کتاب بشنوید
چگونه اپلیکیشنهای جدید میتوانند به افزایش مطالعه کمک کنند؟
فرشاد شیرزادی-روزنامهنگار
5 سالی است که پادکست با یک شیب ملایم جای خودش را بین مردم بهخصوص قشر نوجوان و جوان باز کرده است. در ایران آمار ساخت پادکست مشخص نیست اما تولیدات زیاد و متنوعی در این حوزه داریم که بخشی از آن مربوط به کتاب و معرفی آنهاست که از قضا مخاطبان پرشماری دارند؛ پادکسترهایی که خلاصه کتابها را میخوانند و با این روش سعی در ترغیب خرید اصل کتاب در میان شنوندگان خود دارند. درباره تأثیر پادکست بر افزایش سرانه مطالعه کتاب و بازار نشر با یک منتقد ادبی، یک ناشر و یک مترجم صحبت کردیم.
پادکست زرد آگهی میگیرد
مجید عمیق، یکی از مترجمان حوزه رمان و داستان:بیشتر نسل جوان به پادکست علاقه دارند و بیش از دیگران مخاطب این بازار هستند. در این بین باید تفاوت نسلها را هم درنظر گرفت. موافقم که شنیدن خلاصه کتاب در پادکست، تلنگری به ذهن و زبان مخاطب میزند تا سراغ کتاب برود و آن را خریداری کند.
با این وصف کتاب کاغذی تقدس خاص خودش را دارد و جایگزین هم ندارد. صدالبته که پادکست میتواند به گوشهای از کتاب اشاره کند یا محتوای آن را پوشش دهد. رسانه زرد، کتاب زرد، گوینده زرد و تبلیغات زرد داریم. وقتی در جامعهای خرد و منطق حاکم بر احساس باشد، پادکست زرد هم جایگاهی ندارد. اما هنگامی که مخاطبان ما احساسی عمل می کنند، منطق حاکم نیست، تولید انواع پادکستهای زرد مانند وبا شیوع پیدا میکند.»
شیوههای سنتی معرفی کتاب منسوخ شدهاند
قدرتالله کریمی، ناشر نشر دوستان و ناهید : تولید و شنیدن پادکست روی فروش و معرفی کتاب تأثیر میگذارد. روشهای سنتی دیگر امروز پاسخگو نیست. امروز نوجوانان و جوانان نه کتاب میخرند و نه مخاطب مجله و روزنامه خاصیاند. بچهها هم همهچیز را در فضای مجازی دنبال میکنند. کتاب هم جزو اینگونه کالاهاست که در شرایط فعلی، بهترین جای تبلیغش فضای مجازی است. اما مشکل اصلی امروز در فضای مجازی و ارتباطش با کتاب این است که وقتی نام کتابی را جستوجو میکنید مطلب و نقدی وجود ندارد و پادکست در این بین میتواند جای انتشار نقد و معرفی درخشان کتاب را بگیرد.
پادکست؛ دوست مجازی کتاب
افشین علاء، شاعر و منتقد ادبی : قطعاً تولید پادکست مناسب به فروش کتاب کمک میکند. در مسیر، در جاده و جاهایی که امکان خواندن کتاب ندارم به پادکستهای مختلف گوش میدهم. قاعدتا پادکست میتواند معرف مفیدی برای کتاب باشد و به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک کند. از طریق پادکست آثار نویسندگان کلاسیک اروپا را دنبال کردهام. اغلب پادکستهایی که در این زمینه گوش دادهام براساس ترجمههای درخشانی تولید شدهاند و کسانی که آن را اجرا کردهاند هم به خوبی از عهده این کار برآمدهاند. پادکست قالب نوظهوری است که جای خودش را باز کرده و این پیشرفت روزبهروز جنبههای متنوع خواهد یافت. نمیتوان تأثیر پادکست را انکار کرد و صد البته مانند هر قالب دیگری روزبهروز غنیتر خواهد شد. به همین دلیل ناگزیر به چنین بهرهگیریهایی در حوزه کتابیم و حضور و صدای بازیگران، صداپیشگان و سلبریتیها در آنها قابل پیشبینی است. اما فراموش نکنیم که اول و آخر نمیتواند جایگزین کتاب باشد. به هر حال در دوران گذشته از طرق محدودی، ناشران و مترجمان از چاپ یک کتاب ارزشمند مطلع میشدند و برای ترجمه سراغش میرفتند. حال راههای خبردار شدن از آثار ارزشمند به مدد فضای مجازی و وسایل ارتباطی بیشتر شده و گسترش یافته و خود پادکستها هم به این موضوع کمک میکنند.