• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226315
+
-

قاتل بازیگوش

قاتل بازیگوش

سیدسروش طباطبایی‌پور

سال‌هاست نهنگ‌های قاتل در اقیانوس‌ها و سواحل کشورهایی مثل اسپانیا، پرتغال، فرانسه و مراکش، می‌چرخند تا کشتی و قایقی پیدا کنند و از سر خشم، خودشان را به آنها بکوبند و بمب! و چه کشتی‌های بزرگی که به همین دلیل غرق شده‌اند و چه نهنگ‌های عظیمی که در اثر این برخوردها، جانشان را از دست داده‌اند. شاید به همین دلیل، دریانوردان جهان، این موجودات خشمگین را نهنگ‌های قاتل نامیده‌اند، اما حالا دانشمندان دریافته‌اند که، دلیل اصلی رفتار آنها بازیگوشی است!

بازی خطرناک نهنگ‌های بازیگوش!
«رنو دِ استفانس»، یک دانشمند حفظ حیات دریایی است. او و گروهش، حدود 25سال است در این‌باره تحقیق می‌کنند. آنها با بررسی رفتار نهنگ‌های قاتل دریافته‌اند که به‌ خصوص نهنگ‌های نوجوان، کینه‌توز و ستیزه‌جو نیستند؛ اتفاقی که در این سال‌ها رخ داده، آن است که آنها در اقیانوس‌های بیکران، کاری برای سرگرم‌کردن خود ندارند، حوصله‌شان سر می‌رود و برای بازیگوشی و تخلیه انرژی، خودشان را محکم به بدنه یا موتور کشتی‌ها و قایق‌ها می‌کوبند؛ این درحالی‌است که این نهنگ‌های بازیگوش، عواقب کار خود را نمی‌دانند.
آخرین بار، صبح روز 23اردیبهشت امسال، قایقی به طول حدود 15متر، در تنگه جبل‌الطارق با گروهی از این نهنگ‌ها برخورد کرد و پس از نشت آب، قایق غرق شد؛ البته خدمه آن از این ماجرا جان سالم به در بردند.

فراوانی غذا
یکی از غذاهای مورد علاقه این موجودات غول‌پیکر، ماهی تن است که در سال‌های گذشته، در اقیانوس‌ها چندان فراوان نبود. به همین دلیل، نهنگ‌های قاتل، برای شکار آنها، مجبور بودند تلاش بیشتری کنند و کلی از انرژی خود را صرف صید می‌کردند، اما در سال‌های گذشته، تولید ماهی‌های تن، در دستور کار صیادان قرار گرفته و حالا نهنگ‌ها، به راحتی می‌توانند آنها را شکار کنند و دیگر این کار هم برایشان سرگرم‌کننده نیست. پس برای تخلیه انرژی، بازیگوشی با کشتی‌ها را تنها راهکار می‌دانند.
دانشمندان 2 راه برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌اند که تا اینجا، کارساز هم بوده؛ اول اینکه نهنگ‌ها، از قندیل‌های نوک‌تیز متنفر‌ند؛ آنها به صیادان پیشنهاد کرده‌اند در کف یا سطح فرمان‌ قایق خود، قندیل‌هایی تعبیه کنند تا نهنگ‌ها نزدیک آنها نشوند.
دوم اینکه در تکثیر غذای این موجودات غول‌پیکر، زیاده‌روی نکنند تا آنها برای شکار، به زحمت بیفتند و بخشی از انرژی نهفته خود را حین شکار، تخلیه کنند تا دیگر کمتر سراغ کشتی‌های بخت‌برگشته بروند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید