• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228388
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g54Bj
+
-

طلسم هری‌کین

آیا مشکل تیم ملی انگلیس وجود هری‌کین است؟

طلسم هری‌کین

مهاجم تاتنهام که گمان می‌برد به‌خاطر طلسم تاتنهام است که جام نمی‌برد، به بایرن‌مونیخ رفت؛ تیمی که هرساله جام‌های تضمینی داشت. حضور کین در این تیم گرچه از لحاظ شخصی موفق بود و او تقریبا در هر بازی یک گل برای باواریایی‌ها زد، اما با کین دست این باشگاه از همه جام‌های ممکن دور ماند. بایرن حتی در جام‌حذفی هم به تیم گمنام دسته‌چندمی زاربروکن باخت، در سوپرجام از لایپزیش شکست خورد و در بوندس‌لیگا پس از 11قهرمانی پیاپی جام را به بایرلورکوزن واگذار کرد. در یوروی قبلی هم انگلیس با کین، در فینال ضربات پنالتی را به ایتالیا باخت. البته همه اینها خرافات است اما کین غیر از گلی که در تساوی یک - یک به دانمارک زده، عملا کار خاصی در این دوره انجام نداده است. او دقیقه69 بازی با دانمارک و زمانی که سه‌شیرها نیاز به گل داشتند تا صدرنشینی خود را قطعی کنند، از بازی بیرون کشیده شد. گل هری‌ کین که با تیزهوشی خودش و بر اثر اتفاق به ثمر رسید، تنها لمس توپ او در محوطه جریمه حریف بود. کارشناسانی مثل آلن شیرر، گری لینکر و ریو فردیناند از او انتقاد کرده‌اند که آن جلو به اندازه کافی فشار نمی‌آورد. لینه‌کر گفت: «فکر می‎کنم هری کین باید خیلی بهتر کار کند. حرکات او خیلی کم بود و به‌نظر نمی‌رسید که از پشت نفوذ می‌کند. او اغلب این کار را نمی‌کند اما حتی وقتی هم به بازیکنی که صاحب توپ بود، نزدیک می‌شد با خستگی و رخوت عقب می‌کشید؛ تلاشی قابل‌توجه اما بی‌فایده. این کار کمکی به تیم نمی‌کند.» فشارها به‌قدری بود که واکنش تند کین را در پی داشت و مهاجم بایرن گفت: «افرادی انتقاد می‌کنند که در زمان خودشان هیچ دستاوردی برای تیم ملی نداشتند.»
هری کین در جام‌جهانی قبلی تا مرحله یک‌هشتم گلی به ثمر نرسانده بود و در جام‌جهانی۲۰۱۸ که آقای گل شد، 6گل زد؛ 2گل مقابل تونس، 3گل به پاناما (شامل 2پنالتی) و یک گل مقابل کلمبیا (پنالتی). شاید از مرحله‌حذفی باید منتظر درخشش هری جادوگر باشیم.

رسوایی ‌گیت
آیا سه‌شیرها مدعی اصلی قهرمانی هستند؟

گروهی که انگلیس در آن قرار داشت، خسته‌کننده‌ترین گروه رقابت‌های این دوره یورو بود. همه در حال انتقاد از گرت ساوث‌گیت هستند و می‌پرسند چگونه می‌شود با این همه ستاره خوب و گران‌قیمت این‌قدر بد بازی کرد. اگر واترگیت و چند گیت دیگر به رسوایی‌هایی در تاریخ سیاست جهان شهرت یافت، شاید ساوث‌گیت هم بعدها نام یک رسوایی باشد!
تنها شانسی که انگلیسی‌ها آورده‌اند این است که تا نیمه‌نهایی در مسیر راحت‌تر قرار گرفته‌اند و تا آخر به تیم‌های مدعی فرانسه، اسپانیا، پرتغال و آلمان نمی‌خورند. این را هم درنظر بگیریم که به درخشش در مرحله گروهی جام نمی‌دهند. 2قهرمان قبلی جام‌جهانی، آرژانتین در ۲۰۲۲ و فرانسه در ۲۰۱۸ در مرحله گروهی عملکردی درخشان نداشتند. قهرمانی پرتغال در یورو۲۰۱۶ با 3تساوی متزلزل مقابل ایسلند، اتریش و مجارستان شروع شد و آنها به‌عنوان بهترین تیم رده سومی به مرحله بعدی صعود کردند. آرژانتین جام‌جهانی2022 را با شکست مقابل عربستان آغاز کرد و در بازی‌های دیگر هم تیمی درخشان نبود، 2بازی را هم امیلیانو مارتینس در ضربات پنالتی برای آنها درآورد و البته بهترین سیو تاریخ را هم در آخرین ثانیه دیدار نهایی مقابل فرانسه انجام داد. در یورو2016 هم تیم ملی پرتغال 3بازی مرحله گروهی را با تساوی به پایان رساند و درنهایت به قهرمانی آن سال دست یافت. بازی‌های تک‌حذفی تعیین می‌کند کدام تیم پله به پله بالا خواهد رفت. فعلا مسیر سه‌شیرها هموار است.

   گروه خواب
اگر گروه اسپانیا، ایتالیا و کرواسی را گروه مرگ بدانیم، گروه انگلیس قطعا گروه خواب مصنوعی بود! در این گروه بعد از صعود تیم انگلیس به‌عنوان تیم اول، صعود تیم دوم با مشکل روبه‌رو شد. در این گروه همه‌‌چیز بین 2تیم دانمارک و اسلوونی مساوی پیش رفت و هر دو تیم با 3امتیاز، بدون برد و باخت و با 2گل‌زده و 2گل‌خورده مرحله گروهی را به پایان بردند. آنها در تمامی زمینه‌ها (گل زده و خورده، بازی رودررو، کارت زرد و قرمز) برابر بودند و برای تعیین تیم دوم، شرایط 2تیم در مرحله انتخابی یورو۲۰۲۴ ملاک قرار گرفت. این دو تیم در مرحله مقدماتی یورو نیز همگروه بودند و امتیاز 2تیم آنجا هم برابر بود، اما دانمارک از یک برد و یک تساوی که در 2بازی رودررو با اسلوونی به‌دست آورده بود، سود برد. آنها یک سال بعد با توجه به بردی که در مقدماتی به‌دست آورده بودند، در یورو، بالاتر از اسلوونی در رده دوم جدول گروه C قرار گرفتند و به مرحله حذفی صعود کردند.
در 6بازی این گروه فقط 7بار توپ‌ از خط دروازه‌ها رد شد. خبر بد اینکه ۳تیم از این گروه صعود کرده‌اند و رد پای آنها در حدود ۴۰درصد بازی‌های مرحله‌ یک‌هشتم نهایی دیده خواهد شد. در این گروه تنها یک پیروزی به ثبت رسید و 5بازی با تساوی همراه بود. تعداد همه گل‌های رد و بدل شده این گروه فقط یک گل بیشتر از بازی آلمان و اسکاتلند بود.

   بهترین مربی بد دنیا
بعد از تساوی بدون گل انگلیس با اسلوونی، بطری‌های پلاستیکی به سمت گرت ساوث‌گیت پرتاب شد. ساوث‌گیت بعد از مسابقه اعلام کرد که در محیط سختی کار می‌کند. سرمربی انگلیس با داشتن بهترین گلزن بوندس‌لیگا (هری کین)، بهترین بازیکن لالیگا (بلینگام) و بهترین بازیکن لیگ برتر (فودن) توانسته تیمی بسازد، تیمی به قدری بد که هواداران هم آن را مسخره کنند. این توییت از همه جالب‌تر بود: «چیزایی که از دیدن بازی تیم ساوث‌گیت جذاب‌تر است؛ مشاهده خشک شدن رنگ، تماشا کردن گلف، زندگی جیمز میلنر، برداشتن پی‌اس‌جی در بازی منیجر فیفا، لباس شستن...»
به لطف ساوث‌گیت و 3تیم دیگر، گروه C این دوره کم‌گل‌ترین گروه تاریخ یورو بود؛ البته برابر با گروه C سال2016با حضور تیم‌های آلمان (3گل)، لهستان (2گل)، ایرلند شمالی (2گل) و اوکراین (بدون گل).
    این هفتمین تساوی بدون گل انگلیس در مسابقات قهرمانی اروپا (در 41بازی) بود. در تاریخ مسابقات فقط ایتالیا (8بازی در 48بازی) تساوی بدون گل بیشتری از انگلیس دارد.
    انگلیس در هر دو دوره مسابقات قهرمانی اروپا زیرنظر گرت ساوث گیت صدرنشین گروه شده است؛ به همان اندازه که در 8دوره قبلی خود در این رقابت‌ها صدرنشین گروه شده بود.
    مالکیت 74درصدی انگلیس، بالاترین میزان ثبت شده آنها در مسابقات بزرگی بود که در آن نتوانستند گل بزنند (از سال1966 برای جام‌جهانی و 1980 برای یورو).

سرگیجه دفاع راست
چرا همه دوست دارند کنار زمین بازی کنند؟

محمدرضا نصیری|  در انگلیس از هر کودکی که بپرسی وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه کاره شوی، قطعا خواهد گفت «مدافع راست»! در جام‌جهانی قبلی 9مدافع راست می‌توانستند به تیم ملی انگلیس دعوت شوند که یکی از آنها یعنی لامپتی به‌دلیل ترافیک این پست ملیتش را تغییر داد. در 2بازی نخست انگلیس در این دوره از یورو، ساوث‌گیت مقابل صربستان و دانمارک، از 3مدافع راست به‌طور همزمان در ترکیب استفاده کرد؛ کایل واکر در پست دفاع راست، الکساندر آرنولد در پست هافبک دفاعی و کیران تریپیه در پست دفاع چپ که هر سه افتضاح بوده‌اند. ساوث‌گیت دستش بسته بود وگرنه 11دفاع راست را به زمین می‌فرستاد.
البته مدافعان کناری کم‌کم به معضلی برای مربیان تبدیل می‌شوند. در همین تورنمنت می‌بینیم که مربیان سر این پست‌ها به چه سرگیجه‌هایی دچار شده‌اند. رونالد کومان، سرمربی هلند در بازی‌های اول از دومفریز در پست دفاع راست استفاده کرد و فریمپونگ را به‌عنوان ذخیره در پست وینگر راست بازی داد ولی در بازی آخر هر دو را کنار گذاشت و لوتشارل گیرترویدا را به زمین فرستاد. آکه و فاندفن هم که در پست دفاع چپ بازی می‌کنند، هر دو اصالتا مدافع میانی هستند.
گواردیولا که عادت دارد برای خرید مدافعان بیش از 70میلیون یورو روی دست باشگاه خرج بگذارد، نزدیک 100میلیون یورو برای خرید یوشکو گواردیول از لایپزیش هزینه کرد تا این مدافع میانی عالی را به یک مدافع چپ معمولی تبدیل کند. گواردیول در کرواسی هم به دفاع چپ منتقل شد. گواردیولا در بایرن‌مونیخ هم که بود، از فلیپ لام که مدافع راست بود در پست هافبک میانی استفاده می‌کرد و آلابای دفاع چپ را به دفاع میانی منتقل کرد. او بعدا کیمیش را هم دفاع راست گذاشت، کیمیش یک مدافع راست بسیار ضعیف است. او در بازی با رئال‌مادرید هم این را ثابت کرد و در 3بازی آلمان هم نقطه ضعف تیم بود. او در همان دقیقه اول بازی با مجارستان نزدیک بود سریع‌ترین گل تاریخ یورو را به تیم حریف هدیه بدهد.
در تیم ملی اسپانیا هم کفران نعمت شده است؛ گریمالدو به‌عنوان یکی از پدیده‌های این فصل بوندس‌لیگا که در کنار فریمپونگ روی خیلی از گل‌های لورکوزن نقش مستقیم ایفا کرد، کنار می‌ماند تا یک دفاع چپ معمولی به نام مارک کوکوریا در ترکیب بازی کند.
دیدیه دشان در ترکیب فرانسه از ژول کنده در پست دفاع راست استفاده می‌کند؛ بازیکنی که خودش دوست دارد در دفاع میانی بازی کند اما در هر دو پست یک مدافع زیر سطح معمولی است. او در دفاع راست خیلی بدتر است چون اصلا در حملات تأثیری ندارد. فرلان مندی که دفاع چپ است، گاهی در پست دفاع راست به میدان رفته و بهتر از کنده نتیجه داده. دشان در جام‌جهانی2022از کاماوینگا در پست دفاع چپ استفاده کرد و نتیجه‌اش عالی بود و آنچلوتی را متقاعد کرد که از این هافبک دفاعی جوان می‌تواند در این پست بازی بگیرد.
برسیم به سیستم روبرتو مارتینس در تیم ملی پرتغال؛ او در 2بازی از 2سیستم مختلف استفاده کرد که سیستم اولی عجیب بود. در 3-4-3 او، 3مدافع کناری حضور داشتند، نونو مندس در دفاع وسط، دالوت در وینگ‌بک راست و کانسلو در وینگ‌بک چپ. عملا نظم تیم به‌هم ریخته بود و مندس، کانسلو و لیائو در کنار خط طولی در سمت چپ با هم تداخل وظیفه داشتند. او در ادامه اقدام به تعویض 2نفر از این 3 مدافع کناری کرد و 2مدافع کناری دیگر را به زمین فرستاد. در بازی با ترکیه این سیستم اصلاح شد و دالوت از ترکیب بیرون ماند.
به هر حال، احتمالا تعداد مدافعان کناری در فوتبال زیاد شده و مربیان مانده‌اند با آنها چه کنند!

سه‌شیرها برای نخستین‌بار 15دقیقه برای لمس توپ در محوطه جریمه حریف صبر کردند و نخستین شوت آنها در این مسابقه دقیقه 30توسط هری کین زده شد که این طولانی‌ترین انتظار تیم ملی انگلیس برای شلیک در یک مسابقه یورو از زمان دیدار آنها با آلمان در یورو2000 (دقیقه 35) بود.

 اسلوونی 83درصد از بازی‌های خود در مسابقات قهرمانی اروپا (5از 6) را مساوی کرده است که بالاترین نرخ را نسبت به هر تیم دیگری در تاریخ این رقابت‌ها دارد.

با توجه به رنکینگ فیفا اسلوونی (57) پایین‌ترین رده را بین تیم‌هایی دارد که انگلیس در تورنمنت‌های بزرگ (جام‌جهانی و یورو) با آن روبه‌رو شده.

آمار افتضاح خط حمله انگلیس را با این مقیاس بهتر درک کنید. امید گل کیلین امباپه طی ۲بازی گروهی ۲/۳۳ بود، درحالی‌که گل‌های مورد انتظار تیم ملی انگلیس در مرحله گروهی ۲/۰۹ بود. این در حالی است که ۴عنصر هجومی ثابت انگلیس (کین، بلینگام، فودن و ساکا) در فصلی که گذشت، مجموعا ۱۱۴گل زدند.

جردن پیکفورد، دروازه‌بان تیم ملی انگلیس، با بسته نگه‌داشتن دروازه خود مقابل اسلوونی به رکورد ۱۱کلین‌شیت در رقابت‌های معتبر ملی برای انگلیس رسید. پیکفورد ۳۰ساله این آمار را در ۲۲بازی (جام‌‌جهانی و یورو) ثبت کرده و بعد از او پیتر شیلتون افسانه‌ای با ۱۰کلین‌شیت قرار دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید