• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230843
+
-

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران:

خانه مو‌زه‌ها زیاد شدند

خانه مو‌زه‌ها زیاد شدند

افزایش تعداد خانه‌موزه‌ها و مرمت نقاط تاریخی تهران در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است. خوشبختانه در 3سال گذشته با تخصیص اعتبار ویژه از سوی شورای شهر این شرکت موفق به طرح‌ریزی و اجرای پروژه‌های متعددی شده است و این روند با همکاری مدیران شهری در مناطق ادامه دارد. سید محمد ناظم رضوی در گزارش پیش‌رو از جزئیات این اقدامات می‌گوید.

افزایش تعداد خانه‌موزه‌ها
توجه و تأکید و رویکرد شهرداری تهران در 3سال گذشته مبتنی بر حفظ نقاط و اماکن تاریخی تهران و همچنین احیا و مرمت خانه‌های مشاهیر بوده است. بسیاری از این بنا‌ها اکنون در قالب خانه‌موزه در اختیار شهروندان قرار گرفته است. برای آشنایی با هویت و معماری اصیل ایرانی بازدید از بیشتر این خانه‌ها رایگان درنظر گرفته شده تا همه شهروندان بتوانند بازید‌کننده این میراث گرانبها باشند. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با بیان اینکه خانه‌موزه‌ها، میراث‌دار تهران قدیم هستند، در این‌باره می‌گوید: «تلاش ما در سال گذشته بر محوریت رشد و ارتقای گردشگری فرهنگی با افزایش تعداد خانه‌موزه‌ها و مرمت اماکن تاریخی آسیب دیده بوده است. تهران از دیرباز مهد فرهنگ و ادب و هنر بوده و مشاهیر ادبی، هنری، تاریخی و سیاسی زیادی در آن زیسته‌اند. از بسیاری از این بزرگان خانه‌هایی به جا مانده و مدیران شهری مترصد تبدیل این منازل به خانه موزه هستند.»

اعتبار 500میلیاردی برای توسعه فضاهای فرهنگی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همواره همکاری خوبی با مدیریت شهری در دوره ششم داشته‌اند. توسعه فضاهای فرهنگی از اهداف این 2 نهاد است و به همین دلیل با تلاش و پیگیری و طرح‌ریزی برای رسیدن به این هدف امسال اعتبار 500میلیارد تومانی برای این حوزه تصویب شده است. ناظم رضوی در این‌باره می‌گوید: «اراده مدیران شهری و حمایت اعضای شورای شهر تهران سبب شده تا توسعه فضاهای فرهنگی با جدیت بیشتری دنبال شود. با بودجه 500میلیارد تومانی که از سوی شورای شهر برای این حوزه تصویب شد قطعا شاهد جهش در فعالیت‌ها و عملکرد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری خواهیم بود.»

خانه پروین موزه شد
با امضای تفاهمنامه‌ای با شهرداری منطقه12 خانه قدیمی شاعره دوره معاصر پروین اعتصامی به موزه تبدیل شده است.  ناظم رضوی اطلاعات ویژه‌ای درباره این مکان تاریخی می‌دهد: «خانه پروین اعتصامی از 2وجه برای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قابل توجه بود. همانطور که اشاره شد با تأکید شهردار تهران حفظ و حراست و مرمت خانه‌های مشاهیر در اولویت قرار گرفته است. نکته دوم نوع معماری خانه اعتصامی بود که ضرورت حفظ آن را دو‌چندان می‌کرد. این خانه به لحاظ تاریخی و فرهنگی حائز اهمیت و از معماری ویژه‌ای برخوردار است. ویژگی این خانه در این است که در مرز2 دوره معماری قرار گرفته است. این بنا معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی را در خود دارد؛ یعنی از سویی یادآور معماری دوره قاجاریه و از سوی دیگر نشان‌دهنده نفوذ معماری نئوکلاسیک غرب در معماری به جامانده از دوره صفوی است. خوشبختانه این خانه به همان سبک و سیاق قدیمی خود مورد مرمت قرار گرفته و اکنون با کاربری موزه در اختیار علاقه‌مندان است.»

امسال 3خانه‌موزه به بهره‌برداری می‌رسد
مرمت خانه‌های مشاهیری همچون فروغ فرخزاد، بنای تاریخی وثوق‌الدوله و خانه مرحوم شیبانی نیز در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است. ناظم رضوی در این‌باره می‌گوید: «این پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. اکنون با اهتمام مدیران شهری و اعضای شورای شهر، تهران صاحب خانه‌موزه‌های متعددی شده است و برخی از آنها در مسیرهای گردشگری اصلی قرار دارند. به همین دلیل سعی شده بازدید از این خانه‌ها رایگان یا نیمه‌رایگان باشد تا همه قشر‌ها بتوانند از محل سکونت مشاهیر بازدیدکنند.» رئیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از راه‌اندازی پلتفرم جامع موزه‌ها در سال جدید نیز خبر می‌دهد: «کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام شده تا ارتباط شهروندان با خانه‌موزه‌ها گسترش پیدا کند. به‌زودی این امکانات نوین نیز در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت. هدف ما این است که بازدید‌کنندگان با آگاهی بیشتری با این اماکن تاریخی روبه‌رو شوند. این پلتفرم اطلاعات جامعی درباره معماری، مشاهیر، نحوه بازدید از این خانه‌های تاریخی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و به این شکل ما در زمینه موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها و نحوه بازدید از آنها یک گام به استاندارد‌های روز جهان نزدیک‌تر خواهیم شد.»

سامانه مشاوره گردشگری
 یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران در راستای شناخت اماکن تاریخی و دیدنی تهران راه‌اندازی سامانه مشاوره گردشگری است. این سامانه در حال تکمیل و قرار است در قالب سامانه 137به گردشگران اطلاعات و مشاوره دهد. در این زمینه کتابچه مقصد گردشگری نیز به چاپ رسیده است و در نوروز 1403 در اختیار شهروندان قرار گرفت تا اماکن دیدنی پایتخت را بهتر بشناسند. در کنار این اقدامات کلیپ و برنامه‌های تلویزیونی نیز از اماکن تاریخی و طبیعی و گردشگری تهران تهیه شده است. این کلیپ‌ها در فضاهای عمومی متعلق به شهرداری تهران همچون ایستگاه‌های مترو و داخل قطار‌ها پخش خواهد شد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید