• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230609
+
-

گرینویچ

پایان نژادپرستی گیاهی
تغییر نام حشرات یا برخی از گونه‌های پرنده به دلیل نژادپرستانه بودن، اتفاق جدیدی نیست و چند سالی است که مخالفان نژادپرستی استدلال می‌کنند که برخی از این نام‌ها بار علمی ندارند و باید تغییر کنند. به تازگی نیز گیاه‌شناسان در یک کنگره بین‌المللی در مادرید اسپانیا، به تغییر نام علمی گیاهانی که ارجاعات نژادپرستانه دارند، رأی داده‌اند. این تصمیم با رأی گیری مخفی گرفته شد و
 ‌رأی دهندگان تصمیم گرفتند نام‌ گیاهان، قارچ‌ها و جلبک‌هایی را که شامل کلمه «کافرا» است، به «آفرا» تغییر دهند. «کافرا» امروزه نوعی توهین‌ به سیاهپوستان تلقی می‌شود و «آفرا» به این دلیل انتخاب شده که ریشه آفریقایی این گیاهان را نشان دهد. گیاه‌شناسان می‌گویند این تصمیم راه را برای تغییر نام‌های توهین‌آمیز دیگر باز می‌کند، هرچند ممکن است باعث سردرگمی در تشخیص گونه‌های گیاهی شود. به همین منظور یک کمیته ویژه تشکیل شده است که نام‌ گونه‌های جدید را بررسی کند و درصورت توهین‌آمیز بودن تغییر دهد.

مردن بر اثر خوردن!
اگر اهل فضای مجازی و اینستاگرام‌گردی باشید، احتمالا به صفحات بلاگرهای غذا هم برخورده‌اید؛ آدم‌هایی که با تبلیغ رستوران‌ها و خوردن غذاهای مختلف، درآمدهای بالایی کسب می‌کنند. به همین دلیل هم این روزها عده زیادی به این شغل روی آورده‌اند، بدون اینکه از اثرات منفی آن برای سلامتی با خبر باشند. مثالش می‌شود حکایت «پان شیائوتینگ» یک دختر 24ساله چینی که پیش از این در رستورانی پیشخدمت بود و وقتی دید افراد بسیاری از طریق شبکه‌های اجتماعی و فقط با خوردن غذاهای فراوان در مقابل دوربین درآمد بالایی دارند، از حرفه خود استعفا داد و در برنامه موکبانگ شرکت کرد. در هر برنامه موکبانگ معمولا بیش از ۱۰ کیلوگرم در مدت زمان ۱۰ ساعت مواد خوراکی مصرف می‌شود. پان شیائوتینگ با شرکت در این برنامه غرق در خوردن حجم بالایی از مواد غذایی شد که هر بار بیشتر از قبل می‌شد و سرانجام همانطور که مقابل دوربین در برنامه زنده اینترنتی مشغول خوردن انواع خوراکی‌ها بود، فوت کرد. وزن پان شیائوتینگ هنگام مرگ به ۳۰۰ کیلوگرم رسیده بود و درضمن او مدتی قبل به‌دلیل پرخوری دچار خونریزی معده شده بود. در کالبدشکافی او مشخص شد که معده‌اش پر از غذای هضم‌نشده بوده و شکمش به‌شدت تغییر شکل داده بود. مسئولان چین از سال ۲۰۲۰، به‌منظور کاهش پرخوری، برنامه و چالش موکبانگ را منع کرده بودند، چون در این چالش معمولا افراد جان خود را به‌دلیل خوردن بیش از حد غذا به خطر می‌اندازند.

جابه‌جایی مرد 300کیلویی
چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی وایرال شده که نشان می‌دهد تیمی متشکل از ۱۷ آتش‌نشان با استفاده از جرثقیل، مردی ۳۰۰ کیلویی را از طریق بالکن خانه‌اش در شهر سان فرناندو در جنوب اسپانیا بیرون می کشند. خوزه ماریا فرناندز که همزمان از بیماری پیل‌پایی و چاقی مفرط رنج می‌برد بدین‌ترتیب توانست برای درمان بیماری‌های خود به بیمارستان منتقل شود. این مرد ۴۹ ساله که سال گذشته تنها یار خود، یعنی سگش را از دست داد و خانواده و دوستی برای کمک ندارد، از افسردگی مزمن رنج می‌برد و قدرت راه رفتن را از دست داده است. او در 6‌ماه گذشته نتوانسته بود از رختخواب بلند شود و به امدادرسانان توضیح داد که این ماه‌ها را صرف تماشای تلویزیون و خوردن غذاهای آماده کرده است. او برای گرم کردن غذا یک مایکروویو را کنار تخت خود قرار داده بود، اما خوزه ماریا بالاخره به این نتیجه رسید که می‌خواهد اوضاع خود را بهبود بخشد و با مربی یک باشگاه ورزشی تماس گرفت. او همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی از مردم درخواست کمک کرد. او توانست در هفته‌های اخیر به کمک مربی و دیگر داوطلبان چندین کیلوگرم وزن کم کند و اکنون نیز در بیمارستان آماده عمل جراحی برای کاهش وزن و درمان بیماری پیل‌پایی خود است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید