• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230819
+
-

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تحول نرم‌افزاری در رویکردهای شهری با موضوع گردشگری ‌ می‌گوید

ستاد گردشگری به سازمان‌ارتقا‌می‌یابد

ستاد گردشگری به سازمان‌ارتقا‌می‌یابد

مدیریت شهری در دوره اخیر تلاش کرده است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار خود و دیگر دستگاه‌های همکار و همراه درمدیریت شهر، بسترهای بالقوه شهر برای استفاده شهروندان از آن را به بالفعل تبدیل کند. توجه به آثارتاریخی وتقویت سازوکارهای گردشگری برای رونق دادن به گردشگری درشهروجلب و جذب گردشگر ازجمله موضوعاتی است که به آن توجه شده است. موضوعی که به‌گفته
«محمد امین توکلی‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بها دادن به آن در پایتخت که مملو ازاستعدادهای شگرف تاریخی و جاذب برای گردشگری است می‌تواند به رونق توریسم درتهران وکسب‌وکارهای وابسته به آن کمک کند و علاوه براین فرهنگ و تمدن ایران زمین را به رخ گردشگران خارجی بکشاند.


تشکیل سازمان گردشگری با نگاه راهبردی
پایتخت ظرفیت‌های عظیمی درحوزه گردشگری و میراث فرهنگی دارد. وجود چنین فضاها و امکاناتی نیازمند توجه جدی و عمیق به این مراکز به‌عنوان گنجینه‌های تکرارناشدنی هویت تاریخی، مذهبی و ملی کشور است. درکناراین موضوع توجه به معرفی آثار فرهنگی و گردشگری به شهروندان با هدف آشنا کردن آنان با پیشینه و هویت اجتماعی به یادگار رسیده از گذشته، ماموریت و مسئولیتی است که مدیریت شهری در دوره اخیر خود با حساسیت آن را دنبال می‌کند.
محمدامین توکلی‌زاده  معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره رویکرد شهرداری در۳سال اخیر به حوزه گردشگری پایتخت می‌گوید:«مدیریت شهری دردوره اخیر مبنای خود را براساس یک نگاه عمیق در حوزه تحول نرم افزاری شهر قرار داده است که حوزه گردشگری از این تحول مستثنی نبوده و نیست. با توجه به ظرفیت‌های بزرگ و جاذبه‌های دیدنی و قدمت پایتخت، که شرایط را برای جذب گردشگر مهیا می‌کند، فعالیت ستاد گردشگری به تنهایی پاسخگوی نیازها دراین بخش نبود. برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری، انسجام بخشی به مدیریت ابنیه و مراکزگردشگری و تاریخی شهربه‌دنبال ارتقای ستاد گردشگری به سازمان گردشگری شهرداری تهران هستیم. البته‌با حمایت شورای اسلامی شهرتهران گام‌های بزرگی برای تحقق این هدف برداشته شده است.»

سهم شهرداری در رونق گردشگری
انتظارعمومی ازشهرداری به‌عنوان متولی اصلی امورشهری در بسیاری از حوزه‌ها بالاست و شهروندان خواستارمداخله مثبت مدیریت شهری در سامان دادن به برخی موضوعات مغفول مانده در شهر هستند. توجه به اهمیت جایگاه تهران و پیشینه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن و یادآوری چنین گذشته‌ای از موضوعاتی است که مدیریت شهری به خواست مردم به آن ورودی جدی‌تر از گذشته داشته است، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید:«ستاد گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اجرای برنامه‌های متنوع در۳ سال اخیر با توسعه ارائه خدمات گردشگری به شهروندان ثابت کرد می‌تواند نقش بسیارمهمی را در رونق صنعت گردشگری تهران ایفا کند. آمارها نشان می‌دهد دردوره مدیریت اخیرشهرداری تهران نرخ بازدید از مراکز گردشگری و جذب گردشگر در اماکن تاریخی و گردشگرپذیر رشد معناداری نسبت به دوره‌ مشابه ۳ سال قبل داشته است.»

احیای گردشگری آیینی درشهر
یکی از اتفاقاتی که در دوره اخیر مدیریت شهری به آن توجه شده است، استفاده از فرصت‌ها و آیین‌‌های دینی و مذهبی برای رونق گردشگری مذهبی درپایتخت است. مفهومی که تا پیش ازاین در مدیریت شهری به آن پرداخته نشده بود وبرای نخستین‌باردر رویکردی اجتماعی و فرهنگی به این مهم در۳ سال اخیر توجه شده است.توکلی‌زاده دراین باره بیشترتوضیح می‌دهد: «برپایی مراسمی مانند شهررمضان، محرم شهرو شهرشهدا که با همکاری حوزه فرهنگی جبهه انقلاب انجام شد شرایطی را مهیا کرد تا شهروندان بنا به تمایل خود بتوانند ساعاتی در کنار خانواده از یک رخداد فرهنگی با رویکرد گردشگری دینی بهره‌مند شوند.» او حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد:«شهررمضان دربوستان لاله با اجرای جشنواره مردمی آرمان وشهرشهدا در فرهنگسرای خاوران که با رویکردی خلاقانه برگزار شد ازجمله اقداماتی بودند که بسیاری از شهروندان را برای بازدید از جاذبه‌های دینی و معرفتی به نمایش گذاشته شده درآن به میدان آورد. این رویدادها و استقبال مردم از آنها نشان‌دهنده این است که اگر با تدبیر و نگاه عالمانه به صنعت گردشگری توجه کنیم مردم نیز با ما همراه خواهند شد.»


تورهای اختصاصی برای همه شهروندان
محمدامین توکلی‌زاده‌معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به نحوه برگزاری تورهای ویژه برای اقشارخاص جامعه اشاره می کند و می گوید:«اجرای تورهای اختصاصی سبب  استقبال کم نظیرمخاطبان شامل جهان دیدگان، افراد دارای معولیت، بیماران خاص و گروه‌های
کم توان بوده است. برگزاری تورها ازاقداماتی بوده است که درحوزه گردشگری شهرداری تهران و در راستای بهره‌مندی همه گروه‌های جمعیتی و سنی از خدمات قابل ارائه شهرداری به شهروندان بوده است تا نشاط وشادی درشهررقم زده شود تا به سلامت و حال خوب شهروندان کمک کند. این رویکرد به شکل جدی دردستور کار قرار دارد و در۳ سال اخیر بر اجرای آن تأکید شده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید