• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227578
+
-

بازی جدید تلگرامی حواشی زیادی دارد که به‌تدریج در حال مشخص‌شدن است

همستر، تصادف، موبایل‌قاپی و بقیه قضایا...

همستر، تصادف، موبایل‌قاپی و بقیه قضایا...

در هفته‌های اخیر ظهور بازی همستر کامبت نه‌تنها فضای مجازی بلکه زندگی اجتماعی خیلی‌ها را تغییر داده است. هنوز هم اغلب کاربران نسبت به این بازی و داشتن درآمد از آن تردید دارند و اغلب به چشم یک سرگرمی به آن نگاه می‌کنند. هرچند این بازی مرموز و ناشناخته هنوز به‌طور مستقیم به کاربری آسیب وارد نکرده اما حاشیه‌های آن تازه آغاز شده است. در این گزارش به بررسی بعضی از حواشی و آسیب‌های غیرمستقیم این بازی پرداخته‌ایم.

همستری که باعث وقوع تصادف می‌شود
در هفته‌های اخیر که همستر کامبت در فضای مجازی رواج پیدا کرده، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند؛ بازی‌ای که در فضای مجازی انجام می‌شود اما تبعات آن را می‌شود در زندگی واقعی به خوبی دید. حالا همستر عده‌ای را طوری به‌خود مشغول کرده که حتی باعث وقوع تصادفات رانندگی می‌شود. سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره این پدیده جدید می‌گوید:« سال گذشته ۳۶درصد از تصادفات پایتخت و امسال نیز ۳۸درصد از تصادفات به‌علت بی‌توجهی رانندگان به جلو اتفاق افتاده.که این مسئله بیشتر به‌خاطر استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی است. این روزها با فراگیرشدن بازی همستر کامبت شاهد هستیم که افراد در حالت‌های مختلف حتی در رانندگی نیز مشغول بازی همستر هستند و به‌جای اینکه توجه و تمرکز خود را به‌ خودرو و خیابان بدهند، در حال اندازه‌گیری تعداد سکه‌های خود هستند که این مسئله می‌تواند باعث وقوع تصادفات جرحی و حتی فوتی زیادی شود. » اما همستر چطور می‌تواند موجب وقوع تصادف شود؟ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: « بازی همستر جدا از اینکه تمرکز و توجه راننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به‌دلیل استفاده مستمر از حرکات دست و چشم طبیعتا مانع از این می‌شود که راننده نیز به شکل تمام و کمال در خدمت رانندگی باشد. متأسفانه حتی شاهد هستیم که موتورسواران نیز در حال انجام این بازی هستند و این مسئله برای راکبان موتورسیکلت‌ها بسیار خطرناک‌تر است زیرا با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی موتورسیکلت به زمین برخورد می‌کند. رانندگان وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت لازم است هنگام رانندگی همه حواس خود را به جلو بدهند و از تلفن همراه خود برای هر هدفی استفاده نکنند. از طرفی دیده شده که برخی عابران پیاده هم هنگام عبور از خیابان مشغول این بازی هستند که این کار رفتن به استقبال خطر است.»

حیوان‌آزاری برای یک مشت سکه
کاربران بازی همستر کامبت برای اینکه امتیاز و سکه بیشتری به‌دست آورند و در نهایت به درآمد بیشتری برسند باید روی صفحه گوشی‌شان ضربه بزنند. هرچند هنوز آینده این بازی معلوم نیست و هیچ‌کس به‌طور واقعی درآمدی از این بازی جدید نداشته، اما خیلی‌ها با جدیت به این کار ادامه می‌دهند و افراد بیشتری را هم به بازی دعوت می‌کنند. در این بین اما بعضی‌ها برای ضربه‌زدن‌های بیشتر و رسیدن به درآمد به‌دنبال راه‌های تازه‌ای هستند و گاهی ابتکار از خود نشان می‌دهند. مثل فردی که از چرخ خیاطی استفاده کرده و کاری کرده بود با هر دفعه پایین‌آمدن سوزن چرخ خیاطی یک ضربه به صفحه گوشی‌اش زده شود تا از این طریق سکه‌های بیشتری به‌دست آورد. در این بین اما انتشار تصاویر فردی که به بهانه ضربه‌زدن به گوشی اقدام به حیوان‌آزاری کرده بود خبرساز شد. در این فیلم کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود مردی از یک سنجاب برای ضربه‌زدن به صفحه گوشی‌اش استفاده می‌کند؛ اقدامی که با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و آنها خواستار برخورد با این فرد شدند.

موبایل‌قاپی به‌خاطر همستر
با افزایش قیمت انواع گوشی‌های موبایل، یکی از مهم‌ترین جرائمی که در شهرهای مختلف اتفاق می‌افتد، موبایل‌قاپی است؛ طوری که مثلا  در پلیس آگاهی تهران، اداره ویژه‌ای برای مبارزه با موبایل‌قاپی تشکیل شده و کارآگاهان زبده پلیس، به‌طور تخصصی به پیگیری پرونده‌های موبایل‌قاپی می‌پردازند و در تعقیب موبایل‌قاپ‌ها هستند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که موبایل‌قاپ‌های حرفه‌ای برای سرقت گوشی‌های موبایل شهروندان از آن استفاده می‌کنند غفلت آنهاست. اگر شما در مکان‌های شلوغ و پرتردد گوشی‌تان را دست نگیرید، آن را در جیب یا کیف مطمئنی قرار دهید و... هیچ موبایل‌قاپی نمی‌تواند گوشی‌تان را سرقت کند. اما این روزها با شیوع بازی همستر کامبت اوضاع کمی متفاوت شده است. کنار خیابان، در ایستگاه اتوبوس و مترو، در صف نانوایی و هر جایی که فکرش را بکنید عده‌ای گوشی به‌دست مشغول گرفتن سکه از همستر هستند. آنها همه فکر و ذکرشان به‌دست‌آوردن امتیاز بیشتر از این بازی شده، غافل از اینکه ممکن است گوشی‌شان را از دست بدهند. سارقان هرقدر هم که در کارشان تجربه و تبحر داشته باشند و از ترفندهای جدید استفاده کنند، اما اگر شهروندان هوشیار باشند، احتمال اینکه آنها بتوانند نقشه‌شان را عملی کنند کمتر می‌شود. این، قصه این روزهاست. شهروندان زیادی در بیشتر نقاط شهر و حتی در کوچه و خیابان موبایل در دست مشغول بازی همستر کامبت هستند و این درست همان لحظه طلایی است که موبایل‌قاپ‌ها در انتظارش هستند تا گوشی شهروندان را در یک چشم به‌هم‌زدن سرقت کنند. صرف‌نظر از معایب و مزایای این بازی جدید اگر شما هم یکی از کاربران همستر کامبت هستید و تمایل دارید که همچنان مالک گوشی موبایل‌تان باشید و کسی از آن و اطلاعات شخصی داخل آن سوءاستفاده نکند، در کوچه و خیابان و مکان‌های پرتردد که امکان گوشی‌قاپی بیشتر است از بازی‌کردن و اســتفاده از گوشــــــــی‌تان صرف‌نظر کنید.

  هوشیار باشید سرتان کلاه نرود
نات‌کوین و همستر کامبت، تحت نظارت هیچ مرجع رسمی داخلی و بین‌المللی نیست. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اعلام کرد: ساخت، عرضه و قیمت‌گذاری رمزارز‌ها ازجمله نات‌کوین و همستر کامبت، تحت نظارت هیچ مرجع رسمی داخلی و بین‌المللی نیست و به‌راحتی امکان ازدست‌رفتن کامل سرمایه مالک آنها وجود دارد.

   درآمد واقعی یا خیالی؟
درباره همستر کامبت گفته می‌شود که به همه کاربران (حدود 160میلون نفر) سود هنگفتی اختصاص داده می‌شود. این در حالی است که بر فرض محقق‌شدن اهداف گفته‌شده، سود مورد نظر به اندازه‌ای نیست که بتواند همه کاربران را پوشش دهد و اگر هم باشد به اندازه بسیار ناچیز و صرفاً برای سرشبکه‌های اصلی خواهد بود.

  شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال
برای شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و با طرح شکواییه، اقدام به ثبت آن کرد. دادسرا معمولا در این زمان تحقیقات را به پلیس فتا ارجاع داده و این نیرو با استفاده از زمینه‌های فنی خود، اقدام به جمع‌آوری ادله و مدارک خواهد کرد. اگر ارتباط در بستر فضای حقیقی باشد احتمال ردیابی کلاهبردار بیشتر است.

  مجازات کلاهبرداری ارز دیجیتال
هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد‌کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن داده‎‌ها یا مختل‌کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا ...  تحصیل کند، مرتکب کلاهبرداری اینترنتی شده و علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا 5سال محکوم خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید