• دو شنبه 15 مرداد 1403
  • الإثْنَيْن 29 محرم 1446
  • 2024 Aug 05
شنبه 13 مرداد 1403
کد مطلب : 231605
+
-

همراه با تعدادی ازجانبازان و شاهدان عینی عملیات کربلای‌4

به خونخواهی شهدای غواص آمدیم

به خونخواهی شهدای غواص آمدیم

برگزاری جلسه دادخواهی خانواده شهدای غواص این فرصت را فراهم کرد تا از شاهدان و جانبازان عملیات کربلای 4 گرفته تا خانواده‌های شهدای غواص بتوانند در محکمه‌ای رسمی، خونخواه همرزمان یا عزیزان‌شان باشند. در ادامه به بخش‌هایی از صحبت‌های این افراد که در دادگاه مطرح کرده‌اند اشاره کوتاهی داریم.

کریم مطهری یکی از غواصان جانباز:
آمریکا تمام‌قد پشت رژیم بعث ایستاده بود

جانباز کریم مطهری، فرمانده گردان غواصی و از بازماندگان کربلای 4 درباره چرایی این عملیات می‌گوید: «اوایل سال ۶۵ رژیم بعث با۹۰ گردان پیاده و ۲۰ گردان زرهی به عنوان دفاع متحرک شروع به اقدامات جدیدی علیه ما کرد و مجددا مهران را تصرف کرد و شدیدترین بمباران‌ها را انجام داد. برای نمونه در سال 65 شدیدترین بمباران‌ها را داشتیم و ارتش بعثی مکان‌های بسیاری را بمب شیمیایی زد به‌طوری که در جوانرود 20 هزار نفر شیمیایی شدند. اینها باعث شد ایران یک عملیات پیش‌دستانه را برای توقف رژیم بعث انجام دهد. زمان عملیات 3 دی سال ۶۵ بود و محل عملیات از شلمچه در خرمشهر تا بعد از جزیره مینو در آبادان بود.  کار اطلاعاتی و شناسایی به پایان رسیده بود. اطلاعات ماهواره‌های آمریکایی هواپیماهای آواکس، تحرکات و مکالمات بی‌سیم ایران را در اختیار اطلاعات عراق قرار داد.»
 این رزمنده که در لشکر امام حسین(ع) به عنوان غواص حضور داشته ادامه می‌دهد: «ما به نیمه‌آب رسیدیم آب ما را تا نوک ام‌الرصاص برد و با توجه به‌ آمادگی عراق منورهای خوشه‌ای منطقه را روشن کرد و برخی از غواصان هدف گلوله تک‌تیراندازها قرار گرفتند. دشمن در سنگرهای بتنی بود و ما در آب بدون حفاظ بودیم و باید هم خود را در آب حفظ می کردیم و هم با دشمن می‌جنگیدیم. در نزدیکی خط به موانع سیم خاردار برخوردیم و نیروهای بعث با توپ ۲۳ دولول ضدهوایی افراد را می‌زدند. تیری به صورتم خورد و از گردنم بیرون آمد و بیهوش شدم. اما خط شکسته شد و بسیاری از غواصان از آب گذشتند و بسیاری هم شهید شدند. تعدادی از غواصان هم اسیر شده و با دست بسته در منطقه عمومی ابوالخصیب زنده زنده دفن شدند.آمریکا تمام‌قد از عراق دفاع کرد ،به‌شکلی که قیمت نفت را به 7دلار کاهش دادند تا جایی که حتی استخراج نفت به‌صرفه نبود ازاین‌رو جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برای مقابله با رژیم بعث عملیات پیش‌دستانه داشته باشد تا رژیم بعث را متوقف کند؛ چرا که همه دنیا به عراق سلاح می‌فروختند و حتی به ایران سیم خاردار هم نمی‌دادند.»

جانباز محسن جام‌بزرگی؛ شاهد عینی:
تاریخ  دوباره در غزه تکرار می شود

جانباز محسن جام‌بزرگی، دیگر شاهد عینی و فردی که بعد از عملیات کربلای 4 مفقودالاثر بوده است مقایسه ای تاریخی از حمایت آمریکا از رژیم بعث در دهه 60 و رژیم صهیونیستی در این روزهای غزه داشته و می گوید: «تاریخ تکرار می‌شود و اکنون مردم غزه زیر تیرباران‌ها قرار دارند و همچنان دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونسیتی حمایت می‌کند. آن زمان هم وقتی عراق به ایران حمله کرد اجماع بزرگی میان 56 کشور به سردمداری آمریکا شکل گرفت و کشورهایی که تسلیحات نظامی داشتند با اسلحه، آنان که ثروتمند بودند با اعطای وام‌های بلاعوض و کشورهایی که نه تسلیحات نظامی داشتند و نه پول به بهانه دفاع از امت عربی نیرو و سرباز به حمایت از عراق علیه ایران ارسال کردند. آنها با هجمه گسترده‌ای با حمایت و چراغ سبز آمریکا علیه ایران اقدام کردند و نمونه‌های آن بسیار است و از جمله در بمباران روز 26 تیرماه بیش از 257 نفر از مردم همدان در نماز جمعه همزمان با روز قدس به شهادت رسیدند. غواصان ضمن آموزش سخت غواصی با نیروی ایمان هر شب دعای توسل و هر روز زیارت عاشورا می‌خواندند. تجهیزات محدود بود و پوشیدن لباس غواصی هم راحت نبود و شهدا با دل و جان آماده برگزاری عملیات بودند.»
این جانباز دفاع مقدس با اشاره به اینکه ۴ سال در اسارت بوده است از شکنجه اسرا می گوید: «زمانی که ما و اسرای مجروح دیگر توسط حزب بعث به بیمارستان منتقل شدیم نوای آهنگ عربی در بیمارستان پخش کردند و از این طریق ما را شکنجه می‌کردند. همچنین با یک سر سرنگ به همه مجروحان پنی‌سیلین تزریق کردند و به پرستاران دستور داده بودند که پانسمان مجروحان را عوض نکنند و به اسرا گفتند که باید به امام اهانت کنند اما با وجود شرایط سخت هیچ یک از رزمندگان حاضر نشدند که این اقدام را انجام دهند. نیروهای حزب بعث اسرای مجروح را با شیلنگ آب کتک می‌زدند و زمانی که جراحات اسرا عفونت کرد اقدام به تعویض پانسمان‌ها می‌کردند تا جایی که بوی تعفن در فضای اتاق‌ها می‌پیچید که خودشان با ماسک وارد اتاق می‌شدند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید