاوت در این خیابان و خیابان امام می‎گوید: متکدیان بیشتر از دو گروه هستند؛ یکی پیرمردان و کسانی که درآمد ناچیزی دارند و ازکارافتاده‎اند که مجبور به این کار می‎شوند. دوم کسانی که مشکل مالی ندارند، اما به دلیل درآمد بالای تکدی‎گری به آن عادت کرده‎اند. مثلاً خانمی 60ساله هست که او را به خوبی می‎شناسم و خانه و درآمد دارد، اما بیش از 10 سال است به بهانه بیماری و نداشتن پول برای درمان در این خیابان گدایی می‌کند.

«محمد عابدی» سومین گروه را زنان و دختران جوان معرفی می‌کند و می‎افزاید: این قشر اهل سقز هم نیستند، اما از سوی برخی افراد به این کار ترغیب می‌شوند. آن‎طور که شنیده‎ام در پوشش تکدی‎گری به کارهای دیگری همچون دلالی، فال‎گیری، فروش مواد مخدر هم می‌پردازند که البته نیاز به تحقیق بیشتری دارد. 


ورود متکدیان به مغازه‌ها بدون اجازه

یکی دیگر از مغازه‌داران از افزایش متکدیان در داخل شهر و ورود بی‌اجازه آنان به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: من مغازه خواربارفروشی دارم و از شیوه رفتار متکدیان و معتادان در مغازه‌ام مستأصل شده‌ام.

«کاک علی» ادامه می‌دهد: یکی از صحنه‌های ناراحت‌کننده حضور متکدیان جلو مسجد جامع سقز، مسجد جامع قوخ، صالح‌آباد و تازآباد بعد از نماز جمعه است. معمولا صدها متکدی سقزی و غیرسقزی راه خروج نمازگزاران را سد می‌کنند و کسی به جمع‌آوری آنان اقدام نمی‌کند.


آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی

یکی دیگر از مواردی که واکنش منفی شهروندان را نسبت به تکدی‌گری به‌دنبال داشته، بهره‌برداری از زنان یا کودکان و دختران کم‌سن‌وسال برای تکدی‌گری در داخل یا ورودی شهرهاست.
یکی از شهروندان در این زمینه می‎گوید: آنچه در سال‎های اخیر زیاد به چشم می‎خورد این است که برخی باندها با سوءاستفاده از کودکان و دختران کم‌سن‌وسال و زنان زخمی عمیق بر دل جامعه می‌گذارند. این باندها در مقابل دادن دستمزد ناچیز به متکدیان، آنان را به ورودی شهر همچون ابتدای دوربرگردان آیچی در جاده بانه، پلیس راه سقز-دیواندره و ابتدای شهر صاحب می‌آورند تا به گدایی بپردازند که واقعاً جای تاسف دارد و مشکلات زیادی را به وجود می‎آورد.

«حمید کریمی» می‎افزاید: بیشترین متکدیانی که مورد سوءاستفاده باندها قرار می‎گیرند، زنان و کودکان هستند که ممکن است در این راه تاریک با خطرات جانی مواجه شوند و برای خودشان یا خودروهای عبوری مشکل ایجاد شود. آنها ممکن است در پوشش تکدی‌گری مجبور به کارهای خلاف عرف همچون دلالی یا توزیع موادمخدر و اقلام ممنوعه بشوند. 


تکدی‌گری معلول وضعیت جامعه است

کارشناس اداره بهزیستی در خصوص تبعات تکدی‌گری در جامعه می‎گوید: افزایش و کاهش این پدیده اجتماعی به معنای وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
«فواد بابایی» می‎افزاید: عده‌ای از متکدیان افراد طردشده از خانواده و جامعه هستند که به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و برای گذران زندگی خود به گدایی و حتی دزدی روی می‎آورند.
وی می‎گوید: عده‎ای هم از روی فقر و ناچاری، شکاف اجتماعی یا جاذبه درآمدی تکدی‎گری به گدایی روی آورده‌اند.
وی می‌گوید: راهکار این موضوع را باید در تقویت ساختارهای اجتماعی و تغییر فرهنگ و نحوه کمک مردم به افراد فقیر و نیازمند جست‌وجو کرد. این کمک‎ها باید از طریق نهادهای مدنی و سازمان‎ها و به‎صورت اصولی صورت بگیرد و برای افراد بی‌خانمان و متکدیان خیابانی پس از جمع‌آوری آنها، سرپناه‎هایی برای بازپروری در نظر گرفته و از حضورشان در خیابان‎ها جلوگیری شود. 
بابایی ادامه می‎دهد: در سال‎های اخیر بهزیستی سقز با همکاری اداره‌های دیگر از جمله شهرداری و کمیته امداد اقدام به جمع‎آوری متکدیان خیابانی کرده است و افراد نیازمند را تحت پوشش قرار می‎دهد تا از تکدی‎گری خودداری کنند.


جمع‌آوری متکدیان غیرواقعی و غیربومی

مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری سقز با بیان اینکه کارگروهی برای ساماندهی متکدیان در سقز فعال است، می‌گوید: در مرحله اول شناسایی، بازدید از خانه‌های متکدیان با همکاری نهادهای متولی و مرتبط صورت گرفته است تا وضعیت و علت تکدی‌گری آنان مشخص شود.
«اهون اردلان» می‌افزاید: نشست با امامان جماعت برای جلب مشارکت مردم به منظور کمک به جمع‌آوری و شناسایی متکدیان واقعی و نیازمند و معرفی آنان به نهادها و موسسات خیریه صورت گرفته است.
وی ادامه می‎دهد: همچنین جمع‌آوری متکدیان غیرواقعی و غیربومی و معرفی آنان به نهادهای قضایی برای تعیین تکلیف قانونی در دستور کار قرار گرفته است که با جدیت دنبال می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید