• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229877
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4MLR
+
-

معاون ورزش آقایان از فعال‌شدن ایستگاه‌های ورزش همگانی در دوره جدید مدیریت شهری خبر می‌دهد

ابتکاری ساده برای پاسخ به نیازی قدیمی

ابتکاری ساده برای پاسخ به نیازی قدیمی

علیرضا بهرمن،  معاون ورزش آقایان سازمان ورزش شهرداری تهران درمطلبی که می‌خوانید از مهجور‌ماندن ورزش همگانی دربخش آقایان در دوره‌های گذشته مدیریت شهری سخن به میان می‌آورد و می‌گوید زیرساختی برای اینکه مردان هم بتوانند از ایستگاه‌های ورزش همگانی استفاده کنند وجود نداشت و به این دلیل مردان کمتر در چنین اماکنی حضور پیدا می‌کردند. در دوره جدید مدیریتی شهرداری به این نقص درفعالیت ایستگاه‌های ورزش همگانی توجه و با اتخاذ تدابیری ازسوی شهردار تهران و اجرای آن اکنون شاهد استقبال بی‌نظیر آقایان ازاماکن ورزشی هستیم. با او درباره این موضوع گفت‌وگو کرده‌ایم.

یکی از موضوعاتی که در حوزه ورزش خودنمایی می‌کند این است که مردان کمتر در ورزش همگانی مشارکت دارند. دلیل این موضوع را در چه می‌دانید؟
نمی‌توانیم ازمردان ایرانی ایراد بگیریم که چرا درایستگاه‌های صبحگاهی کمتر حضوردارند یا چرا افراد بازنشسته و پا به سن گذاشته دراین ایستگاه‌ها حضور فعال‌تری دارند. قبلا شاهد این بودیم که درایستگاه‌های ورزش صبحگاهی همانطورکه اشاره کردید حضوربانوان بیش ازمردان بود. در3 سال گذشته این موضوع را مورد توجه قراردادیم وتلاش کردیم سازوکارهای جدیدی را برای استفاده آقایان از امکانات ورزشی طراحی کنیم. دلیل این موضوع آن است که بسیاری از آقایان ناچار به حضوردرمحل کارخود هستند و تلاقی زمان حضوردر محل کار با فعالیت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی سبب شده بود که آقایان دراین ایستگاه‌ها حضور نداشته باشند. این درحالی بود که بسیاری از آقایان مایل به استفاده از امکانات ورزشی و حضور در ایستگاه‌های ورزش همگانی هستند و خواسته خود را بارها با مدیران شهری برای پاسخ به این تقاضا ارائه کرده بودند.

در3سال گذشته تا چه اندازه فضا برای حضور بیشتر آقایان در فضاهای ورزشی مهیا شده است؟ آیا تغییری در ریل‌گذاری سیاست‌ها در این حوزه رخ داده است؟
با توجه به درخواست‌های فزاینده‌ای که ازسوی آقایان وجود داشت، با تأکید شهردارتهران در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت سازوکاری پیش‌بینی شد که ورزش همگانی به شکل عمومی‌تری دنبال شود. در این راستا تحقیقاتی انجام و مشخص شد که ورزش همگانی در کشوری مانند چین شرایطی مشابه ایران دارد. به این معنا که زنان و افراد سالخورده درایستگاه‌های صبحگاهی حضور دارند. اما در همین کشوروشهرهای بزرگ آن برای همگانی‌کردن ورزش ایستگاه‌های ورزش عصرگاهی را نیز فعال کرده‌اند که این ایستگاه‌ها به‌مراتب ازمراکزورزش صبحگاهی فعال‌تر و پویا‌تر است.

یعنی درگذشته ایستگاه‌های عصرگاهی درتهران فعال نبود؟
تعداد ایستگاه‌های عصرگاهی که درتهران وتا قبل ازدوره مدیریت کنونی شهرداری فعالیت می‌کردند به‌شدت محدود بود و تنها در چند منطقه این ایستگاه‌ها درحال ارائه خدمت بودند. اصولا توجهی به این ایستگاه‌ها تا قبل از آغاز دوره کنونی مدیریت شهری نمی‌شد. یکی ازاتفاقات خوبی که در 3سال اخیررخ داد، فعال کردن ایستگاه‌های ورزشی عصرگاهی درهمه مناطق بود. هنگامی که ایستگاه‌ها را فعال کردیم تنها چند ایستگاه فعال شدند اما اکنون این تعداد به اندازه‌ای رسیده است که پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مراکزفعال تا پایان تیرماه امسال ازتعداد ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی بیشترشود؛ چرا که استقبال آقایان ازفعالیت این مراکزبیشترازحد انتظارما بوده است.

به‌نظرمی‌رسد با فعال کردن ایستگاه‌های عصرگاهی به‌دنبال نزدیک کردن فاصله میان اماکن ورزشی به خانه مردم وتشویق شهروندان به ورزش همگانی بوده‌اید. فکرمی‌کنید در این مسیرتا چه اندازه موفق بوده‌اید؟
بسیاری ازایستگاه‌های ورزشی ما درمحوریت محله‌ها قرار دارد وشهروندان دسترسی خوب و بالایی به این امکانات دارند. این موضوع را می‌توان نقطه قوت امکانات ورزشی شهرداری تهران درمقایسه با دیگر دستگاه‌های فعال در این حوزه به شمار آورد. این نزدیکی سبب شده است مردم استقبال خوبی ازمجموعه‌های ورزشی سازمان ورزش داشته باشند.علاوه براین، تعرفه‌های استفاده ازفضاها و امکانات ورزشی شهرداری تهران پایین‌ترازتعرفه‌های دولتی است و این سبب شده که مردم استفاده به نسبت بیشتری ازاماکن ورزشی شهرداری داشته باشند. این موضوعات سبب شده که شهروندان محلی مشتریان پروپاقرص امکانات ورزشی درمحله خود باشند.

یکی ازموضوعاتی که دردوره تحولی شهرداری تهران به آن تأکید می‌شود مردمی‌سازی است. در حوزه مردمی‌سازی ورزش در بخش آقایان چه اقداماتی دردستور کار قرار گرفته است؟
بدون تردید جلوه مردمی‌سازی‌ در حوزه ورزش را می‌توان برگزاری مراسم و رویداد قهرمان شهر درتهران دانست. دردوره مدیریت جدید شهری این موضوع دنبال شد. هدف قهرمان شهر واردکردن خانواده‌ها در میدان ورزش بود و حضور یک میلیون نفر در این رقابت‌ها که نیمی از آنان را آقایان شکل می‌دادند و شاهد بودیم که افراد به شکل خانوادگی در رقابت‌ها شرکت کردند. بسیاری ازپدران و مادران به همراه فرزند یا همسر یا خانوادگی دریک رقابت خانوادگی شهری حضورداشتند. این طرح موفق بود و قطعا درآینده نیز ادامه خواهد یافت.

ورزش شهروند‌پذیر اولویت اول در قهرمان شهر

علیرضا بهرمن، معاون ورزش آقایان سازمان ورزش شهرداری تهران می‌گوید: «متولی ایجاد رشته‌های جدید ورزشی، سازمان ورزش شهرداری تهران نیست و وزارت ورزش وفدراسیون‌ها باید این اقدام را دردستور کارقراردهند.» او ادامه می‌دهد:
« ما به‌دنبال این هستیم که درحوزه ورزش شهروندی رشته‌هایی را توسعه دهیم که شهروندپذیرباشد و شهروند به راحتی از آن استفاده کند. دررقابت‌های قهرمان شهراین رشته‌ها را وارد عرصه رقابت کردیم. درتلاش هستیم تعداد رشته‌هایی که می‌توانیم در قالب این رویداد به سرفصل‌های رقابتی وارد کنیم افزایش یابد تا طیف متنوع‌تر و وسیع‌تری از ورزشکاران درگیر اجرای آن شوند.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید