رمزگشاییازدستمزد نجومی بازیگران
آیا پلتفرم ها دستمزد بازیگران را به شکلی غیرمنطقی بالا بردهاند؟
فهیمه پناه آذر-روزنامهنگار
تورم واژه ای آشنا برای همه ایرانیان است؛تورمی که باعث رشد قیمت کالا، خدمات و دستمزد شده است. اما آنچه در مورد دستمزد بازیگران رخ داده، حکایت از بالاترین تورم بازار دارد؛ اتفاقی که شبکه نمایش خانگی به آن دامن زده؛ جوری که خبر رسیده ۷۰ درصد بودجه یک سریال نمایش خانگی، صرف پرداخت دستمزد بازیگران می شود. با اینکه بسیاری از بازیگران و سازندگان سریالها در شبکه نمایش خانگی کار میکنند، اما در میان 500پلتفرم موجود تنها 5پلتفرم توانسته اند موفق باشند.
شبکه نمایش خانگی، بزرگترین حضور بازیگران چهره و شناخته شده و همچنین کارگردانان و سازندگان سریالها را در خود دارد؛ این در حالی است که تلویزیون خالی از این افراد شده است.
حتی گاهی حضور چهرههای شناخته شده به سبب کیفیت پایین برنامههای تولیدی تلویزیون دیده نمیشود. بیسبب نیست که گفته میشود سریالهای تلویزیون مخاطبزیادی ندارد؛ چرا که براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان رسانه ملی، یکسریال در بهترین حالت، آمار مخاطبانش به 40درصد میرسد.
سال پیش نیز عنوان شده بود که سریالها با کاهش 57درصدی مخاطب روبهرو شدهاند.
تهیهکنندگان و سازندگان سریالها، بیشترین حضورشان در شبکه نمایش خانگی در حالی رقم میخورد که بازیگران شناخته شده و چهره، بیشترین بازی هایشان را در این شبکه دارند و دستمزدهای میلیاردی دریافت میکنند؛ البته این دستمزدها گاهی محل نقد نیز قرار گرفته است.
در حال حاضر بسیاری از بازیگران شناخته شده از کف دستمزد یکمیلیارد تا سقف 3 تا 4میلیارد دریافت میکنند و این در حالی است که حتی دستمزدها و هزینه بالای تولید در شبکه نمایش خانگی گاهی باعث شده که پلتفرمها نتوانند به لحاظ مالی ثبات داشته باشند.
از میان بیش از 400پلتفرمی که مجوز کار دارند، تنها 5 پلتفرم درآمدزایی قابل توجهی دارند و مابقی نتوانستهاند در این خصوص موفق باشند.
البته دستمزدهای میلیاردی و کلان برای بازیگران درجه 2 یا 3 و یا عوامل یکسریال نمایش خانگی نیست. در همین شبکه نیز سازندگان سریال ها، بیشترین بودجه را صرف بازیگران درآمدزای خود میکنند؛ درحالیکه مابقی عوامل کمترین دستمزدها را دریافت میکنند.
برنامه سازان و کارگردانهایی مثل مهران مدیری و رامبد جوان، برنامه «دورهمی» و «خندوانه» را در تلویزیون میساختند و سریالهایشان را به پلتفرمها میرسند .
تلویزیون در میان انبوه سریالهایی که تولید و روانه آنتن میکند، تنها چند سریال با سازندگان شناخته شده دارد که این سریالها هم بهصورت فصلی تولید و پخش شدهاند در این زمینهمیتوان به «پایتخت»، «نون.خ»، «زیرخاکی» و... اشاره کرد. اما مابقی سریالها در کیفیت و تنوع ژانر نتوانستهاند با سریالهای شبکه نمایش خانگی رقابت داشته باشند.
پخش آگهی در میانه سریال
درست است که تلویزیون در جذب آگهی همیشه موفق بوده و در گذشته دور، آگهیها توانستند یک درآمد برای تلویزیون داشته باشند، بهخصوص پخش آگهی در میانه سریالهای تلویزیونی و برنامههای ورزشی؛ اگرچه بهنظر سازمان از آگهیها به نسبت قبل آنقدرها رضایتی ندارد؛ اما در این بخش نمیتوان گفت که شبکه نمایش خانگی از تلویزیون پیشی گرفته است.