• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227204
+
-

بازگشت سیمرغ مردمی به فجر

بازگشت سیمرغ مردمی به فجر

جشنواره چهلم فجر که سال1400 به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار شد، هر قدر فیلم خوب کم داشت، دستش از حاشیه پر بود. یکی از حواشی این جشنواره به حذف سیمرغ مردمی بازمی‌گشت. دبیر جشنواره در واکنش به اعتراض‌هایی که به وضعیت آرای مردمی این دوره شد کلا با حذف سیمرغ مردمی اعلام کرد: به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی نخواهیم داشت.
سیمرغ مردمی در سال‌های نخست تولدش چندان اهمیتی نداشت، اما از دهه1390 اهمیت زیادی برای اهالی سینما پیدا کرد و حساسیت‌ها به سلامت رأی‌های این سیمرغ زیاد شد.
سال گذشته، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در چهارمین روز برگزاری چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره حاضر شد و درباره سیمرغ مردمی گفت: سال1400 ما سیمرغ مردمی داشتیم و در حال برگزاری بود که یک‌سری دوستان اعتراض‌هایی داشتند و بعد از اینکه اعتراض آنها را بررسی کردیم متوجه شدیم واقعا تقلب شده و دستگاه یک سینما خاموش بوده و تعداد سانس‌هایی که خاموش بوده در رأی‌گیری تأثیر داشته است. حرف‌های تهیه‌کننده درست بود و اینها در آرای مردمی تأثیر داشت. شاید این تصمیم‌گیری برای من تبعات زیادی داشت، ولی به‌عنوان کسی که برای نظر مردم احترام زیادی قائلم و معتقدم نباید نظر آنها را دست‌کاری کرد گفتم آن رأی‌‎گیری را کنار بگذاریم و سامانه‌ای درست کنیم که از رأی مردم مطمئن باشیم. سال آینده مطمئن باشید رأی‌گیری مردمی در جشنواره وجود خواهد داشت.
امسال که خود محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم فجر است، وقت عمل به آن وعده سال گذشته است. درحالی‌ که در فاصله تقریبا 8‌ماه مانده به جشنواره فجر خبرهای مربوط به جشنواره زودتر از هر سال روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد، در فراخوان بخش ملی جشنواره فجر امسال که دیروز منتشر شد، «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» به جمع جوایز این دوره بازگشته است. در تبصره۲ این بخش فراخوان آمده است: «سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران با مراجعه به آرای تماشاگران، به تهیه‌کننده فیلم منتخب اهدا خواهد شد.»
اولین دوره‌ای که سیمرغ بلورین فیلم برگزیده مردمی اهدا شد شانزدهمین دوره جشنواره فجر در سال1376 بود که این جایزه به «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا رسید. اهمیت سیمرغ مردمی برای فیلم‌هایی که دستشان از جوایز اصلی خالی مانده بود حکم نوعی مرهم و دریافت اعتبار از تماشاگران جشنواره‌ای بود که داورانش شاید به آن فیلم توجه نکرده بودند.
بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره را باید اصلاح خطایی که صرفا به‌دلیل ناآماده بودن زیرساخت‌های رأی‌گیری سالم در جشنواره به‌ وجود آمده بود ارزیابی کرد، نه امتیازی ویژه برای آن.

این خبر را به اشتراک بگذارید