• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2329
+
-

امضای تفاهمنامه معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح

دانش‌آموختگان برای سربازی به شرکت‌های استارت‌آپی می‌روند

علی اصغر محمدی: براساس تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ستاد مشترک نیروهای مسلح، دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند پس از طی دوره آموزشی، مدت خدمت سربازی خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بگذرانند. مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این‌باره به همشهری گفت: از دیدگاه معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سرباز یک سرمایه ‌دارای ارزش‌افزوده است که می‌تواند نجات‌دهنده کشور باشد. در همه مراکز تجمع انسانی سعی می‌کند یک برنامه‌ریزی انجام دهد تا بتواند در ارتقای دانش و آگاهی، توانایی و مهارت آنها سهمی داشته باشد. از طرف دیگر بتواند از توانایی‌ها و پتانسیل آنان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق استفاده کند.

پرویز کرمی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم که منجر به امضای تفاهمنامه‌ همکاری شد، افزود: ازجمله مراکز تجمع نیروی انسانی که معاونت علمی ریاست‌جمهوری می‌تواند‌ از آن استفاده کند، خدمت مقدس سربازی است. از این طریق نیروی انسانی توانمند به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تزریق می‌شود. دانش‌آموختگان سرباز می‌توانند دوران خدمت سربازی خود را در قالب گذراندن یک پروژه فناوری، تحقیقات در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان سپری کنند.

وی با بیان اینکه با این نگاه تفاهمنامه همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شده، توضیح داد: از سوی دیگر این تفاهمنامه می‌تواند موجب ارتقای روحیه سربازان تحصیلکرده شود و روحیه ارزش‌آفرینی و بهبود تخصص سربازان در حوزه کسب و کار در آنها را به‌دنبال دارد. همچنین موجب مشارکت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در رفع نیازمندی‌های جامعه و صنعت می‌شود و فرهنگ کارآفرینی را در حوزه زیست‌بوم کارآفرین و نوآوری ترویج می‌کند.

وی درباره سازو کار این تفاهمنامه گفت: دانش‌آموختگان پس از طی دوره آموزشی سربازی، براساس درخواست و تعریفی که میان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و معاونت علمی ریاست‌جمهوری به همکاری ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود، می‌توانند در مجموعه‌های دانش‌بنیان و خلاق، مدت خدمت سربازی خود را بگذرانند. مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: به این ترتیب شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و تحت پوشش وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توان دانشی و مهارتی دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

2روش کنونی سربازی نخبگان

به گفته کرمی تاکنون 2روش برای گذراندن خدمت سربازی نخبگان و استعدادهای برتر وجود داشت؛ روش اول جایزه‌ای بود که بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌کرد و افراد از طریق بنیاد ملی نخبگان به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح معرفی می‌شدند و برای فرد یک پروژه تحقیقاتی مشترک تعریف می‌شد که در طول مدت خدمت سربازی فرد باید آن را اجرا می‌کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، روش دوم را اینگونه توضیح داد: شرکت‌های‌ دانش‌بنیان از طریق بنیاد ملی نخبگان  دانش‌آموختگانی را که مشغول به کار هستند و موعد سربازی آنها فرا‌رسیده درخواست می‌کنند تا خدمت سربازی‌شان در همان جا باشد. این درخواست با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ارسال می‌شود. فرد همان‌جا می‌ماند و پروژه تحقیقاتی خود را در قالب کسر خدمت سربازی انجام می‌دهد.

وی افزود: با تفاهمنامه اخیر، روش سومی نیز ایجاد شد که طبق آن افرادی که در مدت تحصیل در دانشگاه بتوانند یک کار خاصی در زمینه رفع نیاز صنعت کشور انجام دهند پس از طی دوره آموزشی، برای طی خدمت سربازی به کارخانه، پژوهشگاه، شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان و حتی خلاق معرفی می‌شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای این تفاهمنامه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، گفت: مهارت‌آموزی ظرفیت عظیم سربازان کشور می‌تواند به‌عنوان بستری ارزشمند زمینه‌‌ساز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باشد. سورنا ستاری توضیح داد: هدف آماده‌سازی جامعه جوان و سرباز برای حضور در عرصه کارآفرینی و نقش‌آفرینی در ایجاد کسب‌ و کارهای خلاق است. او گفت: پیش‌تر نیز براساس تعامل میان این دو بخش زمینه‌ای فراهم شد تا هرساله حدود 2هزار نفر از استعدادهای برتر بنیاد ملی نخبگان در قالب پروژه‌های دفاعی، خدمت سربازی خود را بگذرانند که خوشبختانه با توافق صورت‌‌گرفته بخشی از این پروژه‌ها در حوزه‌های غیردفاعی هم منظور شد که تلاش می‌شود این رقم افزایش یابد.

آمادگی ورود به بازار کار

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این مراسم اظهار کرد: براساس این تفاهمنامه، بخش عمده‌ای از جوانان که دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند، فرصت پیدا می‌کنند تا با حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان و آشنایی با مهارت‌های بازار کسب‌ وکار، پس از خدمت سربازی آماده اشتغال و کارآفرینی شوند.

سردار سرلشکر محمدحسین باقری با بیان اینکه در طرح سربازماهر، زمینه مناسبی برای آمادگی جوانان برای حضور در میدان اشتغال و کارآفرینی ضمن یادگیری مهارت‌های اجتماعی و دفاعی فراهم است، گفت: حدود 400هزار سرباز هرساله در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرند که بالغ بر هزار نفر از آنان، در نخستین سال این طرح تحت آموزش‌های مهارتی قرار می‌گیرند و با افزایش این میزان به 200هزار نفر در سال دوم، در سال‌های آتی بخش عمده سربازان را مشمول خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید