• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
پنج شنبه 3 خرداد 1403
کد مطلب : 225823
+
-

روایت‌هایی از حادثه تا شهادت

4نفر از شاهدان عینی روایت‌هایی از حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید را بازگو می‌کنند

روایت‌هایی از حادثه تا شهادت

چند روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش، کشور در غم و اندوه و شوکی باورنکردنی فرورفته است. حالا شماری از وزرا و همراهان رئیس‌جمهور شهید که آن روز به استان آذربایجان شرقی رفته بودند و افرادی که در عملیات جست‌وجو حضور داشتند روایت‌های تازه‌ای را از وقوع حادثه و چگونگی کشف پیکر شهدا بازگو می‌کنند.

آخرین تماس
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از نزدیک‌ترین افراد به شهید رئیسی بود و می‌شد او را همه‌جا در کنار رئیس‌جمهور دید. او  که آن روز رئیس جمهور را در بالگرد دیگری همراهی می کرد درباره این حادثه می‌گوید: بعد از دیدار مردمی، حدود ساعت 13 عصر بود که بالگردها به سمت تبریز حرکت کردند. هوا صاف بود. بعد از نیم ساعت لکه ابری دیدیم. شهید کاپیتان مصطفوی خلبان بالگرد حامل آقای رئیسی گفت ارتفاع بگیریم و بالای ابرها برویم. بعد از 30ثانیه که به بالای ابر رفتیم، خلبان متوجه شد که بالگرد اصلی همراه ما نیست. ارتباط رادیویی‌مان هم قطع شد. خلبان چند دور روی منطقه زد ولی پایین دیده نمی‌شد. او ادامه می‌دهد: در ارتفاع آنتن‌دهی وجود داشت و در دره آنتن نبود. کادر پروازی به ما گفتند که تماسی با تلفن همراه خلبان شهید مصطفوی داشتیم که شهید آیت‌الله آل‌هاشم جواب داده بودند. من تماس گرفتم و از حالشان پرسیدم که گفت حالم خوب نیست و متوجه نشده‌ام چه شده و نمی‌دانم کجاییم. گفت لابه‌لای درخت‌ها هستم و هیچ‌کس را نمی‌بینم و تنها هستم و... برای ما مشخص شد که بالگرد دچار سانحه شده و تصمیم گرفتیم خود را به محل حادثه برسانیم ‌تا کار امداد و نجات انجام بگیرد. بعد از آن من سه‌چهار بار با آقای آل‌هاشم تماس گرفتم و تا سه‌چهار ساعت بعد از حادثه تماس برقرار می‌شد و جواب می‌دادند اما در تماس‌های آخر رمقی نداشتند و صدای‌شان فقط بیانگر حیات‌شان بود. بعداً مشخص شد که سایر سرنشینان در دم جان‌باخته‌اند.وقتی منطقه را پیدا کردیم، اوضاع اینطور حکایت می‌کرد که رئیس‌جمهور و سایر شهدا بلافاصله در حادثه به شهادت رسیده‌اند اما آقای آل‌هاشم بعد از چند ساعت به شهادت رسیده است.

حادثه به روایت وزیر راه
مهرداد بذرپاش، وزیر راه نیز یکی از افرادی بود که در آخرین سفر شهید رئیسی همراه او بود. او که در بالگرد دیگری حضور داشت ماجرای ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور را اینطور روایت می‌کند: 3بالگرد حدود ساعت13:15 پرواز کردند. بالگرد رئیس‌جمهور طبق پروتکل بین 2 بالگرد دیگر قرار گرفت. من، مهندس محرابیان و آقای اسماعیلی، تعدادی از محافظان رئیس‌جمهور و چند خبرنگار در بالگرد اول بودیم. حدود ساعت13:40 دیدم کادر پرواز با یکدیگر صحبت می‌کنند. من از مهندس پرواز پرسیدم که چه اتفاقی افتاده که گفتند بالگرد رئیس‌جمهور را گم کرده‌ایم. کاپیتان بالگرد دو سه دور در منطقه زد اما نتوانست بالگرد رئیس‌جمهور را پیدا کند. در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که امکان داشت و در نزدیکی معدن مس سونگون 2 بالگرد فرود آمد. با چند نفر از سرنشینان بالگرد تماس گرفتیم. تلفن برخی از آنها زنگ می‌خورد. مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، استاندار و آقای آل‌هاشم؛ اما پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم. این تماس‌ها تا حدود ساعت14:30 ادامه داشت. بعد با مرکز کنترل فضای کشور تماس گرفته شد و ما توانستیم موقعيت تقریبی بالگرد را تشخیص دهیم.

روایت موتورسواران از کشف بالگرد
ازجمله نخستین گروه‌هایی که توانستند بالگرد ساقط شده حامل رئیس‌جمهور شهید را کشف کنند موتورسواران بودند. آنها با استفاده از امکاناتی که در اختیار داشتند در شرایطی سخت خود را به لاشه بالگرد و پیکر شهدا رساندند. سیامک امیرخیزی، رئیس هیأت موتورسواری واتومبيلرانی آذربایجان شرقی روایتی تازه و دست اول از این ماجرا دارد. او می‌گوید: ۷۵ورزشکار با اجازه نیروی انتظامی در قالب تیم‌های آفرود و اندرو از شهرستان‌های اهر، کلیبر و هریس وارد منطقه شدند. برخی از روستاییان و محلی‌ها هلی‌کوپتر را دیده بودند و با کمک راهنمایان حرکت به سمت مناطقی که احتمال یافتن بالگرد را داشت آغاز کردیم. دید کم و بارش باران و شیب‌های تند و گل و لای عملا کار را بسیار مشکل می‌کرد و درنهایت هم بچه‌های تیم اندرو توانستند به محل حادثه برسند. او درباره وضعیت بالگرد و شهدا می‌گوید: بالگرد در برخورد با زمین منفجر شده بود. پیکرهای برخی از شهدا در کنار بالگرد سوخته بود و تنها پیکر حضرت آیت‌الله آل‌هاشم در فاصله حدود 100 متری بالگرد بود که با تماس ایشان و مشخصاتی که آن شهید عزیز دادند راهنمایان محلی، ارزیابی دقیق پیدا کردند و به محل حادثه رسیدند.

عملیات انتقال شهدا
محسن هاشم‌نژاد، کارشناس هواشناسی کوهستان زنجان یکی از افرادی بود که روز حادثه به منطقه اعزام شد. او درباره این عملیات می‌گوید: حدود ساعت5:30 تا 6صبح بود که اعلام شد محل دقیق سانحه مشخص شده است. منطقه بسیار مه‌آلود بود و همین مه‌آلودگی کار را بسیار سخت‌تر می‌کرد. سرانجام با تلاش بی‌وقفه تیم‌های امدادی، بالگرد کشف شد؛ بالگردی که به‌دلیل اصابت با کوه متلاشی شده بود؛ پیکر شهیدان عزیز هم پیدا شد. برخی پیکرها دارای سوختگی بودند و برخی به‌دلیل آسیب دیدن، ترومای سنگین و شدید مثل شکستگی داشتند. کادر پروازی هم بیشترین آسیب‌ها را دیده بودند. پیکر مطهر امام جمعه تبریز هم کمی دورتر از پیکر سایر شهدا روی زمین گل‌آلود پیدا شد، درحالی‌که به‌دلیل خونریزی‌های داخلی به مقام رفیع شهادت رسیده بود. پیکرهای شهدا داخل برانکارد گذاشته شد و امدادگران زنجانی 4پیکر را به آمبولانس‌ها منتقل کردند. مسیر بازگشت اما به‌دلیل لغزندگی شدید، افزایش مه و سربالایی سخت‌تر از مسیر رفت بود. با این همه سرانجام و پس از ساعاتی پیکرها منتقل و تحویل مراجع قانونی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید