شهرداری تهران وعده داده بود که عملیات اجرایی هر 4خط جدید مترو را در این دوره آغاز کرده و 10سال زودتر از برنامه اولیه یعنی تا سال1410 به بهرهبرداری برساند. پس از آغاز عملیات اجرایی خط9 متروی تهران در چهارشنبه هفته گذشته، محسن هرمزی از کلنگزنی خط11 مترو ظرف 2هفته آینده خبر داد تا به این ترتیب پس از آغاز پروژه احداث خطوط جدید10 و8 مترو در سال گذشته و کلنگزنی خط9 مترو در اردیبهشت امسال، ساخت آخرین خط باقیمانده از خطوط جدید 4گانه نیز رسما در خرداد1403 شروع خواهد شد و طبق برنامه قرار است ظرف مدت 8سال تکمیل شود.
عبور از 7منطقه غربی و جنوبغربی تهران
خط11، آخرین خط باقیمانده از خطوط جدید متروی تهران است. این خط قوسیشکل، 7منطقه درحال توسعه جنوبغرب و جنوب تهران (مناطق16،17،18،19،20،21و22) را که به لحاظ ایستگاه و خطوط مترو کمبرخوردار هستند پوشش خواهد داد. همچنین خط11 با اتصال به خطوط8 و9 متروی تهران که هردو از خطوط جدید مترو پایتخت هستند، یکپارچگی شبکه ریلی پایتخت را به شکل مطلوبی افزایش میدهد.از چیتگر تا تقیآباد آخرین خط متروی تهران از پایانه چیتگر به سمت جنوب شهر میرود و مناطق18 و21 و همچنین در ادامه، شرق مناطق19 و20 را پوشش میدهد. در نهایت سهراه تقیآباد، ایستگاه پایانی خط11 است. این خط با هر 3خط حومهای درجنوب تهران دارای ایستگاه تبادلی است که از این لحاظ یکی از اصلیترین خطوط مترو در تبادل با شبکه حومهای محسوب میشود.
افزایش 2/2میلیون سفر روزانه
در همین رابطه مسعود درستی، مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه، از تأثیر قابل توجه 4خط جدید ازجمله خط11 در افزایش ظرفیت متروی تهران خبر میدهد و در این رابطه میگوید: «نکته قابل تامل این است که با احداث 4خط جدید، روزانه حداقل 2/2میلیون سفر به جمع استفادهکنندگان از شبکه متروی تهران افزوده شده و جمع کل سفرهای روزانه خطوط هفتگانه فعلی و چهارگانه جدید به حداقل 5میلیون سفر در روز میرسد. این نکته قابل اغماض نیست که میزان صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف بنزین و
گازوئیل بر اثر ساخت خطوط جدید حداقل 800میلیون لیتر در سال و بهعبارتی 2400میلیارد تومان به قیمت امروز حاملهای انرژی است.»
آغاز عملیات اجرایی آخرین خط باقیمانده مترو در خرداد 1403
از غرب به جنوب با یک خط مترو
در همینه زمینه :