• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230456
+
-

موش خائن پرهزینه

چرا همه باشگاه‌های بزرگ عاشق آلوارو موراتا هستند؟

موش خائن پرهزینه

آلوارو موراتا بازیکن منفوری است. حتی هواداران تیم ملی اسپانیا هم کاپیتان تیمشان و کسی که جام قهرمانی یورو2024 را بالای سر برد، دوست ندارند. او ذاتا یک خیانتکار است. برای همین اسپانیایی‌ها و به‌خصوص هواداران رئال به او لقب Mo”ratta” داده‌اند که بخش داخل گیومه به معنی موش و استعاره‌ای است از جاسوس و آدم‌فروش!
موراتا در اتلتیکومادرید بود که رشد کرد و سپس به تیم نوجوانان ختافه رفت و نخستین خیانت عمرش را سال2008 مرتکب شد؛ زمانی که به تیم زیر 18سال دشمن یعنی رئال‌مادرید پیوست. او مدتی در تیم دوم رئال به نام کاستیا بازی کرد تا اینکه سال2013 به تیم اصلی رسید. در ترافیک تیم کهکشانی آن زمان که بنزما، رونالدو و دیگران هم بودند، موراتا توانست فرصت‌هایی برای خودش به دست آورد و گاهی در ترکیب قرار بگیرد و گل‌های مهمی هم بزند. او در جام‌حذفی و در ترکیب تیم دوم رئال، مقابل بهترین بارسلونای تاریخ درخشید و مورینیو توانست با تیم دومش بارسا را حذف کند و قهرمان کوپا دل‌ری شود. ترکیب رئال شلوغ بود و چاره‌ای نبود جز آنکه موراتا با قیمت 20میلیون یورو به یوونتوس فروخته شود که آن زمان این رقم برای یک بازیکن جوان و ذخیره مبلغ بالایی بود.
2فصل بعد رئال‌مادرید موراتا را از یوونتوس پس گرفت و برای این انتقال مبلغ 30میلیون یورو هزینه کرد. با این حال باز هم در ترکیب اصلی جایی برای او وجود نداشت و مثلث بی‌بی‌سی مجالی برای رشد و درخشش دیگران باقی نمی‌گذاشت. برای همین باشگاه اسپانیایی یک فصل بعد در تجارتی پرسود، این بازیکن را به چلسی فروخت و 66میلیون یورو نصیب تیم مادریدی شد. در چلسی اوضاع به‌خوبی پیش نرفت و آقای «رت» گرفتار نحسی پیراهن شماره9این باشگاه شد. باشگاه لندنی موراتا را با مبلغ 18میلیون یورو به‌صورت قرضی و 2ساله به اتلتیکومادرید واگذار کرد، رت به باشگاه کودکی‌اش برگشت؛ جایی که یک‌بار به آنها خیانت کرده بود. با پایان قرارداد قرضی 2ساله، باشگاه اتلتیکومادرید و دیگو سیمئونه که از این مهاجم راضی به‌نظر می‌رسیدند، او را با پرداخت مبلغ 35میلیون یوروی دیگر قطعی از چلسی خریدند تا بخش بزرگی از هزینه 66میلیونی باشگاه لندنی برای این خرید ناموفق جبران شود.
موراتا 2بار دیگر بین اتلتی و یووه دست به‌دست شد. این انتقال‌ها و رفت‌وآمدها بیشتر شبیه پولشویی بود. فصل پیش که او قرضی از یوونتوس به اتلتیکو رفته بود، خیلی ندرخشید و حتی پس از حذف یووه به‌دست دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا، هواداران علیه خائن بزرگ شعار دادند. با این‌حال پست شماره9تیم ملی اسپانیا در یورو2024به نام او سند زده شده بود و بازوبند بر بازوی این بازیکن منفور بسته شد. در بازی‌های اول یورو، موراتا درخشید و برای چهارمین بار در یورو گل زد و بهترین گلزن لاروخا در این رقابت‌ها شد اما در ادامه تحت‌تأثیر درخشش فوق‌العاده زوج یامال و نیکو ویلیامز قرار گرفت و کمی محو شد. اما در نهایت او بود که جام را بالای سر برد تا سوژه یک انتقال دیگر هم باشد و به تیم بزرگ دیگری برود. مهاجم اسپانیایی با تلاش زلاتان ایبراهیموویچ حالا به جای اولیویه ژیرو پیراهن آث میلان را بر تن خواهد کرد. میلان که به‌تازگی به آمریکایی‌ها واگذار شده، او را با قراردادی ۴ساله به ارزش ۱۳میلیون یورو خریده‌ است.
این مهاجم 31ساله یکی از پرهزینه‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال است و باشگاه‌های بزرگ برای خرید و دست‌به‌دست کردن او تاکنون 202میلیون یورو هزینه کرده‌اند؛ به‌عبارتی 170میلیون پوند. عجیب است که موراتا ششمین بازیکن گران تاریخ فوتبال است! او در مجموع 589بازی رسمی انجام داده که حاصل آن 216گل و 82پاس گل در ازای 34‌هزار و 386دقیقه بازی است. «رت» در هر 160دقیقه یک گل می‌زند و برای هر گلش حدود یک‌میلیون یورو هزینه شده است.

نیمار
338,800,000
یورو

گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال بدون تردید، نیمار است. سال2009درحالی‌که 50میلیون یورو قیمت داشت، بارسلونا او را از سانتوس 88میلیون یورو خرید تا دست رئال به این ستاره تکنیکی نرسد ولی 4سال بعد وقتی دید هر کاری که می‌کند، باز هم ناکافی است و همه موفقیت‌های بارسلونا به پای مسی نوشته می‌شود، با پاری‌سن‌ژرمن توافق کرد و گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال رقم خورد؛ ناصر الخلیفی رقم 222میلیون یورو بند فسخ قرارداد این برزیلی را پرداخت کرد. نیمار در پاریس مصدومیت‌های واقعی و الکی زیادی را تجربه کرد تا اینکه مالکان قطری قید او را زدند و سال گذشته با رقم 90میلیون یورو او را به باشگاه الهلال فروختند تا مصدومیت‌هایش را در این باشگاه عربستانی ادامه دهد. برای جابه‌جایی نیمار در 4باشگاه مبلغ 400میلیون یورو هزینه شده است، معادل 338.8میلیون پوند.

لوکاکو
339,220,000
یورو

مهاجم غول‌پیکر بلژیکی غیراز تیم ملی بلژیک معمولا هر جایی که هست، احساس می‌کند در تیم قبلی بهتر بوده. لوکاکو بهترین دورانش را در اورتون و اینترمیلان (زیرنظر کونته) سپری کرد. باشگاه‌ها بارها گول آمار این بازیکن را خورده‌اند و ارقام گزافی برای خریدش پرداخت کرده‌اند. او 5بار با قراردادهای قرضی یا دائمی به چلسی آمده و هر بار ناموفق بوده. چلسی برای خرید این بازیکن در نوبت‌های مختلف 128میلیون یورو هزینه کرده و از فروش یا واگذاری قرضی‌اش 52.5میلیون یورو به‌دست آورده است. هنوز تکلیف بازیکنی که چلسی 113میلیون یورو برای برگرداندن او از اینترمیلان هزینه کرده‌، مشخص نیست. او مدتی به اینتر و سپس به آاس‌رم قرض داده شد ولی این بار تیم آینده‌اش مشخص نیست اما قطعا روشن است که در چلسی نمی‌ماند. شاید تیم انگلیسی او را به یک باشگاه عربستانی بفروشد. در کل 339.22میلیون یورو معادل 291میلیون پوند برای جابه‌جایی‌ لوکاکو صرف شده.

کریستیانو رونالدو
247,000,000
یورو

طبیعی است کریستیانو رونالدو هم بین گران‌ترین بازیکنان تاریخ جایی داشته باشد. انتقال رکورد جهانی رونالدو به مبلغ 80میلیون پوند یا 94میلیون یورو از منچستریونایتد به رئال‌مادرید که سال 2009انجام شد، بازار را تا حد زیادی مختل کرد و نقطه عطفی در تاریخ نقل‌وانتقالات شد. با این حال سال 2018انتقال او به یوونتوس گران‌تر بود و فلورنتینو پرس او را 117میلیون به یوونتوس فروخت و سر این معامله 24میلیون یورو هم سود کرد. منچستریونایتد که 19میلیون برای خرید رونالدو به اسپورتینگ لیسبون پرداخته بود، برای بازخرید او از یووه 17میلیون یورو در سال2021هزینه کرد. انتقال این بازیکن به النصر عربستان هزینه‌ای نداشت چون قبلا تن‌هاخ عذرش را در منچستر خواسته بود وگرنه می‌شد مثل نیمار، برای کریس هم 90میلیون یورو از سعودی‌ها پول خواست. اگر این اتفاق می‌افتاد، رونالدو به دومین بازیکن پرهزینه تاریخ نقل و انتقالات تبدیل می‌شد. به هر حال برای جابه‌جایی او 247میلیون یورو یا 210میلیون پوند صرف شده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید