• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229476
+
-

مهدی مالمیر، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه15

ارتقای محلات با تقویت مشارکت‌ها

با تغییرات گسترده دهه‌های اخیر، امروزه محلات شهر تهران صرفا به یک محدوده خاص شهری اطلاق شده و فاقد ویژگی‌هایی با هویت گذشته هستند. از این‌رو برای حل مشکلات شهرنشینی، توسعه اجتماعات محله‌ای با رویکرد مردم‌محوری و تأکید برمشارکت افراد جامعه جایگاه ویژه‌ای درمدیریت شهری پیدا کرده است. براساس رویکرد دوره تحولی در مدیریت شهری در طول ۳ سال گذشته هر اندازه که مشارکت مردم در اداره امور سرای محله افزایش یابد این موضوع به مثابه میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد مسئولان سرای محله و مدیریت محله به شمار رفته و به‌عنوان یک ارزش مورد توجه قرار می‌گیرد.
با توجه به چنین نگرشی، یکی ازفضاهایی که درسالیان اخیر درمحلات شهر تهران ازجایگاه ویژه‌ای در نگاه مدیران شهری برخوردارشده است، سرای محله‌هاست که کاربری این بناها به‌صورت فرهنگی - آموزشی تعریف شده است. باتوجه به کمبود سرانه فرهنگی، طراحی وساخت این بنا اهمیت ویژه‌ای یافته است؛ چرا که فرهنگ ولزوم حضور آن درجوامع شهری درگذشته مورد بی‌مهری بسیاری قرار گرفته است ،درحالی‌که به سادگی می‌توان ازپتانسیل موجود درسراهای محله برای حل مسائل بهره گرفت.
در دوره ششم مدیریت شهری، درساختارها و دستورالعمل‌های تعریف شده ایجاد هیأت امنای محلات مورد تأکید قرارگرفته است.بر این اساس سعی شده به‌گونه‌ای اقدام شود که همه نهادهای فعال درمحله دوریکدیگرجمع شوند تا برای محله تصمیم‌گیری کنند؛ به‌طوری که از حضور هیئت‌های مذهبی، بسیج، مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی سطح محلات و همچنین نمایندگان منتخب شورا و شهرداری به‌عنوان هیأت امنا استفاده شده تا آنها با احصای اولویت‌ها و نیازها در مورد نحوه حل مشکلات با یکدیگر تصمیم‌گیری کرده و از این طریق موجبات شکوفایی استعدادها و پویایی محله درقالب فعالیت‌های سرای محله  شوند.
بعد ازتوقف فعالیت شورایاری‌ها، شورای شهر زمینه فعالیت هیأت‌ امنای محلات را که به نوعی هیأت‌مدیره سرای محلات محسوب می‌شوند فراهم کرد و در تدوین آیین‌نامه هیأت امنای محلات کوشیدتا مشکلاتی را که برای فعالیت شورایاری‌ها وجود داشت در دستورالعمل هیأت امنا محله برطرف کند. به همین دلیل است که بخشی ازساختار هیأت امنای محلات شبیه فعالیت شورایاری‌هاست؛ به‌گونه‌ای که اعضای امنای محله مانند شورایاران در قالب‌های مختلف مجدداً در کنار مدیریت شهری قرار می‌گیرند تا آنها را برای اداره بهتر شهر کمک کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید