• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 4 مرداد 1403
کد مطلب : 230950
+
-

دیوار چین «ارس»

دیوار چین «ارس»

قلعه روستای کردشت معروف به قلعه عباس‌میرزا، یادآور جنگ‌های ایران و روسیه در عهد قاجار است.
به گزارش همشهری، قلعه عباس‌میرزا در ساحل رود ارس در منطقه جلفا در آذربایجان‌شرقی قرار دارد و با وجود اینکه قرن‌ها از عمر آن می‌گذرد، هنوز سرپا و میزبان گردشگران زیادی است؛ قلعه‌ای بر فراز کوه‌های سنگی قره‌داغ در روستای کردشت در کنار جاده شوسه خداآفرین و جلفا.
قلعه کردشت در زمان جنگ‌های ایران و روسیه یکی از پایگاه‌های مهم دفاعی عباس‌میرزا بوده و به دیوار چین ارس معروف است. قلعه کردشت در ساحل رود ارس و نزدیک مرز ایران و ارمنستان، مقر اصلی مبارزه‌های عباس میرزا، ولیعهد قاجار، در دوران حمله روسیه تزاری به خاک ایران بود.
طبق کتاب‌های تاریخی این قلعه به دستور عباس‌میرزا و به لحاظ موقعیت راهبردی در این منطقه بنا شده، ولی شواهد دیگری هم حاکی است که پیش از استفاده نظامی از قلعه کردشت در دوران قاجار، این قلعه وجود داشته و قدمت بنا به سده‌های نخست اسلام منسوب است.
وقتی در سال۱۲۴۳ قمری (۱۸۴۱میلادی) سپاهیان روس از رود ارس عبور و جلفا، نخجوان، مرند و اصلاندوز را تصرف کردند و به‌سوی تبریز روانه شدند، قلعه کردشت نیز به‌دست قوای دشمن سقوط کرد. همان زمان که عهدنامه ننگین ترکمانچای به‌دنبال شکست ایران در جنگ امضا شد و طی آن برخی قلمروهای دولت قاجار در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان از حکومت ایران سلب و به روسیه واگذار شد.
ساخت قلعه از پایین کوه و از میان باغ‌ها با گل رس شروع شده‌ و هرچه به دامنه کوه حرکت کنیم مصالح دیوار به سنگ تبدیل می‌شود. دیوار قلعه با برج‌های بلند و سهمگین همچون شمشیری بر دامنه کوه نشسته و آن‌را 2 نیم تقسیم کرده است. برج‌های قلعه به‌صورت دایره‌ای و یا مکعبی شکل بوده و ارتفاع آنها بیش از ۵متر است. این قلعه برای نقش حفاظتی و امنیتی ساخته شده بود و به‌وسیله این قلعه نگهبانان کاملا می‌توانستند محیط اطراف را از بلندی تحت کنترل خویش درآورند. این قلعه ۶برج نگهبانی به فاصله ۱۰۰متر از یکدیگر دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید