• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 29 خرداد 1403
کد مطلب : 227625
+
-

کشف جمجمه‌های اموات در ایستگاه آتش‌نشانی

کشف جمجمه‌های اموات در ایستگاه آتش‌نشانی

  موضوع: قبرستان حسن‌آباد
  ویژگی: نخستین گورستان تهرانی‌ها

گورستان حسن‌آباد یکی از قبرستان‌های طهران قدیم بود؛ محلی که تا قبل از دوره رضاشاه، تهرانی‌ها آنجا دفن می‌شدند. بیشتر اجساد این قبرستان به فوت‌شدگان وبای تهران در سال ۱۲۷۱ تعلق داشت و همچنین برخی از شهدای مشروطه. اکنون ساختمان و محوطه آتش‌نشانی روی این گورستان سیطره انداخته؛ گورستانی که غسالخانه‌اش به «حمام جنی» معروف بود.
حمام یادشده همراه با زمین متروکه و بقایای گورستان در سال ۱۳۱۱ به «اداره اطفاییه تهران» تبدیل شد. ازجمله افراد مشهوری که در آرامستان حسن‌آباد به خاک سپرده شده‌اند «میرزا رضای کرمانی» قاتل ناصرالدین‌شاه و «میرزا محمدرضا کلهر» خطاط شهیر قاجار است که در اثر ابتلا به وبا فوت کرد. مادر رضاخان نیز در این گورستان دفن بود. معروف‌ترین چهره عهد قاجار که در این گورستان به خاک سپرده شد، پهلوان اکبر خراسانی بود که سنگ قبرش سال‌ ۱۳۴۸، هنگام تعریض خیابان، هویدا شد.
پرونده گورستان حسن‌آباد با یک رویداد دلخراش نیز پیوند خورده است؛ زمانی که میرزا کوچک‌خان جنگلی در کوه‌های تالش گرفتار طوفان و کولاک شد و از سرما درگذشت، سر بریده او را به تهران آوردند و در گورستان حسن‌آباد به خاک سپردند، اما بعد از مدتی آن را به رشت بازگرداندند. در نهایت، سال 1317خورشیدی گورستان را ویران کردند و به جایش ساختمانی برای آتش‌نشانی ساختند.
جالب است بدانید که بیش از ۲ دهه قبل‌ از محل گورستان سابق، ۲۰ کیلو استخوان و جمجمه بیرون آمد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید