• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 مرداد 1403
کد مطلب : 232938
+
-

چرا اضطراب می‌گیریم؟

استرس و اضطراب تا حدی طبیعی است، اما نباید منجر به اختلال در زندگی افراد شود

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

دلایل زیادی برای بروز اضطراب یا حتی تشدید اختلال روان وجود دارد؛ از بحران‌های اقتصادی گرفته تا درآمد کم، بیکاری، از دست دادن شغل، فرسودگی شغلی، بیماری‌ها، تنهایی، دوره بارداری و ماه‌های اول پس از زایمان و... بعد از شیوع کرونا هم آمار ابتلا به اختلالات روانی به‌ویژه اضطراب در کل دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اما اضطراب چیست و از کجا بدانیم دچار این اختلال هستیم؟ وحید شریعت، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «داشتن استرس و اضطراب تا حدی طبیعی است و خیلی مختل‌کننده زندگی فرد هم نیست. فقط افراد باید راهکارهای مبارزه با استرس و اضطراب را یاد بگیرند و به‌کار ببندند تا شدت تأثیرات آن را کمتر کنند. اما وقتی علائم شدیدتر است، اختلال اضطرابی ایجاد شده و انواع مختلفی هم دارد. در این شرایط فرد به درمان تخصصی‌تری نیاز دارد. البته همه اختلالات اضطرابی، نیازمند دارودرمانی نیستند و در بعضی از آنها فرد با تکنیک‌های غیردارویی هم درمان می‌شود.»
شریعت درباره دلایل و منشأ اختلالات روانی توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین عامل، فشارهای اقتصادی است؛ اما به‌طور کلی مجموعه شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه در بروز اختلالات روانی اثرگذار هستند. سال گذشته در همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام شد، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران ۳۷ درصد است. چنین آمارهایی باعث شده که بسیاری از مردم خودسرانه به مصرف برخی داروهای اعصاب و روان رو بیاورند که بسیار خطرناک است؛ چون مصرف خودسرانه داروهای روان، ممکن است عوارض و خطرات مغزی ایجاد کند. هر دارویی باید بعد از معاینه توسط پزشک تجویز شود.»

ترس از اعتیادآور بودن داروهای روان
این متخصص اعصاب و روان درباره وابستگی به داروهای روان هم بیان می‌کند: «ترس از وابستگی به داروهای اعصاب و روان، یک نگرانی عمومی است و مختص جامعه ایران نیست. البته اگر درمان‌های دارویی به شکل علمی و تخصصی انجام شود، طبیعتا نگرانی افراد کمتر می‌شود. مصرف داروها اگر زیرنظر پزشک متخصص - به‌خصوص روانپزشک - انجام شود، چون تحت کنترل است و دارو به میزان لازم تجویز می‌شود، وابستگی به دارو هم کمتر خواهد بود.»

ویزیت روانپزشک کمتر از قیمت پیتزا
شریعت درباره انتقاد از گران بودن خدمات روانپزشکی می‌گوید: «خدمات روانپزشکی در ایران ارزان نیست؛ اما در مقایسه با سایر خدمات فکر نمی‌کنم خیلی هم گران باشد. در مراکز دولتی که بیش از حد ارزان است و معمولا هزینه رفت‌وآمد مراجعان خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که به پزشک پرداخت می‌کنند. نرخ خدمات روانپزشکی در مراکز خصوصی هم فکر نمی‌کنم بیشتر از قیمت یک پیتزا یا غذاهای دیگر باشد.»

معرفی یک کتاب برای کنترل استرس
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران برای مقابله با استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره کتابی را معرفی می‌کند که به‌گفته خودش بسیار مفید و مؤثر است. این کتاب که به سفارش سازمان جهانی بهداشت نوشته شده و ترجمه فارسی آن نیز موجود است با نام «هنگام استرس چه کنیم؟» به شکل رایگان در فضای مجازی و اینترنت قابل دسترسی است. به‌گفته شریعت، این کتاب معتبر حاوی توصیه‌هایی است که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر است و خواندن آن به همه افراد توصیه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید