• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 2 تیر 1403
کد مطلب : 227955
+
-

پزشکان ماندگارتر شدند

تمایل پزشکان برای ورود به بخش دولتی و ماندگاری در مناطق محروم بیشتر شده است

گزارش
پزشکان ماندگارتر شدند

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

یکی از مهم‌ترین دلایل پزشکان برای نماندن در مناطق محروم و شهرهای کوچک، تامین‌نشدن نیازهای اقتصادی و معیشتی آنهاست و این مسئله سال‌هاست که مردم این مناطق را برای دریافت خدمات درمانی با چالش‌های متعدد مواجه کرده است؛ وضعیتی که البته طی 2سال اخیر رو به بهبود گذاشته و مصوبه‌های افزایش دستمزد در بخش دولتی به‌ویژه در مناطق محروم، تمایل پزشکان را برای ارائه خدمات در این حوزه بیشتر کرده است. دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با همشهری به چند نکته از اصلاح مصوبه‌ها برای تقویت دستمزد پزشکان با هدف ماندگاری آنها در مناطق محروم اشاره می‌کند.
براساس گفته این مسئول، حقوق پزشکان براساس مصوبه قانونی حدود 12 تا 15میلیون تومان است که قطعا کفاف هزینه‌های زندگی آنها را نخواهد داد؛ اما با ابلاغ و اجرای 2بسته مقیمی و ماندگاری، همچنین اصلاح تعرفه پزشکان، حقوق این پزشکان حداقل به مبلغی حدود 50میلیون تومان خواهد رسید.

  حذف محدودیت در ارائه خدمات
«محدودیت در کارانه پزشکان باعث شده بود که خدمات در بخش دولتی کاهش یابد.» این نکته را کریمی بیان می‌کند و می‌گوید: «سقفی برای کارانه پزشکان در بخش دولتی در سال95 در نظر گرفته شد و این یعنی پزشک برای خدمت بیشتر پولی دریافت نمی‌کرد. در دولت سیزدهم این سقف در سال اول اصلاح و از سال دوم به‌طور کلی حذف شد. این یعنی پزشکان در بخش دولتی هر میزان خدمت به مردم ارائه کنند، بدون هیچ محدودیتی کارانه آن را دریافت می‌کنند؛ اتفاقی که باعث شده ارائه خدمات در این بخش افزایش یابد و پزشکان تمایل بیشتری برای حضور در بیمارستان‌ها پیدا کنند.»


  اجبار نه! تشویق برای ماندگاری
کریمی با اشاره به اجباری‌بودن طرح‌های پزشکی عنوان می‌کند: «مصوبه گذراندن طرح برای پزشکان پیش از انقلاب تصویب و بعد از انقلاب هم تأیید شد؛ پزشکان هم ملزم به رعایت آن طی 2سال خدمت در مناطق محروم هستند؛ اما نمی‌توانیم آنها را به‌اجبار در مناطق محروم حفظ کنیم و از سوی دیگر وظیفه داریم که برای آنها انگیزه برای ماندن ایجاد کنیم. در حال حاضر با درنظرگرفتن 2بسته مقیمی و ماندگاری، همچنین افزایش کارانه پزشکان، آنها به‌ازای هر خدمتی که ارائه کنند، دستمزد معادل بخش خصوصی دریافت می‌کنند.»‌ معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بسته مقیمی مربوط به متخصصان است، ادامه داد:‌ «اگر بیمه‌ها بموقع مطالبات مراکز درمانی را پرداخت کنند، هیچ مشکلی در تامین هزینه‌های این بسته‌ها وجود نخواهد داشت؛ اما با بدقولی سازمان‌های بیمه‌گر مواجه می‌شویم و گاهی تا 8‌ماه مطالبات مراکز درمانی را پرداخت نمی‌کنند.»‌






 

این خبر را به اشتراک بگذارید