• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227577
+
-

كلاهبرداری با همستر و هشدار فتا

كلاهبرداری با همستر و هشدار فتا

 سرهنگ رامین پاشایی- معاون اجتماعی پلیس فتا

بازی همستر کامبت مینی اپلیکیشني است که روی گوشی افراد نصب می‌شود. پس احتمال سرقت اطلاعات در آن وجود دارد. اطلاعات تعداد زیادی از هموطنان در یک سرور ذخیره می‌شود که خود یک تهدید است. علاوه بر این پیامدهای روانی ناشی از عدم تحقق رویاها را نیز نباید نادیده گرفت. تفاوت این بازی با نات‌کوین این است که در نات‌کوین فقط ۲۵ میلیون نفر در این بازی شرکت کردند اما اکنون حدود ۱۲۰ میلیون نفر در این بازی هستند که چالش محسوب می‌شود؛ چرا كه تعداد زیادی رمزارز وجود دارد و تعداد فروشنده‌ها زیاد است و هر‌قدر فروشنده زیاد باشد قطعا قیمت آن کاهش می‌یابد که هنوز هم در صرافی‌ها فهرست نشده است همچنین مشخص نیست این رمزارز متعلق به کدام کشور و کجاست و چگونه توسعه می‌یابد. بازار رمزارز، بازار بسیار خاصي است و هنوز در کشور ما قوانین آن اجرا نشده است و مشخص نیست که قرار است در این حوزه چه اتفاقی رخ دهد. در این حوزه پرونده‌های بسیاری وجود دارد و افراد زیادی مالباخته هستند و این حوزه بسیار پیچیده است. مجرمان سایبری در حال رصد فضای مجازی هستند و براساس این بازی ممکن است پلتفرم‌های مجرمانه طراحی کنند ؛ مثلا ممکن است حساب کاربری درست کنند و خود را به عنوان حساب پشتیبانی این بازی معرفی می‌کنند و بعد در ارتباط با مردم برای افزایش تعداد سکه‌ها، پول تقاضا می‌کنند یا نوع دوم کلاهبرداری در این حوزه ممکن است مربوط به ولت‌ها باشد زیرا هنوز میزان امنیت آنها را نمی‌شناسیم. همچنین احتمال سرقت اطلاعات گوشی‌ها نیز تهدید محسوب می‌شود.
از سوي ديگر هنوز مشخص نیست که کدام صرافی می‌خواهد این پول را برای ما نقد کند. اگر صرفاً به عنوان شوخی یا سرگرمی نه به عنوان منبع درآمد باشد که مشکلی نیست اما صرفاً به دلیل اینکه نات‌کوین به تعهدات خودش عمل کرد، نمی‌توان در این زمینه هم اعتماد کرد.
بهتر است كه مردم وارد این چالش نشوند. اگر به عنوان تفریح و سرگرمی به آن نگاه می‌کنند باید این را نیز در نظر داشته باشند که این بازی موجب می‌شود وقت زیادی از دست بدهند و البته باید به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید