• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 مرداد 1403
کد مطلب : 232630
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/WnGqn
+
-

قهرمان سازان

سوژه روز
قهرمان سازان

کشتی و تکواندو تنها رشته‌هایی بودند که در بازی‌های المپیک2024 پاریس برای ورزش ایران مدال گرفتند؛ از 12مدال ایران در پاریس، کشتی 8سهم داشت و تکواندو 4تا. این نخستین‌باری نیست که این دو رشته جورکش بقیه می‌شوند. این دو رشته در این دوره، هم تنها مدال‌آوران بودند و هم اینکه نسبت به تاریخ خودشان‌ پیشرفت محسوسی داشتند. در تاریخ المپیک هیچ‌وقت 8مدال برای کشتی ایران ثبت نشده بود و تکواندو هم هیچ‌المپیکی را با 4مدال به پایان نبرده بود. شاید دلیل اصلی موفقیت تکواندو و کشتی ایران در پاریس، حضور 2المپین و 2طلایی در صدر مدیریت این دو رشته است؛ حضور علیرضا دبیر در ریاست فدراسیون کشتی و هادی ساعی در ریاست فدراسیون تکواندو. این دو چه کردند که توانستند تیم موفقی در المپیک داشته باشند؟ به‌نظر می‌رسد هر دوی آنها که تجربه طولانی در تیم‌های ملی داشته‌اند، المپیک‌دیده و روی سکو رفته بودند، بیش از همه روی برطرف‌کردن‌ کمبودهایی تمرکز کردند که خودشان در دوران ورزشکاری‌شان دیده بودند. ساعی که با مدال برنز بازی‌های 2000سیدنی خودش را معرفی کرد، در بازی‌های 2004آتن و 2008پکن به 2طلا رسید و پرافتخارترین المپین ایران شد. دبیر از المپیک یک مدال طلا دارد؛ مدالی که در بازی‌های سیدنی گرفت.

   سازندگی در کشتی
علیرضا دبیر از ‌‌26تیر سال1398 ریاست فدراسیون کشتی را به‌عهده گرفت. فدراسیونی که او تحویل گرفت، با فدراسیونی که امروز در ورزشگاه آزادی دیده می‌شود، تفاوتش از زمین تا آسمان است. داشتن سالن بدنسازی، استخر روباز، زمین‌های فوتسال و بسکتبال، دویدن روی پیست تارتان و غذا‌خوردن در رستوران شکیل که حتی روف‌گاردن، از آرزوهای همه ورزشکاران است و البته که در ورزش ایران بیشتر شبیه رویا بود اما حالا کشتی‌گیران به همه این امکانات دسترسی دارند؛ امکاناتی که در مجموعه کشتی ورزشگاه آزادی کنار هم ردیف شده‌اند. فقط اینها نیست. ورزشکاران ایرانی ‌اردوهای تفریحی هم دارند. بقیه شاید امکاناتی نداشته باشند اما کشتی‌گیران در همان مجموعه هم سینما دارند و هم سالن بازی رایانه‌ای. در کنار همه اینها، فدراسیون دبیر، خانه کشتی شهید صدرزاده و شهید ابراهیم هادی را هم کامل بازسازی کرد تا کشتی‌گیران محل آبرومندانه‌ای برای تمرین داشته باشند و در کنار آن ساخت کمپ تیم‌های ملی حاج‌قاسم سلیمانی‌ مجموعه کشتی را تکمیل‌تر کرد. ساخت اتاق آنالیز برای کشتی‌گیران و کادر فنی، ساخت ساختمان اداری جدید برای فدراسیون، احداث مرکز رسانه، ساخت سالن همایش شهید ضرغام و... دیگر اتفاقات زیرساختی بود که برای کشتی افتاد و زمینه‌ساز اتفاقات خوب شد. سالی که دبیر رئیس فدراسیون شد، کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی جهان2018 ششم شده بود و یک سال قبل هم نهم. کشتی‌گیران آزاد سال2023 در مسابقات قهرمانی جهان دوم شدند. تیم فرنگی هم در مسابقات قهرمانی جهان2018 تیم یازدهم بود و در دوره2023 در رده دوم قرار گرفت. تیم‌های کشتی در 2المپیک اخیر نتایج قابل‌قبولی داشته‌اند. فرنگی در توکیو یک طلا و یک برنز داشت و در پاریس 2طلا، یک نقره و یک برنز. آزاد در توکیو صاحب یک نقره و یک برنز شده بود ولی در پاریس 2مدال بیشتر گرفت؛ 3نقره و یک برنز.

   نسل‌سازی در تکواندو
هادی ساعی از دبیر کار سخت‌تری داشت. با بی‌مهری‌هایی که تکواندو دیده بود، دیگر کسی انگیزه‌ای برای کار‌کردن در این رشته نداشت. از 15دی1400 که ساعی به تکواندو برگشت و ریاست این فدراسیون را به‌عهده گرفت، سعی بر این شد که خانواده تکواندو دور هم جمع شوند. تکواندو از بازی‌های 2008 پکن و بعد از جدایی ساعی از این رشته و تیم ملی، به طلا نرسیده بود و هر دوره، ضعیف‌تر از دوره قبل شده بود؛ در لندن یک نقره داشت، در ریو یک برنز و در توکیو هم بدون مدال بود. اما تیم 4نفره‌ای که امسال با مدیریت ساعی در پاریس حاضر شد، 4مدال به‌دست آورد؛ یک طلا، 2نقره و یک برنز. سن پایین 2تکواندوکار نشان می‌دهد که فدراسیون روی نسل جدید سرمایه‌‌گذاری کرده است. یکی از دلایل اصلی موفقیت تکواندو در پاریس توجه ویژه به تیم‌های پایه و مربیانشان بود. حضور 80‌ مربی از سراسر ایران در تیم‌های مختلف ملی و به طبع حضور شاگردان آنها در مسابقات و اردوها، جمعیت این رشته را جوان و پرتعداد کرد. با این حضور بود که حتی تکواندوکاری در حد آرین سلیمی هم از جایگاهش در تیم ملی مطمئن نبود. او که در پاریس مدال طلا گرفت، سال1401 از اردوهای تیم ملی خط خورده بود اما یک سال بعد خود وقتی دوباره به جمع مدعیان برگشت، در گرنداسلم‌ها طلا گرفت. تکواندوکاران در این چند سال مسابقه هم زیاد دیدند. در همین سال گذشته نفراتی که در حد تیم ملی بودند، در 76مسابقه بین‌المللی شرکت کرده بودند. کشف ستاره‌ها از بین جمعیت زیاد مدعیان، بالا‌بردن انگیزه آنها و آب‌دیده‌کردنشان در مسابقات کنار هم، مدال‌های پاریس برای تکواندو را به ارمغان ‌آورد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید