• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 6 خرداد 1403
کد مطلب : 225988
+
-

نگاه تاریخی

حمله به خرمشهر در آخرین روز تابستان
بعدازظهر ۳۱شهریور سال۵۹، خرمشهر زیر آتش سنگین رژیم بعثی قرار گرفت.  شهر در آتش می‌سوخت و صدای انفجار لحظه‌ای قطع نمی‌شد. طولی نکشید که بیمارستان پر شد از مجروحان و شهیدان. مردم به‌خصوص جوانان رو به مسجد جامع(نماد مقاومت) و دیگر پایگاه‌ها آوردند تا برای مقاومت سازماندهی شوند.

شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در خونین‌شهر
با تداوم هجوم همه‌جانبه دشمن به خرمشهر، گروه‌های مقاومت به سرعت در این شهر شکل گرفت جنگ و گریز شروع شد. آن طرف از توپخانه، تانک، خمپاره انداز، مسلسل‌های سنگین و قوای زرهی بهره می‌برد و این طرف فقط چند تفنگ ام‌یک، ژ۳، بطری‌های آتش‌زا و چند آرپی‌جی داشت. در۳۴روز مقاومت، اگر چه بسیاری از مدافعان شهر شهید شدند ولی دشمن را در دستیابی سریع به اهدافش ناکام گذاشت. هر چند که خرمشهر، خونین شهر شد.

اشغال در 4آبان1359
سرانجام در روز ۴آبان۱۳۵۹ خرمشهر پس از یک‌ماه مقاومت رزمندگان ایرانی و نیروهای محلی، به اشغال کامل ارتش بعثی عراق درآمد.  نیروهای ارتش بعثی با  پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‌های خرمشهر شدند. رزمندگان و مردم شهر در اطراف پل خرمشهر، تلاش بسیاری کردند تا از پیشروی نیروهای صدام جلوگیری کنند اما خرمشهر به‌دست دشمن افتاد .

آزادسازی در سوم خرداد1361
از همان زمان اشغال خرمشهر، فکر آزادسازی این شهر در بین مسئولان و فرماندهان نظامی ایران مطرح بود تا اینکه عملیات «بیت‌المقدس»  با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» در ۱۰اردیبهشت۱۳۶۱ آغاز شد. اما حساسیت و اهمیت هدف‌های ایران و عراق در این منطقه موجب شد که عملیات به‌مدت ۲۵روز به درازا بکشد و درنهایت رزمندگان اسلام، درحالی‌که در شرایط بسیار دشوار آب و هوایی می‌جنگیدند، در اوج اقتدار، خرمشهر را آزاد کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید