• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23107
+
-

کریمه اهل بیتس الگوی ولایتمداری بود

حجت الاسلام احمد فرخ فال| استاد حوزه علمیه قم:

آغاز ماه ذی القعده، سالروز ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت است که پایان آن ولادت سلطان سریر ارتضا حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. این دهه یادآور لطیف‌ترین و زیباترین شکل مهر و محبت و وفای کم‌نظیر خواهری نسبت به برادر است. این مهر و دلدادگی موجب شد خواهری مهربان و بامعرفت به سفری سخت و ناتمام برای دیدار برادری اقدام کند که ولیِ خدا و حجت او بر همه خلق است. در میان فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) پس از امام رضا(ع)، برترین جایگاه و مقام را دارد. علامه شیخ محمدتقی شوشتری در کتاب شریف «قاموس الرجال» می نویسد: « در میان فرزندان امام کاظم(ع) پس از امام رضا(ع) کسی هم سنگ و هم طراز فاطمه معصومه(س) نیست». 

دیار قم به سبب داشتن ۴۰۰ امامزاده که بسیاری از آن‌ها واجب التکریم هستند، از دیرباز به صفت دارالایمان شهره بوده است. همه اما می دانند که قداست و شرافت قم بیش از هر عامل، به وجود حرم ملکوتی کریمه اهل بیت(س) بستگی دارد که یکی از برکات ماندگار آن وجود حوزه علمیه پربرکتی است که مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری آن را تاسیس کرد. در مورد مقام والای حضرت معصومه (س) همین بس که 4 امام معصوم از ایشان با تعابیر معناداری تجلیل کرده اند.

به عنوان مثال امام صادق (ع) ده ها سال پیش از ولادت فاطمه معصومه(س)، ولادت ایشان را مژده دادند و فرمودند: «خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است، امیرالمؤمنین(ع) حرمی دارد و آن کوفه است و قم، کوفه کوچک است که از ۸ درِ بهشت، ۳ درِ آن به قم باز می‌شود. زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند». امام موسی کاظم(ع) به کرات در مواجهه با مردم در بیان عشق و علاقه خود به فاطمه معصومه(س) فرموده اند: «فداها أبوها»؛ که این تعبیر حضرت یادآور تعبیر و جمله معروف رسول خدا(ص) درباره دختر عزیزشان حضرت زهرا(س) است و این شباهت تا آن جاست که به درستی و زیبایی، حضرت معصومه(س) را «فاطمه ثانی» لقب داده اند.

 به طور جدی و از عمق باور خویش معتقدیم که کریمه اهل بیت(س) نه فقط کوثر دیار قم و ایران، بلکه کوثری است به وسعت همه جهان که بشر از معارف و نور معنویت ایشان بهره مند می‌شود. برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) نیز می فرمایند:«هرکس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، همچون کسی است که مرا زیارت کرده است» 

یا این که امام جواد(ع) فرمودند:«هرکس عمه‌ام را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.» با توجه به وجود حدود 25 سال فاصله زمانی میان ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از منابع تاریخی به دست می آید که نظام تربیتی حضرت فاطمه معصومه(س) از طریق ثامن الحجج(ع) شکل گرفته، به خصوص این که پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) نیز در این ایام معمولاً در زندان های سخت هارون الرشید به سر می بردند.
این بانوی بزرگوار مانند ماه تابانی بودند که پرتو افشانی خویش را از خورشید عالم‌تاب رضوی گرفته و به نشر معارف اهل بیت (ع) می پرداختند. ایشان در دوران کودکی به مقامی رسیده بودند که می توانستند به سوالات فقهی و عقیدتی پاسخ دهند و این موضوع بارها مورد تایید و تکریم امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) قرار گرفته است. در خصوص جایگاه و شأن والای کریمه اهل بیت(س) مقالات و کتب بسیاری نگاشته شده است، اما بحث ولایتمداری ایشان نسبت به امام کاظم (ع) و به خصوص امام رضا(ع) و این که همواره فدایی ولایت و حقیقت بودند برای همه ما درس و الگو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :