• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226089
+
-

بپا قارچ نخوری

بپا قارچ نخوری

عده‌ای به ‌علت مسمومیت ناشی از خوردن قارچ سمی در طبیعت، یا راهی بیمارستان می‌‌شوند ‌یا در بدترین حالت جانشان را از دست می‌دهند. این اتفاق هم معمولا در فصل بهار می‌افتد که مردم برای گشت‌و‌گذار به جنگل‌ها، باغ‌ها و مزارع می‌روند و از آنجا که عده‌ای فکر می‌کنند هر‌چه در طبیعت بروید، قابل خوردن است، هر  علف و گیاه هرزی را به‌عنوان گیاه دارویی از جا در‌می‌‌آورند و هر‌چه قارچ است را هم به‌عنوان قارچ خوراکی میل می‌کنند.
طی امسال آمار مسمومیت با قارچ سمی و مراجعه به اورژانس 5برابر سال گذشته بوده و از فروردین  ماه سال جاری تا همین روزهای ابتدایی خرداد، ۲۳۳ نفر به‌دلیل مصرف قارچ‌های سمی یا همان قارچ وحشی دچار مسمومیت شده‌اند و متأسفانه 2 نفر از مصرف‌کنندگان که در تهران بودند، جان خود را از دست داده‌اند.
به همین دلیل هم کارشناسان حوزه سلامت توصیه می‌کنند که مردم از مصرف قارچ‌های خودرو به ‌ویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک‌شده می‌رویند و یا قارچ‌هایی که افراد بومی جمع‌آوری می‌کنند و به فروش می‌رسانند، جدا خودداری کنند. این را هم بدانید که تشخیص قارچ سمی از غیرسمی آن، با جست‌وجو در اینترنت یا علائم ظاهری قارچ قابل تشخیص نیست و فقط متخصصان و کارشناسان قارچ‌شناسی و گیاهشناسی می‌توانند تفاوت را تشخیص بدهند. اگر هم کسی از نزدیکان‌تان قارچ سمی خورد، بدانید که علائم مسمومیت بین 4 تا 5ساعت و گاهی 12تا 16ساعت خود را نشان می‌دهد و نشانه‌هایی مانند استفراغ، بی‌حالی، عطش زیاد، دل‌درد، سرگیجه و همچنین عوارض روحی دارد که در این مواقع باید فورا بیمار مسموم را به مرکز درمانی برسانید؛ وگرنه ممکن است سبب مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن مانند کبد یا کلیه‌ها شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید