• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225484
+
-

نشاط اجتماعی در سایه دهه کرامت

توکلی‌زاده: جشن‌های دهه کرامت از طریق هم‌افزایی همزمان در بیش از 10کلانشهر کشور برگزار می‌شود

نشاط اجتماعی در سایه دهه کرامت

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

امسال جشن دهه کرامت در پایتخت باشکوه‌تر و گسترده‌تر از هر زمان دیگری آن هم با مشارکت گروه‌های مختلف مردمی و همچنین در کلانشهر‌های مشهد و قم در حال برگزاری است. در دهه کرامت امسال شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای برای طیف‌های مختلف جامعه، به‌ویژه دختران و دانش‌آموزان هستیم. در همین رابطه محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، ضمن تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های کلی و کلان مدیریت شهری در طراحی و اجرای جشن‌ها و مراسم ویژه دهه کرامت، بخشی از مهم‌ترین این برنامه‌ها و نحوه اجرای آنها را تشریح کرد.

برای برگزاری هرچه‌بهتر و باشکوه‌تر دهه کرامت چه نکات و مواردی در برنامه‌ریزی‌ها و اجرا مورد توجه قرار گرفته است؟
در سال‌های گذشته جشن میلاد کریمه اهل‌بیت(س) منحصر به یک یا درنهایت 2روز از دهه کرامت می‌شد و نیاز بود برای تکریم مقام والای خواهر مکرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به تدابیر و برنامه‌های جدید برسیم. یکی از این تدابیر، اجرای برنامه‌های جمعی و جشن‌های شاد دخترانه از چند روز مانده به روز میلاد حضرت معصومه(س) بود؛ چراکه طراحی پویش مناسب برای قشر‌های مختلف مخاطب میلاد حضرت معصومه(س)، به‌ویژه دانش‌آموزان دختر، از ضرورت‌های تدوین برنامه مناسب برای گرامیداشت روز دختر بود. همچنین با توجه به اوج‌گرفتن ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت این دهه، دلدادگان و عاشقان حضرت رضا(ع) با شور و نشاط بیشتری جشن‌های مردمی و خودجوش را برپا می‌کنند و ما نیز با این ظرفیت‌های عظیم مردمی همراه شدیم تا جشن‌های دهه کرامت با وسعت و شادمانی و نشاط بیشتری برگزار شود. همچنین جلسات مختلف و متعددی با فعالان فرهنگی و اجتماعی برگزار شد تا جشن‌های دهه کرامت را بهتر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.
مهم‌ترین برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای دهه کرامت شامل چه مواردی است؟
کار‌های مهمی در راستای تعمیق بیشتر عشق و ارادت مردم نسبت به حضرت ثامن‌الائمه(ع) از سوی خادمان آن حضرت در مسئولیت‌های مختلف صورت پذیرفته است که اعزام زائراولی‌ها، پوشش درمانی و کمک‌رسانی به بیماران خاص، آزادسازی زندانیان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و همچنین تجمع 4کیلومتری امام رضایی‌ها ازجمله آنها و ضروری است به این نوع برنامه‌ها بیشتر پرداخته شود.
به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور چطور از این فرصت و ظرفیت برای برگزاری هرچه‌باشکوه‌تر جشن‌های دهه کرامت استفاده کردید؟
از طریق هم‌افزایی صورت‌گرفته با شهرداران تمام مراکز استان‌ها و تولیت آستان قدس رضوی، به‌طور همزمان جشن بزرگ امام رضایی‌ها در بیش از 10کلانشهر کشور برگزار می‌شود. همچنین جشن بزرگ امام رضایی‌ها یکشنبه 30اردیبهشت همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) در مشهد برگزار خواهد شد.
همان‌طور که اشاره کردید، امسال هم مانند سال گذشته جشن امام رضایی‌ها در یکی از میدان‌های اصلی شهر تهران برگزار شد. درخصوص این برنامه و جزئیات آن هم توضیح می‌دهید؟
جشن امام رضایی‌ها از ساعت 16 تا 22روز جمعه حدفاصل میدان هفتم‌تیر تا میدان ولیعصر (عج) به طول 4کیلومتر شامل 2کیلومتر رفت و 2کیلومتر مسیر برگشت، برگزار و در طول مسیر خدمات فرهنگی و اجتماعی و... به شهروندان ارائه شد. مدیریت شهری هم در این بخش صرفا وظیفه فراهم‌کردن زیرساخت‌ها را برعهده داشت و کار اصلی به‌دست و با مشارکت مردم ازجمله پایگاه‌های بسیج و گروه‌های جهادی و... صورت گرفت. 400موکب جانمایی شد و 12هزار خادم میزبانی از شهروندان را به‌عهده داشتند. همچنین در میدان ولیعصر(عج) از شمال تا خیابان زرتشت، از جنوب تا خیابان طالقانی و از غرب تا خیابان فلسطین هم این موکب‌ها برپا بود و به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند.
میزان حضور شهروندان در جشن 4کیلومتری امام رضایی‌ها چند نفر بود؟
پیش‌بینی ما حضور و مشارکت صدها هزار نفر از شهروندان در جشن امام رضایی‌ها بود؛ البته آمادگی برای میزبانی از شرکت‌کنندگان بیشتر هم وجود داشت. براساس پیش‌بینی‌ها و تجربه سال گذشته به این آمار هم رسیدیم. ازاین‌رو برای رفاه بیشتر شرکت‌کنندگان و خدمت‌رسانی بهتر تدابیری هم برای استقرار تیم‌های اورژانس، ستاد گمشدگان و همچنین توزیع آب‌معدنی اتخاذ شد.
چه برنامه‌هایی در این مراسم تدارک دیده و پیش‌بینی شده بود؟
در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان در این جشن به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که اکثر موکب‌ها در مسیر میدان هفتم‌تیر به ضلع شمال میدان ولیعصر(عج) جانمایی شوند. ضلع جنوب این مسیر در بلوار کریم‌خان هم به شهربازی کودکان اختصاص داشت. استیج اصلی جشن در میدان ولیعصر(عج) برپا شد و برنامه‌های ویژه‌ای هم پیش‌بینی شده بود که در 2نوبت قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء به اجرا درآمد. پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) رأس ساعت 20، برقراری ارتباط زنده با حرم امام رضا(ع) و پخش از تلویزیون‌های شهری نصب‌شده در طول مسیر برگزاری جشن و نورافشانی میدان ولیعصر(عج) از دیگر برنامه‌های جشن امام رضایی‌ها بود.
گویا علاوه بر میدان‌های ولیعصر(عج) و شهدای هفتم تیر، شاهد برگزاری مراسم و برپایی جشن‌هایی در دیگر میدان‌های مهم شهر هم بودیم.
در دهه کرامت امسال برپایی 22چایخانه امام رضا(ع) پیش‌بینی شدکه در 22میدان اصلی و بزرگ شهر دایر شدند و تا دوشنبه 31اردیبهشت مصادف با تولد امام رضا(ع) از شهروندان پذیرایی می‌کنند.
به‌عنوان سخن آخر اگر نکته و مطلبی باقی مانده است بفرمایید.
امیدوارم توفیق این را داشته باشیم که تمام جشن‌ها و اعیاد و مناسبت‌های مذهبی ازجمله دهه کرامت را هرسال بهتر و باشکوه‌تر از سال قبل برگزار کنیم و بتوانیم ارزش‌ها و مفاهیم غنی دینی را هرچه بیشتر و بهتر در قالب همین برنامه‌ها به نسل جوان، به‌ویژه دانش‌آموزان انتقال دهیم.

از طریق هم‌افزایی صورت‌گرفته با شهرداران تمام مراکز استان‌ها و تولیت آستان قدس رضوی، به‌طور همزمان جشن بزرگ امام رضایی‌ها در بیش از 10کلانشهر کشور برگزار می‌شود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید