• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225517
+
-

خطرات حجامت غیرعلمی

حجامت‌درمانی هم مانند هر مداخله پزشکی یا درمانی، خطرات و عوارض جانبی بالقوه‌ای را به همراه دارد، به‌ویژه زمانی که به درستی انجام نشود یا در افرادی انجام شود که در این‌باره ممنوعیت‌هایی دارند. به همین دلیل آگاهی از این خطرات و مشورت با یک متخصص طب ایرانی قبل از انجام آن ضروری است. برخی از خطرات مرتبط با حجامت‌درمانی غیر اصولی در ادامه آمده است.

احتمال پارگی مویرگ‌
یکی از شایع‌ترین عوارض حجامت، کبودی یا تغییر رنگ پوست در محل استفاده از فنجان و به‌دلیل مکش است. به همین دلیل اگر توسط یک فرد غیرمتخصص انجام شود می‌تواند پارگی مویرگ‌ها را رقم بزند.

سوزش و سوختگی پوست
استفاده نادرست از روش‌های حجامت، به‌ویژه حجامت آتش یا مکش بیش از حد، می‌تواند منجر به تحریک پوست، تاول یا سوختگی شود.

خطر عفونت
اگر لیوان‌های حجامت به خوبی تمیز و استریل نشوند در فاصله زمانی بین استفاده، خطر عفونت در محل‌های حجامت وجود خواهد داشت.

ناراحتی یا درد
حجامت‌درمانی می‌تواند باعث ناراحتی یا درد شود، به‌ویژه حین استفاده و برداشتن فنجان و زمانی که ساکشن بیش از حد اعمال شده باشد.

ایجاد لخته خون
در موارد نادر، حجامت‌درمانی ممکن است به تشکیل لخته‌های خون منجر شود، به‌ویژه در افرادی که اختلالات لخته شدن خون دارند یا داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند.

اثرات نامطلوب برای برخی بیماران
 حجامت ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، به‌ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های خاص ،مانند اختلالات خونریزی، عفونت‌های پوستی یا سیستم ایمنی ضعیف.

واکنش‌های آلرژیک
در برخی موارد، افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک به مواد مورد استفاده در حجامت، مانند لاتکس (درصورت استفاده از لیوان‌های لاستیکی) یا روغن‌های اعمال‌شده روی پوست را تجربه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید