• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22624
+
-

پرفسور، ژنرال و جکی‌چان!

به جز باشگاه گسترش فولاد، هر 15تیم دیگر حاضر در فصل جدید لیگ‌برتر سرمربی‌شان را انتخاب کرده‌اند. 4مربی خارجی و 11مربی ایرانی، تا امروز برای نیمکت‌های لیگ برگزیده شده‌اند. دوئل برانکو و شفر، قابل‌حدس‌ترین نبرد برای قهرمانی لیگ هجدهم است اما مربیان ایرانی لیگ نیز انگیزه بالایی برای برهم‌زدن همه پیش‌بینی‌ها دارند. ستاره‌های لیگ‌برتر در جام‌جهانی روسیه، نمره قبولی گرفته‌اند. آیا مربیان لیگ‌برتر نیز در فصل جدید، با تلفیق تاکتیک و جذابیت، چنین نمره‌ای دریافت خواهند کرد؟
     دو به اضافه دو 
فصل جدید لیگ‌برتر به احتمال بسیار زیاد با 4مربی خارجی آغاز خواهد شد. با توجه به موفقیت‌های مربیان خارجی در ایران، انتظار می‌رفت باشگاه‌های بیشتری این نسخه را برای نیمکت‌شان بپیچند اما حقیقت آن است که در وضعیت فعلی قیمت ارز، ریسک‌کردن بر سر مربی خارجی از دستور کار تیم‌ها خارج شده است. «برانکو ایوانکوویچ» که در دو سال گذشته با قرمزها قهرمان لیگ‌برتر شده، حالا با پرسپولیس در اردوی پیش فصل به‌سر می‌برد. درگیری‌های لفظی پرفسور با کارلوس کی‌روش به اوج رسیده و انتظار می‌رود لیگ هجدهم، پرحاشیه‌ترین فصل حضور این مربی در ایران باشد. «وینفرد شفر» که فصل گذشته با استقلال نتایچی درخشان به‌دست آورد، این بار از شروع فصل در کنار باشگاه خواهد بود. قهرمانی، تنها انتظار هواداران باشگاه از مرد آلمانی به‌شمار می‌رود. دو مربی خارجی دیگر لیگ هجدهم، تا امروز در فوتبال ایران مشغول به کار نبوده‌اند. جان توشاک سرشناس، سرمربی جدید تراکتورسازی تبریز است. یک مربی شناخته‌شده در دنیای فوتبال که اگر به اندازه برانکو و شفر انگیزه و انرژی داشته باشد، تیمش را به لحاظ تاکتیکی متحول خواهد کرد. پائولو سرجیو نیز با سابقه هدایت اسپورتینگ لیسبون و قهرمانی در جام‌حذفی اسکاتلند با هارتس، در شروع فصل روی نیمکت صنعت‌نفت خواهد نشست. مربی پرتغالی البته این اواخر در فوتبال امارات، نتوانسته نتایج خوبی به‌دست بیاورد و کار سختی برای حفظ کردن صنعت در میان تیم‌های تک‌رقمی جدول رده‌بندی لیگ خواهد داشت. انتظارها از مربیان خارجی لیگ، بیشتر از سایر مربیان است. شاید اگر تعداد آنهای کمی بیشتر بود، وزن فنی لیگ نیز بالاتر می‌رفت. 
     قدیمی‌ها؛ ژنرال و کامپیوتر
امیرقلعه‌نویی و مجید جلالی، باسابقه‌ترین مربیان داخلی لیگ‌برتر محسوب می‌شوند. یکی از این دو نفر در تابستان از باشگاه قبلی‌اش جدا شده و دیگری در همان باشگاه فصل گذشته به کار ادامه خواهد داد. شاید این فصل، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای هر دوی آنها برخوردار باشد. قلعه‌نویی بعد از یک فصل موفقیت‌آمیز در ذوب، حالا با ماموریت احیای سپاهان به این باشگاه ملحق شد و همه ابزار لازم برای این کار را نیز در اختیار گرفته است. او در پایان چند فصل ناامید کننده، دوباره به اوج نزدیک شده و شاید پس از 6سال، دوباره قهرمانی لیگ‌برتر را به‌دست بیاورد. شکست خوردن در این پروژه، امیر را با یک بحران دوباره روبه‌رو خواهد کرد. مجید جلالی نیز فصل گذشته عملکرد متوسطی با پیکان داشت. تیم او به شدت درگیر نوسان بود و حالا به‌نظر می‌رسد که اصلی‌ترین برنامه این مربی، برقرارکردن یک روند خوب و کم‌نوسان در پیکان باشد.
     این گروه آشنا 
علی دایی و سایپا، بعد از نتایج خوب فصل گذشته تمایلی به قطع همکاری ندارند. شهریار بعد از چندین سال کار کردن در لیگ‌برتر به‌عنوان سرمربی، حالا به یکی از چهره‌های آشنا روی نیمکت‌های فوتبال ایران تبدیل شده است. یحیی گل‌محمدی نیز در چنین جایگاهی قرار دارد. سرمربی فصل گذشته تراکتور، مدتی قبل هدایت پدیده را بر عهده گرفت و فصل بدنسازی باشگاه را به سرعت آغاز کرده است. عملکرد این مربی در تراکتور و حالا نفراتی که به پدیده به خدمت گرفته، نشان می‌دهد که کار کردن با فوتبالیست‌های جوان، حالا اصلی‌ترین دغدغه یحیی تلقی می‌شود. عبدالله ویسی، یک مربی آشنای دیگر برای لیگ هجدهم است. او باز هم فصل را در جنوب کلید می‌زند اما این بار به جای استقلال خوزستان، با نفت مسجدسلیمان به لیگ خواهد آمد. مثل همیشه، ویسی کولیبالی را نیز با خودش به هر تیم تازه‌ای منتقل می‌کند. مهدی تارتار در پارس جنوبی و سیروس پورموسوی در فولاد خوزستان، دیگر مربیان وطنی تکراری لیگ محسوب می‌شوند. آنها نیز در فصل گذشته نتایج قابل قبولی به‌دست آوردند و در تیم‌های‌شان تثبیت شدند.
     یاران قدیمی کارلوس! 
دو دستیار سابق کارلوس کی‌روش، سوپرایزهای این فصل نیمکت‌های لیگ‌برتر خواهند بود. امید نمازی که در اولین روزهای حضور مرد پرتغالی در فوتبال ایران دستیار اول او به شمار می‌رفت، حالا برای اولین‌بار به صورت مستقل هدایت یک تیم ایرانی را بر عهده دارد. امید نمازی حالا دیگر در صف دشمنان کی‌روش قرار گرفته است!  او چندین سال در فوتبال آمریکا فعالیت کرده و در این تابستان مورد اعتماد مدیران ذوب‌آهن قرار گرفته است. جواد نکونام نیز بعد از مدت کوتاهی دستیاری کی‌روش، نساجی را از گردنه سخت لیگ یک عبور داد تا فصل جدید را نیز در همین باشگاه کلید بزند. نکو از استعداد و کاراکتر تبدیل شدن به یک مربی بزرگ برخوردار است اما هنوز باید چیزهای زیادی را در لیگ‌برتر به اثبات برساند. 
     انتخاب‌های باورنکردنی
سپیدرود رشت همین حالا دو مالک دارد و هر مالک نیز به سهم خودش برای تیم سرمربی انتخاب کرده است. از نظر تن‌زاده، علی نظرمحمدی سرمربی باشگاه است. مردی که در فصل قبل تیم را در یک قدمی سقوط قرار داد و سرانجام اخراج شد. از نظر نوین نیز، خداداد عزیزی تیم را هدایت می‌کند. خداداد چندین سال از سرمربیگری دور بوده و در تجربه‌های قبلی‌اش نیز هرگز یک مربی ویژه نشان نداده است. به‌جز خداداد، داریوش یزدی دیگر مهمان ناخوانده لیگ هجدهم خواهد بود. سرمربی جدید استقلال خوزستان در اولین گام، با لیدرهای باشگاه درگیر شده است!  در بین باشگاه‌های لیگ‌برتر، تنها سرنوشت یک نیمکت هنوز روشن نیست. گسترش فولاد هنوز سرمربی جدیدش را انتخاب نکرده و اوضاع این تیم همچنان به‌شدت مبهم به‌نظر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :