• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226579
+
-

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی نوه حضرت امام خمینی‌ره

عیدی‌گرفتن نوه‌ها از امام‌ره

عیدی‌گرفتن نوه‌ها از امام‌ره

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه دختری امام در خاطرات خود از عیدی دادن امام‌خمینی(ره) اینگونه نقل کرده است: «سال که نو می‌شد، نوه‌ها برای دیدن امام به خانه ایشان می‌رفتند و امام هم مانند همه پدربزرگ‌های ایرانی به رسم هدیه و تبرک به آنها عیدی می‌دادند. نوروز سال ۱۳۶۸ خیلی شلوغ بود، من و یاسر(فرزند حاج احمد آقا) و محمدتقی (نوه دختری امام) در خانه دایی‌ام داشتیم بازی می‌کردیم و منتظر بیرون آمدن امام بودیم. یکدفعه حسن آقا  (سیدحسن خمینی) از در وارد شد و گفت: عیدی گرفتید؟ گفتیم: نه. گفت: سریع بروید که آقا شما 3تا را صدا کرده است. ما به سرعت به آنجا رفتیم. عیدی امام به ما در سال‌های ۶۵ تا ۶۷ ،300تومان بود، ولی سال ۶۸ به ما هزار تومان عیدی دادند. امام همیشه وقتی می‌خواستند عیدی بدهند هیچ وقت نمی‌گفتند: بگیر. می‌گفتند: بیا جلو. ما را یکی‌یکی در بغلشان می‌نشاندند و بعد عیدی می‌دادند و یک دستی روی سر ما می‌کشیدند و بعد می‌رفتیم.»

جایگاه ویژه زنان در خانه خمینی‌ها
اشراقی در ادامه به دیدگاه امام نسبت به بانو خدیجه ثقفی اشاره کرده و می‌نویسد: «یک احترام عجیبی برای خانم قائل بودند؛ البته بگویم که رفتارهای آقا به‌گونه‌ای بود که کسی جرأت نمی‌کرد به خانم کوچک‌ترین بی‌احترامی‌ای کند. وقتی که رکن یک خانه مثل امام، طوری رفتار می‌کرد با خانم از لحاظ احترام که همه می‌فهمیدند خانم ‎جایگاه ویژه‌ای دارند، ماها که نمی‌توانستیم در مقابل آن رفتار عرض‌اندام کنیم. آقا احترام ویژه‌ و خاصی برای خانم قائل بودند؛ یعنی انگار خانم برای ما مظهر قداست و احترام بودند به‌خاطر رفتارهای امام. امام با احترام از خانم یاد می‌کردند و با احترام با خانم رفتار می‌کردند و هیچ موقع حالتی نبود که بگوییم آقا به خانم بی‌محلی کرد. عاشقانه با هم زندگی می‌کردند، عاشقانه به هم نگاه می‌کردند، آدم می‌فهمید که قلبا همدیگر را دوست دارند و قلبا برای هم احترام قائلند. البته رفتارهای خانم در برخورد با امام بسیار بزرگ‌منشانه بود، بالاخره خانم طوری با امام رفتار می‌کردند که تمام احترام را برای امام قائل بودند. این احترام متقابل بود، نه که فقط آقا به خانم احترام بگذارند. درواقع رفتارها خشک و مصنوعی نبود.»

نگرانی از تحریف اندیشه‌های حضرت امام‌ره
نوه امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌ریزی معاندان انقلاب برای تحریف اندیشه‌های حضرت امام(ره) تأکید می‌کند: «امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به‌صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه می‌شود. نمونه‌های بسیاری را هم در شبکه‌های مجازی و هم رسانه‌های معاند شاهد هستیم. امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام(ره) همچنان ناشناخته است؛ درواقع نسل کنونی انقلاب، به‌خصوص نسل نوجوان و جوان، امام(ره) را به‌درستی نمی‌شناسند و عظمت امام(ره) را درک نکرده‌اند؛ لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی‌الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، ایشان را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.»
منبع:  پرتال امام خمینی(ره)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید