• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 28 تیر 1403
کد مطلب : 230200
+
-

گزینه‌های جذاب

فهرستی طولانی از جانشینان احتمالی ساوث‌گیت منتشر شد

گزینه‌های جذاب

سرانجام چیزی که همه انتظارش را داشتند، اتفاق افتاد و گرت ساوث‌گیت با پای خودش از تیم ملی انگلستان کنار رفت. سه‌شیرها با این سرمربی روزهای خوبی داشتند و به 2فینال یورو، یک نیمه‌نهایی جام‌جهانی و یک نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا راه یافتند. اما انتقادها از تاکتیک و سبک بازی انگلیس پرستاره با این مربی بالا بود. ساوث‌گیت 102بار در بازی‌های رسمی تیم ملی انگلیس را هدایت کرد که حاصل آن 64برد، 20تساوی و 18شکست بود، با 213گل زده و 72گل خورده و میانگین 65.2درصد پیروزی و 2.08امتیاز در 8سال.
سال2016 که گرت ساوث‌گیت به‌عنوان سرمربی دائمی تیم ملی انگلیس منصوب شد، انتظارات از این مربی به قدری پایین بود که او هدف اصلی را صرفا ساختن تیمی دانست که «هواداران بتوانند دوباره به آن افتخار کنند». حالا اکثریت موافقند که او پس از اعلام جدایی از تیم ملی به این هدف دست یافته است. او با اینکه انتقادات زیادی را متحمل شد، در همین یورو تعویض‌هایی طلایی کرد.
ساوث‌گیت با دومین تیم جوان مسابقات، سه‌شیرها را به سومین نیمه‌نهایی تاریخ این کشور در جام‌جهانی2018 برد. آنها نخستین پیروزی حذفی در یک تورنمنت بزرگ را پس از 12‌سال و نخستین موفقیت در ضربات پنالتی (در مقابل کلمبیا) را در یک جام‌جهانی با این مربی تجربه کردند. آنها در یورو2020 نخستین پیروزی مقابل آلمان در ومبلی پس از فینال جام‌جهانی1966، بزرگ‌ترین برد حذفی در تاریخ فوتبالشان (4 بر صفر مقابل اوکراین) و نخستین فینال یک تورنمنت بزرگ در 55سال گذشته را با این مربی داشتند.
حتی جام‌جهانی2022 قطر نیز لحظات خوبی برای انگلیس داشت. پیروزی بزرگ 6-2 مقابل ایران نهمین برد ساوث‌گیت در یک تورنمنت بزرگ بود که رکورد جدیدی را برای سرمربیان این کشور به ثبت رساند. 13گل آنها در قطر بیشترین گلی بود که سه‌شیرها تا‌به‌حال در یک جام‌جهانی یا یورو زده بودند. آنها در این جام خیلی بدشانس بودند که توسط یکی از 2فینالیست، یعنی فرانسه حذف شدند.
تابستان امسال در آلمان و با پیروزی 2 بر یک مقابل هلند، سه‌شیرها برای نخستین‌بار به فینال تورنمنت بزرگ در خارج از خانه رسیدند. انگلیس تحت هدایت ساوث‌گیت در حالی در این دوره از یورو فینال را تجربه ‌کرد که در 4دوره اخیر جام‌‌جهانی و یورو، برای دومین بار فینالیست شده بود؛ کاری که در 23بازی قبلی خود در جام‌جهانی و یورو فقط یک‌بار انجام داده بود.
پیش از این مربی معمولی، انگلیسی‌ها از راهیابی به یورو2008 محروم شدند، در جام‌جهانی2010 با نسلی طلایی از آلمان 4گل خوردند و در یورو2016 با مربیگری سم آلردایس توسط تیم گمنام ایسلند از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
با همه اینها کیفیت تیم با آن همه ستاره در حدی نبود که همه را به آینده امیدوار کند. امید گل انگلیس در 90دقیقه‌های یورو2024 با آن همه مهاجم بزرگ و آقای گل‌های لیگ برتر و بوندس‌لیگا و نفر دوم جدول گلزنان لالیگا فقط از اسکاتلند بالاتر بود. آنها ششمین تیم ضعیف از لحاظ شوت به دروازه حریفان‌(10.9) و ششمین تیم ضعیف از نظر شوت به چارچوب‌(3.6) بودند. درصد مالکیت آنها در 2فینال اخیر کمترین میزان مالکیت توپ در فینال‌های یورو بود؛ 9/3درصد مقابل ایتالیا در دوره پیش و 6/3درصد مقابل اسپانیا در این دوره. بنابراین به‌نظر می‌رسد وقت تغییر فرا رسیده باشد. اما با نگاهی به گزینه‌های اتحادیه فوتبال انگلستان می‌توان دریافت که این تغییر چندان بزرگ نخواهد بود.

یورگن کلوپ
سرمربی آلمانی گفته که می‌خواهد یک فصل استراحت کند. او در مقابل پیشنهاد مربیگری بارسلونا، بایرن‌مونیخ و دورتموند و تیم ملی آمریکا وسوسه نشد و مقاومت کرد. کلوپ گفته حاضر نیست در لیگ برتر انگلیس مربیگری کند، چون نمی‌خواهد مقابل لیورپول، تیم سابقش قرار بگیرد ولی پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی می‌تواند این قول را بشکند. او به انتظار 30ساله لیورپول برای قهرمانی در لیگ برتر پایان داد و این تیم را به همه جام‌های ممکن رساند (از هر جام یکی را برد غیر از جام اتحادیه که 2بار آن را به‌دست آورد). سبک هجومی‌اش را همه می‌پسندند و توانایی‌های فنی‌اش مورد تأیید همه رقیبان سرسختش در انگلیس ازجمله گواردیولا بود.

پپ گواردیولا هم يكي از گزينه‌هاي جذاب براي نيمكت انگليس به حساب مي‌آيد اما قراردادش با سيتي كمي كار را مشكل كرده است. با اين وجود روز گذشته خبر رسيد در صورتی که مديران اتحاديه فوتبال انگليس شانسی برای به خدمت گرفتن پپ در سال ۲۰۲۵ داشته باشند، حاضر هستند که به مدت یک سال با مربی موقت پیش بروند تا در نهایت بتوانند یکی از بهترین سرمربیان حال حاضر فوتبال دنیا را در کادر فنی این تیم در جام جهانی ۲۰۲۶ داشته
باشند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید