• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2277
+
-

خط7 مترو هوا نداشت

نداشتن دستگاه‌های هواساز و هواکش و نبود سیستم سیگنالینگ از ایرادات خطرساز خط7 است

مترو
خط7 مترو هوا نداشت

سالن هواساز با ابعاد 14 در 40متر با حوضچه‌های مخصوص ساخته شده اما خبری از تجهیزات نیست. روی نقشه نیز 17هواکش مشخص شده اما تقریبا هیچ‌یک کامل نشده‌اند. آماده نبودن پله‌های فرار، پست‌های تبدیل‌کننده برق و پست‌های روشنایی نیز بخش دیگری از نواقص مهم خط7 هستند که موجب شدند مدیریت شهری تصمیم به تعطیلی فعالیت این خط از 10 آبان‌ماه بگیرد. به گزارش همشهری، این در حالی است که پله‌های فرار نیز یکی از مهم‌ترین الزامات فعالیت خطوط مترو است که البته به‌دلیل اینکه بین دو ایستگاه قرار دارند معمولا برای مسافران قابل مشاهده نیستند اما در خط7 که خرداد امسال به بهره‌برداری رسید از ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه رودکی هیچ پله فراری وجود نداشت. اینها بخشی از ایراداتی است که در بازدید تعدادی از خبرنگاران از خط7 متروی تهران، حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا بریانک مشاهده شد. این بازدید دیروز به همراه مدیر شرکت متروی تهران و حومه، مجری خط7 و برخی از مهندسان و تکنیسین‌های متروی تهران انجام شد. علی مزینانی، مجری خط7 روز گذشته و پیش از بازدید از این خط گفت: خط7 با طول 27کیلومتر یکی از مهم‌ترین و پرترددترین خطوط متروی تهران خواهد بود که ایستگاه‌های آن از عمق 14متر تا 56متر ساخته شده‌اند.

 وی درباره ایرادهای ایستگاه صنعت در خط7 نیز گفت: هر ایستگاه باید 3هواساز داشته باشد؛ این در حالی است که حتی برای هواساز اصلی نیز تجهیزات لازم نصب نشده است. در ایستگاه‌های دیگر این خط هم که افتتاح شدند وضع هواسازها به همین منوال است. وی در بخش دیگری از سخنان خود از اهمیت سیستم سیگنالینگ گفت که در این خط نیز فعال نشده بود. به گفته وی، این سیستم از اصلی‌ترین ملزومات بهره‌برداری از خطوط و ایستگاه‌های متروست. این در حالی است که در خط7 هر 55دقیقه یک قطار حرکت می‌کرد که با استفاده از بی‌سیم هدایت می‌شد و البته به‌دلیل وجود شیب در مسیر و نبود دید کافی برای راهبر درصورت خطای انسانی فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به‌وجود می‌آمد. یکی دیگر از کمبودهای جدی در این خط نبود پست‌های یکسو‌کننده برق است.

 

   خط7 نیازمند اعتبارات

علی امام، رئیس شرکت متروی تهران و حومه نیز در سخنانی به نقص‌های خط7 اشاره کرد که موجب شدند فعالیت این خط از 10آبان متوقف شود. به گفته وی، شاید این ایستگاه‌ها از بابت امکانات اولیه برای ورود و خروج شهروندان تجهیز شده بودند اما نقص‌های ایمنی بسیاری مشاهده می‌شد که باید رفع می‌شدند. وی این بار نیز همانند دفعات گذشته زمان تکمیل و بهره‌برداری ایمن از این خط را اردیبهشت سال آینده دانست که البته درصورت تأمین اعتبارات مورد نیاز تمام این خط را می‌توان تا پایان سال آینده در اختیار شهروندان قرار داد. رئیس شرکت متروی تهران از رفع مشکل مربوط به دو هواکش این خط نیز خبر داد. همچنین به گفته علی امام برای تهیه دیگر تجهیزات مورد نیاز در بخش سیگنالینگ نیز اقداماتی برای استفاده از محصولات تولید داخل انجام شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید