• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226151
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgvyy
+
-

بیشتر اقوام ایرانی اینجا هیئت دارند

بیشتر اقوام ایرانی اینجا هیئت دارند

    موضوع: حسینیه حجت و هیئت‌های معروف نازی‌آباد
    ویژگی: مهاجرت گسترده به نازی‌آباد باعث رونق هیئت‌های مختلف از اقوام گوناگون شد


بیشتر اقوام ایرانی از ترک‌زبان‌ها گرفته تا جنوبی‌ها، شمالی‌ها و ... در نازی‌آباد هیئت دارند. مرکزیت عزاداری سالار شهیدان در این محله معروف تهران، حسینیه حجت است؛ نخستین حسینیه محله که سال ۱۳۳۴ کلنگ ساختش به زمین زده شد.
محمد گودرزی از معتمدان محله نازی‌آباد می‌گوید: «سیدمحمد بوتیمار معروف به «حاجی گل» از نخستین افرادی بود که برای زندگی به این محله آمد. از سال ۱۳۳۳ او و عده‌ای از دوستان و فامیل‌ها تصمیم گرفتند هیئتی را تأسیس کنند و مدتی هم بخشی از جلسات هیئت را در مسجدالرسول(ص) یا به‌صورت نوبتی در منزل اعضای هیئت تشکیل می‌دادند.
 همین نشست‌ها و هیئت‌های خانگی باعث شد تا به فکر ساخت حسینیه برای نازی‌آباد بیفتند. قبل از اینکه اینجا حسینیه شود موتورخانه شهرداری بود. زمین را به مزایده گذاشتند و فردی زمین را ‌خرید تا سینما بسازد. خب از آنجایی‌ که زمین، درست همجوار مسجدالرسول(ص) بود اهالی رضایت ندادند این اتفاق بیفتد. پول روی‌ هم گذاشتند و وام گرفتند و زمین را به دوبرابر قیمت اصلی خریدند. سینماهای قدیم، شرایط مناسبی نداشت و اهالی مقاومت کردند تا اینجا سینما ساخته نشود.»
مهاجرت گسترده به نازی‌آباد و وجود کارخانه‌های متعدد و رفت‌وآمد کارگرها از اقوام و شهرهای مختلف باعث شد تا هیئت‌های بسیاری در این محله شکل بگیرند. غم غربت و احساس تنهایی باعث شد تا هیئت‌ها یکی پس از دیگری در نازی‌آباد جان بگیرد و در کنار عزاداری، محلی برای احیای هویت اقوام مختلف هم باشد. هیئت سجادیه یکی از آنها بود که علاوه بر کار فرهنگی و مذهبی، برنامه‌های سخنرانی هم برگزار می‌کرد و جوانان فعال در آن مقالات و کتاب‌های افرادی چون شهید مطهری و دکتر شریعتی را با هم ردوبدل می‌کردند. بیشتر ساکنان نازی‌آباد، آذری‌زبان‌های تبریز، سراب، اردبیل و تعداد کمتری هم زنجانی بودند. قمی‌ها، ساوه‌ای‌ها، خلجستانی‌ها، فراهانی‌ها و کاشانی‌ها از ساکنان این محله بودند که هر یک از اینها هیئت‌های مذهبی خودشان را داشتند. هیئت منتظرین، هیئت سرابی‌ها، هیئت موسی‌بن‌جعفر، هیئت مجید صباغ‌پور، هیئت جان‌نثاران ولیعصر(عج) و ... دهه ۴۰ برپا شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید