• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226667
+
-

5شاخص برای دولت چهاردهم

یادداشت
5شاخص برای دولت چهاردهم

حسن کاظمی‌قمی؛  نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان

امسال در شرایطی به استقبال سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، بنیانگذار فقید جمهوری‌اسلامی می‌رویم که این روزها ایران داغدار رئیس‌جمهور شهیدش و جمعی دیگر از شهدای خدمت است. در چنین شرایطی ادامه رویکردهای دولت شهید رئیسی در عرصه‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه از دولت چهاردهم به‌حساب می‌آید؛ رویکردهایی که برآمده از الگوهای ترسیمی ازسوی امام‌خمینی (ره) برای یک دولت مطلوب است و طی حدود 3سال اخیر با دستاوردهای چشمگیری همراه بوده‌است. حضور کم‌نظیر مردم ایران در آیین تشییع شهدای خدمت نشان‌دهنده دلبستگی افکارعمومی به مشی و سیره شهید رئیسی است؛ مشی و سیره‌ای که پیش از هر چیز، برآمده از رهنمودهای امام‌خمینی(ره) و رهبرمعظم‌انقلاب است.
  «سیاست‌خارجی» یکی از مهم‌ترین عرصه‌های موفقیت دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید و افکارعمومی خواستار ادامه رویکردهای این حوزه در دولت‌چهاردهم‌اند. ملاک‌عمل‌بودن رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی و اصول قانون‌اساسی در سیاست‌خارجی از رویکردهای اصلی دستگاه دیپلماسی کشور در این دوره بود؛ درواقع رمز موفقیت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در عرصه سیاست‌خارجی کشور، حرکت در چارچوب ترسیمی ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب، قانون‌اساسی و همچنین مصوبات شورای‌عالی امنیت‌ملی بود. اکنون پیگیری چنین راهبردی به یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه از دولت‌ چهاردهم تبدیل شده‌است.
 محور قرارگرفتن موضوع اقتصاد مقاومتی در عرصه سیاست‌خارجی، یکی دیگر از ویژگی‌های دولت شهید رئیسی بود که با دستاوردهای قابل‌توجهی نیز در این مسیر همراه شد. تدارک مسیرهای تازه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق توسعه مناسبات با کشورهای «همسایه» و «دوست» در نقاط مختلف جهان، آن‌هم با توجه ویژه به «متوازن‌سازی سیاست‌خارجی»، توانست گره‌های زیادی را از دست‌وپای اقتصاد کشور بگشاید تا چشم‌اندازهای نوینی پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی-تجاری کشور گشوده شود.
 عبور از «دیپلماسی برجام‌محور» یکی دیگر از ویژگی‌های دولت سیزدهم بود که مردم طی حدود 3سال گذشته شاهد آثار و نتایج آن بوده‌اند. در این دوره موضوع‌های مهم کشور تحت‌تأثیر رایزنی‌های برجامی قرار نگرفت. درواقع متوازن‌سازی اقدا‌م‌ها و فعالیت‌ها در عرصه سیاست‌خارجی کشور سبب شد دیگر برجام «موضوع اول» دستگاه سیاست‌خارجی کشور نباشد. معطل برجام نماندن ویژگی مهم دولت شهید رئیسی بود که ادامه چنین رویکردی در دولت چهاردهم می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور باشد.
 توسعه نقش‌آفرینی در چارچوب نهادها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر نقاط روشن کارنامه فعالیت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود. در این دوره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای کامل شد و جمهوری‌اسلامی به گروه «بریکس» پیوست؛ موضوعی که از نقش‌آفرینی پررنگ‌تر ایران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی حکایت دارد. تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم در این حوزه از دیگر شاخصه‌هایی است که افکارعمومی آن را از دولت چهاردهم نیز مطالبه می‌کند.
 پیوند ایجادشده میان میدان و دیپلماسی در دولت سیزدهم از دیگر نکاتی است که اثرات آن در حوزه تقویت توان راهبردی جمهوری‌اسلامی و تامین امنیت ملی و منافع ملی به‌خوبی نمایان است. یکی از نمودهای چنین پیوندی عملیات «وعده صادق» بود که نتایج آن، زمینه‌ساز ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری‌اسلامی است؛ موضوعی که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی از دولت چهاردهم نیز محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید