• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232493
+
-

آره آرین

آرين سليمي جوان دهه هشتادي ، پديده كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي المپيك پاريس بود او بعد از 16سال تكواندو را صاحب مدال طلاي المپيك كرد

تیتر یک
آره آرین

حتما لازم بود هادي ساعي به تكواندو برگردد تا دوباره اين رشته طلاي المپيكي بگيرد. ساعي در بازي‌هاي المپيك 2008پكن طلا گرفت و ديگر هيچ ورزشكاري نتوانست اين افتخار را تكرار كند اما آرين سليمي با طلايي كه ديشب در پاريس گرفت همه حسرت‌هايي را كه به دل تكواندو مانده بود، پاك كرد. سليمي حالا ستاره جديد آسمان تكواندوي ايران است و مدعي جديد وزن 80+كيلوگرم. او با رنك 10جهاني به پاريس رفت، ديروز در دور اول نيكيتا رافالوويچ از ازبكستان با رنك7 جهان را در 3 راند برد، در دور دوم و در رقابتي نزديك كارلوس سانسورس مكزيكي رنك 2جهان را در 3راند شكست داد. آرين براي رسيدن به فينال كار سخت‌تري داشت. او كه با ايوان شاپينا كروات با رنك3 جهان مبارزه مي‌كرد، در حالي كه راند اول را باخته بود، راند دوم را فقط با اختلاف يك امتياز و لحظه آخر برد تا كار به راند سوم بكشد. با اينكه در اين راند انگشت سليمي دررفت اما او با اختلاف 3امتياز راند را به پايان برد و راهي ديدار آخر شد. سليمي براي گرفتن مدال طلا با کانینگهام از بريتانيا با رنك 4مبارزه كرد؛ مبارزه‌ای جانانه كه او را به مدال طلا رساند. سليمي راند اول را داد و باز هم راند دوم را در لحظات آخر برد اما در راند سوم چهره اصلي‌اش را به نمايش گذاشت و با اقتدار به قهرماني رسيد. لحظه‌‌هاي پاياني مبارزه، تماشاگران حاضر در سالن طرفدار‌ آرين شدند و هيجان بيشتري به مبارزه او دادند. حالا با طلاي سليمي، تيم 4نفره تكواندو در پاريس 4مداله شد؛ يك طلا، 2نقره و يك برنز. اين مدال‌ها در فدراسيون هادي ساعي  و با مربيگري مجيد افلاكي، مهروز ساعي و مينو مداح به دست آمد. تكواندو با ستاره‌هاي سابق و ستاره‌هاي جديد دوباره به روزهاي خوبش برگشت.

پايان تلخ  |   اميرحسين زارع، اميد اصلي مدال طلاي كاروان ورزشي ايران در پاريس بود اما او ديشب در فينال دور از انتظار ظاهر شد و با اشتباهاتي كه در شروع كشتي داشت، مدال را به گنو پترياشويلي واگذار كرد. زارع، كشتي‌گير وزن 125 کیلوگرم تا قبل از فينال كشتي‌هاي خوبي ازخود به نمايش گذاشته و در ديدار ماقبل فينال طاها آكگول تركيه‌اي را برده بود. اميرحسين در فينال در 3دقيقه اول 9امتياز از پترياشويلي عقب افتاد و حتي امتياز 12 بر يك روي تابلو ثبت شد اما اعتراض مربيان او را به كشتي برگرداند. زارع به‌تدريج امتيازهاي از دست رفته را جبران كرد ولي  10 بر 9 شكست خورد. او در المپيك توكيو هم در كشتي ماقبل فينال نتيجه را به همين گرجي واگذار كرده بود و حالا بار ديگر اين شكست را در بدترين جاي ممكن تكرار كرد. زارع ديشب در حالي مقابل پترياشويلي باخت كه سال گذشته در فينال مسابقات قهرماني جهان2023 با امتياز عالي او را شكست داده و صاحب مدال طلا شده‌ بود. با اين پيشينه بود كه كاروان حساب ويژه‌اي روي مدال طلاي زارع باز كرده بود اما او همه معادلات را برهم زد. با توجه به مدال نقره حسن يزداني و طلايي كه ديشب از دست رفت، همه اميد كشتي آزاد به طلای رحمان عموزاد است. پاريس تا ديشب براي آزادكاران طلايي نداشته و 2فينال تراژديك را در ذهن‌ها ثبت كرده است. پترياشويلي ديشب از شروع كشتي، رفتارهاي غيرحرفه‌اي داشت و سعي مي‌كرد با ضربات اضافي به سر و صورت زارع، او را عصباني كند. با اين حال بدترين صحنه، در پايان كشتي اتفاق افتاد؛ جايي كه كشتي‌گير گرجي با اشاره دست و با تمسخر اداي برداشتن تاج از روي سر زارع را به نمايش گذاشت.

حالا شدی رحمان بی‌رحم  |   رحمان عموزاد شبی رويايي را براي اهالي كشتي ساخت. او كه در وزن 65كيلوگرم كشتي مي‌گيرد، ديروز ورژن بي‌رحم خود را نشان داد؛ رحماني كه در جهاني2023 به موساكايف مجار باخته بود، در ديدار ماقبل فينال اين كشتي‌گير را 10 بر صفر برد. عموزاد دارنده مدال طلاي جهان 2022، مسابقات پاريس را با قرعه بسيار سختی شروع كرد. او در ديدار اول مقابل زین ردرفورد، دارنده مدال طلا و نقره جهان در وزن 70كيلوگرم قرار گرفت واين كشتي‌گير را با نتيجه 8برصفر شكست داد، در دور دوم 11 برصفر اسلام دودایف از آلبانی را برد و راهي نيمه‌نهايي شد و در كشتي آخر هم يك پيروزي دلچسب مقابل موساكايف داشت. رحمان در مسير رسيدن به فينال 3كشتي گرفت و 29امتياز به دست آورد، بدون اينكه امتيازي از دست بدهد. عموزاد عصر امروز در فينال بايد با كيوكا از ژاپن مبارزه كند.

شانس دوباره  |    اميرعلي آذرپيرا قرعه سختي در وزن 97كيلوگرم داشت. حريف او در دور نخست احمد تاج‌الدينوف، كشتي‌گير روس الاصل تيم ملي بحرين بود. با اين حال آذرپيرا در كل تايم مسابقه دست بالا را داشت و 3 برصفر هم پيش افتاد ولي در ثانيه‌هاي پاياني 2مرتبه خاك شد و كشتي را با نتيجه 4 بر3 واگذار كرد. تاج‌الدينوف در دور دوم، كشتي‌گير قزاق را شكست داد و در ديدار ماقبل فينال هم با نتيجه 6 بر4 كايل اسنايدر را برد. با حضور تاج‌الدينوف در فينال، آذرپيرا به شانس مجدد رفت و امروز در جدول بازنده‌ها بايد براي مدال برنز رقابت كند. او ابتدا بايد با ارشيل يارگالي از قزاقستان كشتي بگيرد و اگر به پيروزي برسد، در كشتي آخر مقابل كايل اسنايدر قرار مي‌گيرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :