• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
یکشنبه 17 تیر 1403
کد مطلب : 229314
+
-

چلاب‌زنی

چلاب‌زنی

آغاز محرم با سیاه‌پوش‌کردن کوچه‌ها و برپایی چایخانه‌ در محله‌ها همراه است؛ برخی از شهرها اما با آداب و رسوم خاص خودشان آداب سوگواری و عزاداری دهه محرم را برگزار می‌کنند.
به گزارش همشهری، دزفولی‌ها در دهه نخست محرم، آیین «چلاب‌زنی» را برگزار می‌کنند. این آیین شیوه متفاوتی از سینه‌زنی است. سوگواران حسینی به‌صورت دایره‌وار کنار یکدیگر می‌ایستند و هریک دست خود را بر شانه نفر بعدی می‌گذارد. بدین‌ترتیب یک حلقه انسانی تشکیل می‌شود که در مرکز آن مداح قرار گرفته و با گویش محلی نوحه‌خوانی می‌کند و سایر اعضا نیز با شیوه و ریتم خاص سینه‌زنی خود مداح را همراهی می‌کنند.

علم‌یراق
رسم «علم‌یراق» صبح عاشورا در دزفول برگزار می‌شود. مردم در قالب هیئت‌های عزاداری به سمت بقعه مبارکه امامزاده «رودبند»(ع) حرکت می‌کنند و در آنجا علم‌های بزرگ را که طول بعضی از آنها تا 12متر می‌رسد، با شال‌های رنگی سبز، سیاه یا سفید تزئین می‌کنند. سپس آنها را بر سر شانه خود تا بقعه امامزاده(ع) حمل می‌کنند و در مقابل بقعه تکان می‌دهند. به این رسم علم‌یراق می‌گویند.

شبیه‌خوانی با لهجه محلی
یکی دیگر از مراسم عزاداری در دزفول، مراسم شبیه‌خوانی است. در این مراسم عده‌ای به‌عنوان بازیگر نقش شخصیت‌های مهم صحنه کربلا را بر عهده می‌گیرند و نمایش را اجرا می‌کنند. آنچه شبیه‌خوانی در دزفول را متفاوت می‌کند، اشعاری است که همگی به لهجه محلی خوانده می‌شوند. در مراسم شبیه‌خوانی تاسوعا حتما گهواره‌ای که به‌عنوان نمادی از گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) درست شده، وجود دارد. شبیه‌خوانان مرثیه می‌خوانند. مردم هم نذر خود را به گهواره علی‌اصغر(ع) می‌اندازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید