• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228521
+
-

جهش سهم ایران از ‎تجارت گاز جهان

با اجرایی‌شدن توافق گازی ایران و روسیه، راه صادرات گاز روسیه به کشورهای همسایه هموار می‌شود

گزارش
جهش سهم ایران از ‎تجارت گاز جهان

فرزین رضایی- روزنامه‌نگار

تهران و مسکو بر سر انتقال گاز روسیه از مسیر ایران به بازارهای جهانی به تفاهم و توافق رسیدند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران، این توافق را آخرین یادگار شهیدسید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران در حوزه دیپلماسی انرژی توصیف کرده است. به‌گزارش همشهری، روز چهارشنبه(گذشته) تهران و مسکو سرانجام پس از 2سال مذاکره محرمانه بر سر امکان انتقال گاز روسیه از مسیر ایران به توافق رسیدند. این توافق به‌دلیل اینکه 2کشور 60درصد از کل ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارند، از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار است.

یک توافق راهبردی
جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به توافق راهبردی انتقال گاز روسیه به ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بی‌نظیر در جهش سهم ‎تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی است. علاوه بر تأمین منافع 2کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه محسوب می‌شود.
این توافق گازی یک گام دیگر در دیپلماسی انرژی تهران و مسکو به‌شمار می‌رود؛ چراکه سال گذشته شرکت ملی نفت ایران با شرکت گازپروم قرارداد امضا کرد. به‌گفته اوجی، در حوزه نفت بیش از ۶میدان نفتی کشور از سوی شرکت‌های روس به تولید رسیده و تولید روزانه بیش از ۲۵۰هزار بشکه نفت از عایدی این قراردادهای توسعه میدان‌های نفتی با کشور روسیه است.

قراردادها اجرا می‌شود؟
محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با ابراز خرسندی از پیشرفت اجرای توافق‌های ایران و روسیه، روابط راهبردی دوطرف را غیرقابل تغییر خواند و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های 2کشور برای ثبات‌بخشی به منطقه به نتایج مطلوبی برسد. به‌گفته او، با اجرای این طرح، نه‌تنها منافع اقتصادی 2کشور، بلکه منافع کل منطقه تأمین خواهد شد. پوتین هم در این گفت‌وگوی تلفنی، این توافق را رویدادی بزرگ برای تأمین منافع 2کشور و تقویت همکاری‌های دوجانبه و به نفع بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار کرد: تهران ثابت کرده است که همکاری دوجانبه با این کشور روی کاغذ نمی‌ماند و به مرحله عمل و اجرا می‌رسد.

دیپلماسی برد - برد
محمد صادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، با اشاره به محدودیت روسیه در صادرات گاز به اروپا در پی تنش‌های مسکو-کی‌یف، تلاش برای خرید گاز از این کشور در اوضاع کنونی را نشانه هوشمندی دستگاه دیپلماسی انرژی ایران دانست. او توضیح داد: اگرچه روس‌ها به‌دنبال انتقال گاز از مسیر ایران بودند، اولویت ایران ابتدا خرید گاز و سپس فروش آن بوده است، اما با تعمیق تحریم‌ها و چشم‌انداز مبهم جنگ در اوکراین، روس‌ها به این نتیجه رسیدند که باید پیشنهاد ایران را جدی بگیرند. جوکار اظهار کرد: خرید گاز روس‌ها می‌تواند مسئله ناترازی گازی در کشور و مشکلات مربوط به آن را حل کند. درعین‌حال چنانچه حجم خرید گاز ایران از روسیه زیاد باشد، می‌توانیم مازاد گاز خریداری‌شده را به بازارهای صادراتی کشور مانند عراق منتقل کنیم یا قرارداد با پاکستان، عمان و دیگر کشورهای منطقه را به نتیجه برسانیم.


مکث
توافق گازی ایران و روسیه  چرا مهم است؟

  انتقال گاز روسیه از مسیر ایران از آنجا اهمیت زیادی دارد که به‌دلیل مصرف بالا و حداکثری ایران در داخل کشور، کشورمان تاکنون سهم زیادی در تجارت جهانی گاز نداشته است؛ اما حالا با اجرایی‌شدن این توافق گازی در دولت سیزدهم و با همت رئیس‌جمهور شهید، فرصتی ارزشمند در اختیار ایران قرار گرفت تا به قطب گازی دنیا تبدیل ‌شود.
   این توافق مهم‌ترین قرارداد انتقال و تجارت گازی قرن در منطقه غرب آسیاست که می‌تواند موازنه انرژی را تغییر دهد.
   این اقدام در حالی صورت گرفت که ترکیه انتظار داشت خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشورهای منطقه شود ولی دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید رئیسی این افتخار را برای ایران به ثبت رساند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید